וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירייה שהסעירה מדינה שלמה: היום ההכרעה בערעור אזריה

29.7.2017 / 6:30

שנה וחצי של דיונים סוערים ופילוג ציבורי יתנקזו להחלטה של בית הדין לערעורים בקריה, שיקבע אם להחמיר בעונשו של החייל שהרג מחבל פצוע או דווקא להקל עליו - ואולי להביא לסופה של הפרשה

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

אחרי שנה וחצי של דיונים סוערים שפילגו את החברה הישראלית, תתקבל היום (ראשון) בשעות הצהריים ההכרעה בבית הדין הצבאי בקריה בערעורו של אלאור אזריה, שהורשע בהרג של מחבל פצוע ונשלח לשנה וחצי מאסר.

הפרשה החלה כשאזריה, לוחם מצטיין וחובש בחטיבת כפיר, הגיע לזירת פיגוע דקירה במחסום גילברט בחברון. בפיגוע, שאירע ב-24 במרץ אשתקד, בזמן חג הפורים, הגיעו שני פלסטינים לבצע פיגוע דקירה במחסום. אחד החיילים נפצע ושני המחבלים נורו. אחד נהרג במקום, ועבד אל-פתאח א-שריף נפצע באורח קשה.

אזריה הגיעו למקום כמה דקות מתחילת האירוע. הוא טיפל בחייל הפצוע ולאחר שהאחרון פונה באמבולנס מהמקום, ירה אזריה כדור בראשו של א-שריף, כדור שהרג אותו במקום. בתחילה מפקד הפלוגה של אזריה, תום נעמן, החזיר אותו לפעילות, אך בהמשך הוא נשלח למפקד חטיבת כפיר – ואז הוחלט לפתוח בחקירה ובהליך פלילי בעקבות הירי.

לקריאה נוספת:
אזריה שוחרר מצה"ל והפתיע את משפחתו: "שמחים שהוא בבית"
חבריו של החייל היורה השתחררו - וקראו: "אלאור אזריה זכאי"
אזריה משתחרר בעוד שבוע: הערכה - התביעה תדרוש מעצר בית

דיון בתנאי שחרורו מהכלא של אלאור אזריה 17 ביולי 2017. מגז גוזני, מערכת וואלה! NEWS
אזריה והוריו בדיון בתנאי מעצרו, לפני כשבועיים/מערכת וואלה! NEWS, מגז גוזני

מעצרו של אזריה הוארך בכמה ימים, הוא הועבר למעצר פתוח בבסיס נחשונים והוגש נגדו כתב אישום בעבירת הריגה. לאחר האירוע התבטאו הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שר הביטחון דאז משה יעלון ואפילו ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד התנהלותו של אזריה. "זה לא צה"ל, אלו לא ערכי צה"ל וזו לא תרבות צה"ל", אמר איזנקוט עוד ביום האירוע.

יעלון גם התייחס ואמר מצדו כי האירוע חמור ביותר ומנוגד באופן מוחלט לערכי צה"ל ולמוסר הלחימה שלו. "אסור לנו לאפשר, גם בשעה שהדם רותח, אבדן עשתונות שכזה ואבדן שליטה שכזה. האירוע הזה יטופל במלוא החומרה", הבטיח. הוא אמר עוד כי "המפקדים בשטח הבינו שיש פה אירוע חריג של חייל שסרח ולא של גיבור".

כתב האישום טען כי אזריה ירה בכוונה להרוג את המחבל ושהוא אמר למפקד הפלוגה שלו שהגיע למחבל למות. מנגד, ההגנה טענה כי אזריה חש בסכנה כי המחבל זז והיה קרוב לסכין ונשמעו בזירה צעקות שיש עליו מטען. לדבריהם, אזריה פעל מתוך הגנה עצמית כדי למנוע את המשך הפגיעה באנשים שהיו בזירה.

עוד באותו נושא

לכלא או לחופש: ההחלטה שתשפיע על צה"ל הרבה אחרי שאזריה יישכח

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כתב האישום טען כי אזריה אמר למפקד הפלוגה שהגיע למחבל למות. זירת הירי בחברון, מרץ 2016/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאורך כל המשפט, שהחל בחודש מאי שעבר, הפגינו תומכי אזריה נגד העמדתו לדין. בין השאר נשמעו איומים נגד התובע הצבאי אלוף-משנה נדב ויסמן, שנקרא לשירות מילואים לצורך ניהול המשפט. סנגוריו של אזריה היו עורכי הדין אילן כץ ואייל בסרגליק ויחד עם משפחתו של אזריה הם טענו להטיה מצד הרכב שופטי בית הדין המחוזי ביפו. לצורך ביסוס הגנתו של אזריה, הוזמנו גם האלופים במילואים עוזי דיין ודן ביטון, שהצדיקו את התנהלותו של אזריה באירוע ואת הירי.

בתחילת השנה הורשע אזריה על ידי הרכב השופטים בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת, ונגזרו עליו שנה וחצי מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על תנאי והורדה בדרגה לדרגת טוראי.

בחודש מרץ הגישו סנגוריו של אזריה, יחד עם עורך דין יורם שפטל שהצטרף להוביל את צוות ההגנה, ערעור על הרשעתו וגזר דינו. כתשובת נגד הגישה גם התביעה הצבאית ערעור על קולת העונש לעומת הכרעת הדין. לשיטת התביעה הצבאית, לנוכח העבירה שבה הורשע והכרעת הדין החד-משמעית, עליו להיכנס לכלא לתקופה של בין שנתיים לחמש שנים.

דיון ראשון בערעורו של אלאור אזריה , הקריה, תל אביב 3 במאי 2017. ניב אהרונסון
סנגורו של אזריה עו"ד שפטל בדיון לפני כחודשיים/ניב אהרונסון

בית הדין בקריה עיכב את ביצוע עונשו של אזריה עד להכרעה בערעורים והוא המשיך לשהות במעצר פתוח בבסיס נחשונים. עורכי הדין כץ ובסרגליק פרשו מייצוגו של אזריה ומאותו שלב עו"ד שפטל הפך לסנגורו היחיד.

ב-20 ליולי שוחרר אזריה משירותו הצבאי, ולכן לא יכול היה להמשיך לשהות במעצר פתוח בבסיס צבאי כאזרח. בית הדין בקריה נענה לבקשת ההגנה, ושחררו למעצר בית מלא עד להכרעה בערעורים.

ND אלאור אזריה שוחחר למעצר בית. מערכת וואלה! NEWS
שער ביתו של אזריה לקראת שחרורו למעצר הבית/מערכת וואלה! NEWS
חבריו של אלאור אזריה הגיעו היום לבית החייל בירושלים כדי להשתחרר 18 ביולי 2017. שבתי בנדט, מערכת וואלה!
חבריו של אזריה מביעים תמיכה בו בעת שחרורם מהצבא, לפני כשבועיים/מערכת וואלה!, שבתי בנדט
הפגה מחוץ לקריה בעת מתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
הפגנת תמיכה באזריה מחוץ לבית הדין שבקריה/ראובן קסטרו
משה יעלון בפורום אוניברסיטת בר אילן. ניב אהרונסון
"יש פה אירוע חריג של חייל שסרח ולא של גיבור". שר הביטחון לשעבר יעלון/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully