וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירה האחרונה: על אזריה לוותר על ערעור - שרק יחמיר את מצבו

31.7.2017 / 7:43

חמישה שופטים דחו את גרסת אלאור אזריה לאחר שערער על החלטת בית הדין המחוזי. לבקשת רשות ערעור לעליון סיכויים קלושים להתקבל, והיא צפויה לעכב שוב אפשרות של חנינה, שבה יעמוד לזכותו שירותו כלוחם | פרשנות

צילום: בצלם, צלמי וואלה וארכיון, עריכה: יוסי אלטר

עוד בחירה אחת אחרונה נותרה לאלאור אזריה לאחר שערעורו נדחה פה אחד על ידי חמשת שופטי בית הדין לערעורים. אזריה יצטרך להחליט בקרוב מאוד אם יפנה לבית המשפט העליון בניסיון אחרון לערער על הכרעת הדין הקשה שהרשיעה אותו בהריגה, או שיפנה בבקשת חנינה. משפטנים נוטים לעיתים לסבך דברים פשוטים, אך הפעם חובה לומר את הדברים במילים ברורות: על אזריה ללמוד מניסיונו שלו ולוותר על ניסיון נוסף לערער על ההכרעה, שכן הוא רק צפוי להחמיר עם מצבו.

בית הדין לערעורים קבע קביעות נחרצות ביחס לירי שביצע אזריה לעבר ראשו של המחבל. חבר השופטים דחה לחלוטין את גרסתו, שלפיה פעל מתוך הגנה עצמית. אם קודם עמד נגד אזריה פסק דין של בית דין מחוזי שבו הורשע על ידי שלושה שופטים, נוספה מעל ראשו עננה שחורה בדמות פסק דין של חמישה שופטים, בראשות נשיא בית הדין לערעורים אלוף דורון פיילס, ובהם גם שני קצינים בכירים מאוד שבילו שנים ארוכות בשטח.

עוד בנושא:
השופטים הסירו את הכפפות: המסר התקיף בהכרעת הדין של אזריה
הרמטכ"ל: "אם אזריה יגיש בקשה להקלה בעונש - אשקול זאת בכובד ראש"
נתניהו: "אמליץ לחון את אזריה"; ליברמן: "בטוח שהרמטכ"ל יתחשב בו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדברים העקרוניים שכתבו שופטי בית הדין ביחס לערכים כמו קדושת החיים וטוהר הנשק יילמדו עוד שנים קדימה בצה"ל, אבל קביעותיהם הפרטניות ביחס לאזריה יהיו חייבות לעמוד מול הרמטכ"ל או מול נשיא המדינה בכל בקשת המתקת עונש או חנינה שיגיש החייל. מנגד, תעמוד העובדה שמדובר בחייל לוחם ומצטיין, שנשלח למשימה על ידי הצבא ומצא עצמו בסיטואציה מורכבת ומול ריק פיקודי, ובמישור כללי יותר גם הרצון לאחות את השסע העמוק שנפער בחברה הישראלית.

עם זאת, דברים אלה היו יכולים לעמוד מול הרמטכ"ל או נשיא המדינה כבר לפני חודשים, אם בקשות מסוג זה היו מוגשות כבר אז. הערעור מנע אפשרות להגיש בקשת הקלה בעונש. כעת, לאחר פסק הדין של בית הדין לערעורים, נפתח מסלול זה מחדש. אם תוגש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, היא תעכב שוב אפשרות של חנינה בחודשים ארוכים. יתרה מזאת, על פסק דין שניתן על ידי בית הדין לערעורים אין זכות ערעור. מדובר כאן בבקשה חריגה לקבל רשות ערעור מבית המשפט העליון. עם כל הרגישות החברתית המיוחדת שיש במקרה אזריה, אין בו שאלות משפטיות יוצאות דופן, ואיני רואה שהבקשה לקיים דיון בערעור תתקבל. גם אם אני טועה, ויתקיים דיון בערעור, מה סיכוייו של ערעור כזה להתקבל, כשכבר שתי ערכאות קבעו קביעות כה נחרצות העומדות לאזריה לרועץ, קביעות המבוססות על שמיעת עדים, וכאשר בפני בית המשפט העליון לא יופיעו העדים פעם נוספת?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אלאור אזריה לאחר גזר הדין בערעור שהם הגישו לבית המשפט הצבאי, 30 ביולי 2917. ראובן קסטרו
אזריה בבית הדין הצבאי, אתמול/ראובן קסטרו

בתקשורת קראתי התבטאויות מסביבתו של אזריה כי אם יפנו אליו בהצעה לבקש חנינה, כשברקע יעמדו הבטחות שבקשתו תתקבל - הדבר יישקל בחיוב. עם זאת, לאזריה לא תועבר הצעה עם הבטחה לחנינה שתוענק לו "מחר בבוקר". כמו כן, הסיכוי שעיכוב עונש המאסר שלו יימשך עוד שבועות ארוכים מעבר ל-9 באוגוסט נמוך ביותר. מאבקים משפטיים יכולים להימשך זמן רב, אבל גם להם יש סוף, והסוף קרוב. יש סיכוי יותר מסביר שבעוד זמן קצר ייכנס אזריה לשערי הכלא הצבאי ועל כן בימים הקרובים הוא יצטרך לקבל החלטה שתהיה קשה מאוד עבורו.

ההחלטה לעצור אחרי מפלה ולא להמשיך לקרב נוסף היא החלטה קשה מאוד. במקרה של אזריה, אין לי ספק שההחלטה לעצור היא הנכונה עבורו. הסיכוי הריאלי של אזריה לחנינה או להקלה אמתית בעונשו עובר דרך פנייה עצמאית שלו לרמטכ"ל, ויפה שעה אחת קודם. עד כה, הקו הנצי הוא שנתן את הטון בפרשה. ייתכן שהגיעה עת השינוי. שינוי זה יהיה מבורך גם עבור החברה הישראלית כולה, שדומה שחשובה מאוד לאלאור ולסביבתו הקרובה.

עו"ד אשר הלפרין הוא פרשן משפטי, והסנגור הצבאי הראשי לשעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully