וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלישת המתנחלים לבית המכפלה מסיטה את צה"ל מאתגר הטרור

26.7.2017 / 17:09

הפלישה של כמאה מתנחלים לבית המכפלה הפתיעה את פיקוד המרכז, ועשויה להפוך למעמסה על הכוחות הנערכים לתפילות יום השישי המתוחות. נדרש מסר ברור בנושא ממפקד פיקוד המרכז, כדי למנוע הידרדרות

צילום: עמותת הרחיבי, עריכה: אריאל תמרין

פיקוד המרכז בראשותו של אלוף רוני נומה מתורגל כבר יותר משנתיים לגלי טרור עולים ויורדים ברחבי יהודה ושומרון. לפחות לפי הסטטיסטיקה, הטרור לא ייעלם בבת אחת גם אם צה"ל ושב"כ יפעלו באופן אגרסיבי כדי להוריד את גובה הלהבות. המצב הזה מכונה על ידי קצינים בכירים בפיקוד "מרחק בלימה": זהו המרחק הנמצא בטווח הזמן מהרגע שבו מבינים במערכת הביטחון שחלה תפנית, עד לרגע שבו ניתן לראות במצגת הפיקוד את הצניחה בנתונים על אירועי טרור.

הצבת המגנומטרים בהר הבית הכניסה את אזור יהודה ושומרון לסחרור. כדי לשכנע בכך את הדרג המדיני, יצאו בצה"ל בהצהרות ברורות על מידת הנפיצות והאתגרים שמייצרת המציאות במתחם הקדוש. דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס ציין שביום שישי שעבר היו פי חמישה יותר מפגינים פלסטינים ב-28 מוקדים שונים מאשר ביום שיא ההפגנות לפני מספר חודשים, במהלך שביתת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל. כאילו לא די בכך, גם סוגיית התיאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים הפכה לרגישה אחרי ההצהרות של יו"ר הרשות אבו מאזן.

לכן, מהרגע שהתקבלה החלטה על הסרת המגנומטרים נשמו בפיקוד המרכז לרווחה, ועברו לבחינה מחודשת של כלל ההיערכויות במעגלים השונים על מנת להתמודד עם "מרחק בלימה" שעשוי להימשך כמה שבועות לפחות. כחלק מכך, החלה היערכות להתפרצות אלימה ומחאה של המתפללים בהר הבית ביום שישי, שתשפיע מהר מאוד על כל אזור יהודה ושומרון. האתגרים המרכזיים של הכוחות הם פיגועי "המחבל הבודד", חוליות מקומיות וטרור של תשתיות ממוסדות בהנחיה של חמאס או ארגונים אחרים. כל התרחישים מובאים בחשבון : פיגועי דקירה, ירי על צירי תנועה ופיגועי חדירה ליישובים.


עוד בוואלה! NEWS:
"היחסים הכי טובים בים של שנאה": העליות והמורדות ביחסי ישראל-ירדן
שר הביטחון לא יוכל לשלול הכרה מישיבות שיקראו לסירוב פקודה
בג"ץ הורה להחזיר את גופות המחבלים מהר הבית לבני משפחותיהם

עימותים מחוץ לשער האריות בירושלים, 21 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
עימותים מחוץ לשער האריות, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

במסגרת ההיערכות המיוחדת בפיקוד הוחלט על שורת צעדים, בהם תגבור אוגדת יהודה ושומרון בגדודים נוספים ואף גיוס מהיר של שלושים תצפיתניות לשירות מילואים שיסייעו לכוחות האיסוף הקרבי. במקביל, השב"כ עצר יותר מ-20 חשודים בהסתה, בהם בכירים פלסטינים.

בזמן שבפיקוד מרכז בוחנים את המציאות הביטחונית-אזרחית ומנסים לאתר שינויים בשטח כדי לסכל טרור, הופתעו המפקדים ממהלך ההתבצרות של כמאה אזרחים ישראלים בבית המכפלה בחברון, הסמוך למערת המכפלה. מדובר באירוע בעייתי ומורכב עבור הפיקוד, מאחר שהוא גם גוזל קשב של הכוחות, שטרודים בעיקר בהגנה על כבישי התנועה ועל הישובים באזור, וגם עשוי להעיר גלי טרור והסתה פרועים בקרב הפלסטינים. אם האירוע יסתיים תוך 48 שעות בהידברות ופינוי מרצון, הפיקוד יוכל להתחיל בהיערכות לסוף השבוע. במידה והטיפול באירוע יעבור פרק זמן זה, הטיפול בו יהפוך למבצע לכל דבר שידרוש קשב וכוחות.

במיוחד בימים שבהם הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט מעונין בשקט וביציבות כדי להיות ערוך לאתגר האמיתי בזירה הצפונית, נדרשת אמירה פומבית ברורה של אלוף נומה, שנושא באחריות ביטחונית ואזרחית באזור. עליו להבהיר עד כמה אירוע מסוג זה הופך את משימת ההגנה על ישראל למורכבת בהרבה: אירוע זה עשוי להפוך במהירות למדרון חלקלק בעיר כמו חברון, שידועה בזיקה שלה לחמאס, ולגרום להצתת עימותים אלימים חדשים. אם היקף הטרור לא יפחת, על מנת לאפשר לכוחות הסדיר לקיים אימונים, יידרש הצבא לגייס מילואים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מתפללים מחוץ להר הבית 25 ביולי 2017. רוני כנפו
מתפללים מחוץ להר הבית, אתמול/רוני כנפו
עימותים בשער האריות. רוני כנפו, צילום מסך
עימותים בשער האריות, בשבוע שעבר/צילום מסך, רוני כנפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully