וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הודיע על פרישה מהסכם האקלים: "מייצג את פיטסבורג ולא את פריז"

2.6.2017 / 0:55

נשיא ארה"ב מימש את אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלו, והודיע על נטישת ההסכם שנועד להפחית את פליטת גזי החממה העולמית: "לא יכול לתמוך בעסקה שמענישה את ארה"ב". עד כה רק סוריה וניקרגואה לא חתמו על ההסכם. אובמה: "הממשל דוחה את העתיד"

רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע אמש (חמישי) על פרישה מ"הסכם פריז", הסכם האקלים הבינלאומי שנחתם רק לפני כשנתיים. נטישת ההסכם, שהושג תחת ממשל הנשיא הקודם ברק אובמה, הייתה אחת מההבטחות המרכזיות של טראמפ בקמפיין הבחירות בשנה שעברה, והוא כינה אותו "הונאה".

בנאום בבית הלבן אמר טראמפ כי ארצות הברית תפסיק למלא אחר התנאים הבלתי מחייבים של ההסכם. "נתחיל במשא ומתן להיכנס מחדש להבנות פריז בתנאים הוגנים לאמריקה, לעסקים שלה, לעובדים שלה, לאנשים שלה, למשלמי המסים שלה. אנחנו יוצאים, ונראה אם נצליח להשיג עסקה. אם כן, נהדר. אם לא, זה בסדר".

"כנשיא אין לי עוד שיקול לפני רווחתם של העובדים האמריקנים", הוסיף טראמפ, "זה הסכם שמנצל את ארצות הברית לטובת מדינות אחרות. הוא משאיר עובדים אמריקנים לספוג את ההשלכות במובן של אבדן מקומות עבודה וסגירת מפעלים. אני לא יכול לתמוך במצפון נקי בהסכם שמעניש את ארצות הברית".

הנשיא לשעבר אובמה הגיב לפרישה ומסר: "בהיעדר מנהיגות, ואפילו כאשר הממשל הזה מצטרף לקבוצת מדינות הדוחות את העתיד, אני בטוח שהמדינות, הערים והעסקים שלנו ייקחו צעד קדימה כדי להוביל את הדרך ולעזור להגן על כדור הארץ האחד שיש לנו".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מצהיר כי ארה"ב תפרוש מהסכמי פריז, וושינגטון, 1 במאי 2017. רויטרס
טראמפ מכריז על הפרישה מהסכם פריז/רויטרס

דובר האו"ם סטפן דוג'ריק מסר הלילה את תגובתו של הארגון על פרישתה של ארצות הברית מההסכם ומסר כי זוהי "אכזבה גדולה למאמצים הבינלאומיים לצמצם את פליטת גזי החממה ולקדם את הביטחון העולמי".

טראמפ אמר כי הוא "מייצג את תושבי פיטסבורג (בפנסילבניה - ע"נ) ולא את תושבי פריז": "נהיה ידידותיים לסביבה אבל לא נפסיד מקומות עבודה. נהיה הכי נקיים. יהיה לנו את האוויר הכי נקי והמים הכי נקיים. בזו אחר זו, אנחנו ממלאים אחר הבטחות הבחירות שלנו. קיצוץ רגולציות, מינוי שופט עליון, הפחתת שיא בהגירה לא חוקית, והחזרת מקומות עבודה לארצות הברית במספרים שאיש עד כה לא חשב שהם אפשריים. ותאמינו לי - רק התחלנו. פירות העבודה שלנו ייראו בקרוב".

סגן הנשיא מייק פנס הקדים את דבריו של טראמפ, ואמר: "הודות למנהיגות של הנשיא, העסקים בארצות הברית צומחים שוב, משקיעים באמריקה, ויוצרים שוב עבודות במדינה הזו. הודות לו, אמריקה חוזרת. רק בשבוע שעבר ראינו מנהיגות של הנשיא ששם את אמריקה על הבמה העולמית. עם ההודעה היום, העולם ייראה שוב שהנשיא בוחר לשים את העובדים בארצות הברית והצרכנים בארצות הברית בראש סדר העדיפויות. הוא בוחר באנשים הנשכחים של ארצות הברית".

נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה והנכנס דונלד טראמפ, גבעת הקפיטול 20 בינואר 2017. GettyImages
אובמה: "הממשל דוחה את העתיד". טראמפ עם קודמו בתפקיד/GettyImages

נשיא צרפת עמנואל מקרון גינה את החלטתו של טראמפ ואמר כי "ארצות הברית הפנתה את גבה לעולם, אך צרפת לא תפנה את גבה לארצות הברית".

ארצות הברית היא אחת המזהמות הגדולות בעולם, לצד סין, ואחת ממטרות ההסכם היא להפחית את פליטת גזי החממה העולמית. מאז השבעתו בתחילת השנה נקט טראמפ צעדים רבים הסותרים את ההסכם, כמו ביטול הגבלות על תעשיית הפחם. בארצות הברית מעריכים כי המשא ומתן על תנאי היציאה מההסכם ייארך כארבע שנים.

מי שנחשב לתומך הקולני ביותר בעד הנסיגה מן ההסכם הוא האסטרטג הראשי בבית הלבן, סטיב באנון. לעומתו, בתו של טראמפ איוונקה ושר החוץ רקס טילרסון - מנכ"ל ענקית האנרגיה "אקסון-מוביל" לשעבר - ניסו לפי דיווחים לשכנע את הנשיא לשמר את ההבנות שהושגו.

ראשת עיריית פריז אן אידלגו אמרה הערב כי החלטת טראמפ לפרוש מהסכם האקלים היא "טעות בעלת השלכות דרמטיות". לדבריה, "ההישג הדיפלומטי החשוב הזה לא היה יכול לקרות ללא תפקידה המכריע של ארצות הברית".

אנגלה מרקל, עמנואל מקרון ודונלד טראמפ בפסגת g7 באיטליה, 27 במאי 2017. רויטרס
טראמפ בפסגת מנהיגי ה-G7/רויטרס

ברחבי העולם הביעו בימים האחרונים תמיכה בהסכם, שזכה עד כה לתמיכה גלובלית גורפת - למעט מצד סוריה וניקרגואה. מנהיגי גרמניה וסין אמרו במסיבת עיתונאים משותפת כי הם "מוכנים להמשיך ולתרום ליציבות העולם", ובקרמלין הדגישו כי רוסיה מחויבת להסכם, אך הבהירו כי הוא יהיה יעיל פחות ללא אחת החברות החשובות בו.



מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר השבוע בניו יורק כי "חשוב שארצות הברית לא תעזוב את הסכם פריז. גם אם הממשל יחליט לעזוב, זה מאוד חשוב לחברה האמריקנית בשלמותה - לערים, לחברות ולעסקים - להישאר מחויבת להסכם".

לטענתו של המזכ"ל, שינוי האקלים בלתי ניתן להכחשה ו"הכרחי" שמדינות העולם יילחמו בבעיה יחד. "אם תהיה ממשלה שתטיל ספק ברצון העולמי ובצורך בהסכם הזה, זאת תהיה הסיבה לכל האחרות להתאחד אפילו יותר לטובת ההסכם", אמר גוטרש. "המסר הוא פשוט: הרכבת עזבה את התחנה, עלה עליה או תישאר מאחור. העולם בבלאגן, זה לגמרי הכרחי שהוא יישם את הסכם פריז".

נשיא מועצת אירופה דונלד טוסק ביקש היום מטראמפ שלא לפרוש מההסכם, וצייץ: "טראמפ, בבקשה אל תשנה את האקלים הפוליטי".

(עדכון ראשון: 21:45)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully