וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבטחים לשעבר בשגרירויות ישראל: "שגרה של לחץ ומתח קבוע"

25.7.2017 / 7:37

סיפורו של המאבטח בשגרירות ירדן מייצג את חייהם המתוחים מאוד של מאבטחי השגרירויות, במיוחד במדינות ערביות. המאבטחים נדרשים לדריכות ומתח 24/7, כדי להתמודד עם אינספור איומים מורכבים. "הם נדרשים להחליט בשבריר שנייה כיצד לפעול במתח קבוע", העיד בכיר לשעבר בשב"כ

צילום: צלמי וואלה ורויטרס, עריכה: ניב מעוז

התקרית הביטחונית שהתפתחה לכדי משבר דיפלומטי בין ירושלים לעמאן, מספקת הצצה למציאות המורכבת שעמה נדרשים מאבטחי שגרירויות ישראל ברחבי העולם להתמודד. התרחיש שבמהלכו מגיע בעל מקצוע מקומי, במקרה הזה אזרח ירדני, לבצע תיקון במתחם השגרירות הוא אירוע שגרתי. האזרח הירדני עובר בידוק קפדני, מה שאמור היה להוריד את מפלס המתח של המאבטח שהיה עמו באותו החדר. מצב זה שונה מהתמודדות עם המון שטרם נבדק, ומתוכו הוא אמור למצוא את האדם בעל הפוטנציאל לבצע פיגוע. למרות זאת, במקרה הזה, המאבטח נשאר דרוך מאוד.

מוקדם מדי להבין ולקבוע במדויק מה התרחש באותם רגעים שבגללם החליט המאבטח לשלוף אקדח ולפתוח באש. יחד עם זאת, עדי כרמי, בכיר לשעבר בשב"כ מספר כי במקרים מהסוג הזה נדרשת אלפית שנייה כדי להחליט על אופן הפעולה. "אתה צריך לבחור מתוך כלל הפעולות שלמדת והתאמנת עליהן אינספור פעמים", סיפרו. "המאבטחים מאומנים בקרב מגע ובירי. רמה מקצועית מהגבוהות שיש בעולם, גם אם הוא במצב של נחיתות מספרית או מצבית. אם המאבטח בחר לירות אין לנו ספק שהוא הרגיש סכנת חיים ממשית ומידית".

עוד בוואלה! NEWS:
במאמץ לפתור את המשבר הדיפלומטי: ראש השב"כ ביקר בירדן
קרובי הדוקר הירדני הפגינו מול השגרירות: "להעניש את המאבטח הישראלי"
עובדי השגרירות נצורים: ירדן דורשת לחקור את המאבטח שהותקף

מאבטח ישראלי נפצע באורח קל בדקירה במתחם השגרירות בירדן, הדוקר נהרג. 24 ביולי 2017. רויטרס
זירה שונה מהותית ממדינות מערביות. שגרירות ישראל בירדן, שלשום/רויטרס

המאבטחים מציינים כי שגרת החיים במדינה ערבית אינה דומה בשום צורה לחייהם של מאבטחים במדינות מערביות או במדינות בהן רמת האיום מאוד נמוכה. "מעבר למעגלי האבטחה סביב השגרירות ואנשיה, המאבטחים נדרשים להיות דרוכים בהגנה על עצמם לאורך כל השהות במדינה הערבית", אמר אחד המאבטחים לשעבר. "כדי להבין את המשמעות צריך לחשוב על חיים בצוללת. הלחץ והמתח שם הוא קבוע".

"הם קמים בבוקר עם החשש מפיגוע והולכים לישון איתו, במיוחד בימים כאלה כשמדברים על המתיחות בהר הבית שמשפיעה על כל העולם הערבי", הוסיף. "הקב"ט צריך לשמור על רמת דריכות כזו ברמה שהוא מזהיר את מאבטחיו כמעט כל בוקר: 'עד היום היה שקט והיום יכול להגיע פיגוע'. המאבטחים מבחינתם צריכים להיות דרוכים לעבור מאפס למאה בכל מצב ולהיות ערוכים לכל תרחיש. כולל תרחישים שעולים על כל דמיון".

עוד באותו נושא

עבדאללה שוחח עם נתניהו על המשבר: "להסיר את המגנומטרים"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת התקרית בסמוך לשגרירות ירדן, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאבטחי השגרירויות שפועלים הרחק מאור הזרקורים עוברים תהליך הכשרה ארוך ומפרך. תנאי סף לקבלה הוא שירות בתפקידי לוחמה בצה"ל. לאחר מכן הם עוברים קורס יוקרתי במערכת הביטחון המכונה 'קורס אחיד' הכולל מגוון הכשרות ומקצועות, כדי להפוך אותם למאבטחים מדויקים ביותר. הקורס מקנה להם יכולת לפעול בתנאי לחץ כדי שבשבריר שנייה יידעו להתמודד עם איומים מורכבים, גם כשהם מופתעים מטווחים קצרים ביותר.

אם המאבטח מתקדם בסולם הדרגות הוא עובר קורס קב"טים. לאורך כל השנה הם עוברים אימונים ומבחנים כדי לשמור על רמת הכשירות הגבוהה ובהתאם נמצאים תחת בקרה מתמדת. מאבטחים במדינות בסיכון גבוה כמו ירדן לא משרתים בשגרירויות למשך תקופות ארוכות בשל הלחץ הכבד והאינטנסיביות של המשימות שנועדו בראש ובראשונה לאבטח את השגריר או השגרירה.

מהומות מחוץ לשגרירות ישראל בירדן בעקבות הירי מאמש. מערכת וואלה! NEWS
נדרשים להיערך לכל תרחיש. מהומות סמוך לשגרירות בירדן, שלשום/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully