וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 הרוגים בבחירות בוונצואלה; הנשיא קורא להסיר חסינות ממחוקקים

הנתון הרשמי בהצבעה ל"מועצה החוקתית" החדשה, שתגזול סמכויות מהפרלמנט, גורס כי 41.5% מהאזרחים הצביעו, אולם האופוזיציה טוענת כי שיעור ההצבעה הוא 12% בלבד. בצל ההפגנות ואלימות המשטרה, מדורו קרא: "צריך לעשות סדר"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

41.5% מבעלי זכות הבחירה בוונצואלה, כשמונה מיליון אזרחים, הצביעו בבחירות השנויות במחלוקת שנערכו אתמול (ראשון) במדינה, על פי נתוני ועדת הבחירות הממשלתית. האופוזיציה, מנגד, טענה כי שיעור ההצבעה בבחירות למועצה החוקתית החדשה עומד על כ-12% בלבד. במהלך יום הבחירות נמשכו הפגנות האופוזיציה נגד צעדיו של הנשיא ניקולס מדורו, ובמהלכן נהרגו לפחות עשרה בני אדם בעימותים עם כוחות המשטרה.

הנשיא מדורו, שלדברי האופוזיציה, מנהיגים זרים וארגונים בינלאומיים, מקדם צעדים אנטי-דמוקרטיים ופועל להגברת סמכויותיו באופן נרחב, שיבח את הליך הבחירות. לדבריו, מדובר "בהצבעה הגדולה ביותר מאז המהפכה". למרות האלימות, ועדת הבחירות תיארה את הבחירות "הצלחה גדולה" ואת שיעור ההצבעה "בלתי רגיל".

לקריאה נוספת:
חרף איומי ארה"ב: משאל העם שיהפוך את ונצואלה לדיקטטורה יוצא לדרך
לקראת משאל העם: ונצואלה אוסרת על הפגנות נגד הנשיא
רחובות נטושים ומתרסים בכבישים: שביתה כללית בוונצואלה נגד הנשיא

משאל עם בוונצואלה- לפחות עשרה בני אדם נהרגו במהלך ההפגנות שנערכו ביום הבחירות. רויטרס
פיצוץ בקראקס, אתמול/רויטרס
מהומות בקראקס, ונצואלה 31 ביולי 2017. רויטרס
"מדורו בן זונה", אתמול בוונצואלה/רויטרס

תוצאותיה הרשמיות של ההצבעה טרם פורסמו, אולם על פי כל ההערכות מדורו ואנשיו יזכו ברוב גדול במועצה החדשה, שתתכנס בשבועות הקרובים ויהיו לה סמכויות נרחבות שלמעשה כמעט יבטלו את כוחו של הפרלמנט, הנשלט בידי האופוזיציה. זאת, לאחר שמנהיגי האופוזיציה קראו לתומכיהם להחרים את ההצבעה.

בדברים שאמר בתום יום הבחירות, אמר מדורו כי הוא יבקש מהמועצה החוקתית להסיר את חסינותם של חברי הפרלמנט מהאופוזיציה האנטי-צ'אביסטית. "הם חיבלו מספיק באסיפה הלאומית, צריך לעשות סדר", קרא מדורו, על פי סוכנות הידיעות הצרפתית. "צריך להסיר את החסינות הפרלמנטרית מכל מי שעבורו זה נדרש", הוסיף הנשיא, ככל הנראה בהתייחסות לחברי פרלמנט שהואשמו על ידיו ב"ניסיון הפיכה" או בהסתה לאלימות, סביב ההפגנות האחרונות והעימותים עם כוחות המשטרה והצבא.

יתרה מכך, הוא קרא להדיח את התובעת הכללית לואיסה אורטגה מתפקידה. אורטגה הייתה אחת ממקורביו של מדורו, אולם בחודשים האחרונה החליטה לצאת נגדו ונגד הצעדים מעוררי המחלוקת שנקט. יתרה מכך, דווח כי במהלך יום הבחירות, היא ביקשה מקלט בשגרירות צ'ילה בבירה קראקס.

נשיא ונצואלה, ניקולה מדורו 30 ביולי 2017. רויטרס
מדורו, אתמול/רויטרס

אתמול הקימו פעילים אנטי-ממשלתיים רעולי פנים מחסומים בדרכים והתעמתו עם כוחות הביטחון. אלה נעו במהירות כדי לדכא את ההפגנות והשתמשו בגז מדמיע ובאמצעים נוספים לפיזורן. הרשויות דיווחו על עשרה הרוגים במהומות, שהפכו את יום ראשון לאחד מימי ההפגנות הקטלניים ביותר מאז החלה המחאה בחודש אפריל.

רחובות הבירה קראקס היו רובם נטושים ותחנות ההצבעה היו כמעט ריקות, שכן העיר נחשבת למעוז אופוזיציה. במהלך היום התפוצץ מטען נפץ בבירה ושבעה שוטרים נפצעו. עימותים פרצו גם במדינת המחוז טצ'ירה, שבירתה סן קריסטובל, שם עדי ראייה סיפרו כי קבוצה לא מזוהה של גברים הגיעו לשתי הפגנות וירו לעבר המפגינים. בין עשרת ההרוגים, שני בני נוער ומועמד לאסיפה. הם נהרגו במהלך שוד במדינת המחוז בוליבר.

משאל עם בונצואלה 30 ביולי 2017. רויטרס
"SOS". הפגנת תמיכה באזרחי ונצואלה, הונג קונג, אתמול/רויטרס
משאל עם בונצואלה 30 ביולי 2017. רויטרס
הפגנת תמיכה באזרחי ונצואלה, הונג קונג, אתמול/רויטרס

בבחירות בחרו אזרחי ונצואלה נציגים לאסיפה החדשה שלה יוענקו סמכויות לשכתב את החוקה ולגזול כוח מהקונגרס שנשלט בידי האופוזיציה. לפי מדורו, זו הדרך היחידה להחזיר את השקט למדינה לאחר חודשים רבים של אי-יציבות פוליטית ומחאה שגבתה את חייהם של יותר מ-115 בני אדם. אך מבקריו טוענים כי מדובר בניסיון שלו לצבור כוח ולהנהיג שלטון אוטוריטרי.

המהלך לכינון גוף חקיקה חדש ספג ביקורת בינלאומית ואתמול אמרה ארצות הברית כי היא שוקלת להטיל סנקציות חדשות על המדינה שיגבילו את תעשיית הנפט, שעליה בנויה המדינה. וושינגטון כבר הטילה סנקציות על 13 חברים בממשלת מדורו. מחלקת המדינה האמריקנית מסרה כי תפעל במהירות נגד "אדריכלי הרודנות". שגרירת ארצות הברית לאו"ם, ניקי היילי, ביקרה את ההצבעה וכינתה את הבחירות "אחיזת עיניים" וצעד נוסף לקראת דיקטטורה.

ונצואלה הורחקה גם מהגוש המסחרי האזורי "מרקוסור" על ידי חברותיו ברזיל, ארגנטינה, פרגוואי ואורוגוואי בשל חששן מהפרות זכויות אדם במדינה. קראקס גם הודיעה כי תפרוש מארגון מדינות אמריקה (OAS) לאחר שהמדינות החברות בו, בהן ארצות הברית, קנדה ומקסיקו, אמרו כי לא יכירו בסמכות האסיפה החדשה.

(עדכון ראשון: 8:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully