וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משתדלים לא להיכנס לעומק": המתרחצים לא נרתעים מחופים לא מוכרזים

טביעתו למוות של אמיר פרישר גוטמן בחוף בלתי מוכרז לא הרחיקה מבלים מהמקומות האסורים, כשרק 13 ק"מ מרצועת החוף של הים התיכון מותרת לרחצה. במשרד הפנים מדגישים: "הרחצה בחוף שאינו מוכרז אסורה ומסוכנת"

צילום: שי מכלוף

אם נדמה היה שמותו הטראגי של הזמר אמיר פרישר גוטמן שטבע בחוף לא מוכרז ירתיע את הציבור, התמונה שהתגלתה היום (שני) לאורך חופי ישראל הייתה רחוקה מההערכות. מחוף בצת שבצפון הארץ ועד לחופי אשקלון שבדרומה, ניתן היה למצוא אוהלים רבים ומתרחצים שנכנסים מפעם לפעם לים, זאת על אף שבחופים המוכרזים הסמוכים – הונף דגל אדום.

"אף על פי שאין פה מציל, אני לא חושש – אני פשוט נכנס למים העמוקים", סיפר משה, שרחץ בחוף לא מוכרז באזור אשקלון. "אני יודע לשחות ואני נהנה מהשקט כאן. בחוף מוכרז יש כל הזמן צעקות של המצילים, והילדים כל הזמן זורקים חולות אחד על השני. כאן כל הים שלי. אני לא זקוק למציל. ברוך השם עד עכשיו כמעט טבעתי כאן פעם אחת, אבל הצלתי את עצמי. ואם אני נסחף ואף אחד לא רואה אותי, אז השם יעזור".

גם בחופים הצפוניים יותר המצב היה דומה. למרגלות ראש הנקרה נמצא חוף מוכרז אחד בלבד עם סוכת הצלה, החולשת על קטע חוף באורך 250 מטרים בלבד בכל אחד מצדיה. דרומה משם ולאורך קילומטרים ארוכים שמפרידים בינה לבין נהריה, קיימים שני חופים מוכרזים נוספים בלבד. "אני לא יודע להגיד אם אני חושש או לא, אבל אנחנו משתדלים שלא להיכנס לעומק", אמר נדב מהיישוב טל-אל. "חוץ מהטביעה הטרגית של אמיר פרישר גוטמן, שמעתי שהיו 20 מקרי טביעה במהלך סוף השבוע".

חוף בצת שלא מוגדר כמוכרז בצפון 24 ביולי 2017. שלומי גבאי
המתרחצים לא נרתעים מהאזהרות. חוף בצת/שלומי גבאי

הרשויות מקפידות לנזוף במתרחצים שבוחרים בחופי הרחצה הלא מוכרזים ומסכנים בכך את חייהם. למרות זאת, נתוני עמותת "צלול" לאיכות הסביבה מצביעים על כך שרק 7% מחופי הים התיכון מוכרזים ומותרים לרחצה. מתוך 197 ק"מ המהווים את רצועת החוף, 50 ק"מ תפוסים על ידי מתקני תשתית כמו נמלים, תחנות כוח ומתקנים צבאיים. מתוך 147 הקילומטרים שנותרו לציבור, רק 13 ק"מ מוכרזים ומאושרים לרחצה.

"אנחנו כל הזמן מלינים בפני משרד הפנים שזה מעט מידי ורוצים שהרשויות והמדינה ייקחו אחריות", אמרה דליה טל, מנהלת המאבקים של עמותת "צלול". "צריך לקחת בחשבון שעונות הקיץ נעשות חמות ואתרי המים רק הולכים ומצטמצמים. בים המלח לא נותרו כמעט חופי רחצה פתוחים לציבור בגלל הבולענים והכנרת מתכווצת בגלל ירידת המפלס החריפה. כתוצאה מכך שטח החופים קטן יותר והנגישות אליהם קשה בגלל הצמחייה שגדלה במקומות שכוסו פעם במי האגם. גם נחלי הצפון הולכים ומתייבשים השנה מוקדם מהרגיל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על אף שמאז תחילת שנות ה-80 אוכלוסיית ישראל כמעט הכפילה את עצמה, כמות החופים המוכרזים רק ירדה מאז. אם בשנת 1982 פעלו בישראל 102 חופים מוכרזים, אז היום קיימים בישראל 99 חופים מוכרזים בלבד לאורך רצועת החוף של הים התיכון כולו.

אמיר בוארון, הגיע לחוף בצת שבצפון הארץ כדי לנפוש עם חברתו. "אני חושב שאין שום סיבה שחוף כמו החוף הזה יהיה חוף לא מוכרז", אמר. "אין כאן בעיית תחבורה או הנגשה של החוף. אני מכיר את הנתונים ואני חושב שזה מעט מדי לרצועת חוף כל כך גדולה וארוכה לציבור כל כך גדול שאוהב ים כמו בישראל. נראה לי שיש עוד מקומות רבים שניתן היה להנגיש אותם לציבור ולהפוך אותם לחופים מוכרזים".

חוף בצת שלא מוגדר כמוכרז בצפון 24 ביולי 2017. שלומי גבאי
רק 13% מהחופים מאושרים לרחצה. חוף בצת/שלומי גבאי

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "משרד הפנים שב ומזהיר כי הרחצה בים מותרת אך ורק בחופי הרחצה המוכרזים במדינת ישראל, בשעות הפעילות ובנוכחות מציל בלבד. משרד הפנים יוצא מידי שנה בקמפיין רחצה בטוחה בתחילת עונת הרחצה ובחופשת הקיץ. במסגרת הקמפיין, מוצגות הסכנות לרחצה ללא מציל והדרך להתמודד עם אירועים לא צפויים ומסכני חיים במהלכה.

משנת 2010 מספר תחנות ההצלה בחופי הים התיכון עלה מ-94 ל-99. רבים משטחי החוף הלא מוכרזים הם נמלים, שטחי אש ובעלי מפגעים בטיחותיים שאינם מאפשרים להכריז עליהם לרחצה.

"הכרזה על חוף נעשית בהתאם לבקשת הרשות המקומית האחראית על הפעלתו ואחזקתו ובהתאם לתנאים שהעיקרי בהם הוא שהחוף אינו מסוכן ובין היתר גם עמידה בעלויות כמו הקמה, אחזקה והפעלה שמסתכמים ב-4.3 מיליון שקלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully