וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: שפל בכמות הקרח בקטבים; עלייה בפליטת הפחמן הדו-חמצני

ארגון המטאורולוגיה העולמי הודיע כי בחודש שעבר נרשמה הכמות הנמוכה ביותר של קרח זה 38 שנים. בשנה החולפת נעלמו כרבע מיליון קמ"ר קרח באזור הקוטב הצפוני – שטח השווה ל-13 פעמים גודלה של מדינת ישראל

שני פינגווינים עומדים על גוש קרח במזרח אנטארקטיקה, 2010. רויטרס
פינגווינים על גוש קרח במזרח אנטארקטיקה, בשנת 2010/רויטרס

ארגון המטאורולוגיה העולמי הפועל במסגרת האו"ם (WMO) הודיע שלשום (שישי) כי בחודש ינואר נרשמה הכמות הנמוכה ביותר של קרח שתועדה זה 38 שנים במי האוקיינוס הסמוכים לקוטב הצפוני וכך גם בקוטב הדרומי. זאת, לצד שיא בפליטת הפחמן הדו-חמצני לאטמוספירה. "היקף החוסר בקרח בשני הקטבים חריגה למדי", מסר מנהל תכנית למחקר האקלים בארגון, דיוויד קרלסון, בתדרוך עיתונאים בז'נבה. "הטמפרטורות שנמדדו באזור הקטבים מדאיגות מאוד אף הן", הוסיף.

השפל שנמדד בהיקף הקרח הוא הנמוך ביותר מאז תחילת המדידות, המבוצעות באמצעות לוויין. השטח המכוסה בקרח באוקיינוס הארקטי, שבקרבת הקוטב הצפוני, עמד בחודש האחרון על 13.38 מיליון קילומטר רבוע, ירידה של 260 אלף קמ"ר בהשוואה לחודש ינואר 2016. מדובר בשטח השווה בגודלו ל-13 פעמים שטחה של מדינת ישראל.

לדברי קרלסון, לרוב מתרחשת הצטברות מחודשת של קרח במהלך חודשי החורף בקטבים, הן בנפחו והן בהיקף השטח שהוא מכסה, אך זו הייתה איטית מאוד בחורף הנוכחי. "למעשה, היו כמה ימים בחודש ינואר שהטמפרטורה באזור הייתה מעל לנקודת המסת הקרח", הוסיף. "מה שקורה בקוטב לא נשאר בקוטב", אמר קרלסון והסביר שהפשרת הקרחונים גורמת להשלכות על האקלים ברחבי העולם.

גוש קרח צף במים מול חופי אנטארקטיקה, 12 בינואר 2017. רויטרס
"מה שקורה בקוטב לא נשאר בקוטב". גוש קרח הצף במים מול חופי אנטארקטיקה, בחודש שעבר/רויטרס

בתוך כך, הודיעה השבוע סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א) כי תיעדה באמצעות לוויין סדק חדש בקרח באזור הקרחון באי פיין שבאנטארקטיקה באורך של מייל אחד - 1.6 קילומטרים. הקרחון, במערב היבשת, הוא מקור לכחמישית מסך כל הקרח הנמס אל מי האוקיינוס באזור זה ונחשב לאחד מהקרחונים הפחות-יציבים בשנים האחרונות.

בחודש יולי 2015 תועד שבר גדול שהפריד נתח בשטח 360 קילומטרים רבועים מהקרחון, שהפליג אל הים. נתח נוסף בהיקף של עשירית מזה האחרון תועד בסוף חודש ינואר כשהוא נפרד מהקרחון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הסדק במדף הקרח לארסן, תצלום אווירי, 10 בנובמבר 2016. AP
הסדק במדף הקרח בלארסן, נובמבר 2016/AP

באזור אחר של היבשת הקפואה תועדה בתחילת השנה התרחבות בסדק קיים במדף הקרח לארסן. אורכו הסדק במדף שבצפון-מערב אנטארקטיקה נמדד בחודש שעבר והגיע לכ-160 קילומטרים, לעומק של כ-800 מטרים ובחלקים מסוימים לרוחב של כשלושה קילומטרים. מאז חודש דצמבר 2016 הוא גדל בקצב של 550 מטרים מדי יום – השווה לאורכם של חמישה מגרשי פוטבול.

חוקרים מאוניברסיטת סוואנסי שבוויילס מצאו כי הסדק נמצא במרחק של 32 קילומטרים בלבד מחציית מדף הקרח לרוחב, וניתוקו מהיבשת. "אנו מעריכים כי בתוך חודשים ספורים יתארך הסדק עד לכדי ניתוק מלא", אמר מנהל צוות המחקר במוסד, אדריאן לאקמן.

מבט ממטוס על הסדק במדף הקרח לארסן בשנת 2016. Creative Commons
הסדק במדף הקרח לארסן באנטארקטיקה בשנה שעברה/Creative Commons

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully