וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין: הפרלמנט אישר חוק להפקעת סמכויות בית המשפט העליון

22.7.2017 / 14:38

עשרות אלפים הפגינו בערים רבות במחאה על פגיעה באופיה הדמוקרטי המדינה. באיחוד האירופי ובארה"ב גינו את החוק אך הממשלה השמרנית דחתה את הביקורת: "לא נכנע ללחצים מצד מגני האליטות". החוק עוד טעון את אישור הנשיא

צילום: רויטרס

הבית העליון של הפרלמנט בפולין אישר הלילה (שבת) חוק המאפשר להפקיע את סמכויותיו של בית המשפט העליון – צעד שגרר ביקורת חריפה מצד האיחוד האירופי וכן בקרב אזרחי המדינה שמחו על הפרת עקרון הפרדת הרשויות במדינה וחתירה תחת אופיה הדמוקרטי.

עשרות אלפי בני אדם התאספו לעצרת מחאה בוורשה ובערים ברחבי המדינה לאורך הלילה, בזמן שהדיונים בחוק נמשכו. כמה מהמפגינים נשאו את דגלי האיחוד האירופי לצד דגלי פולין וקראו "חופש לבתי המשפט" והשמיעו קריאות נוספות בזכות "תקשורת חופשית" ו-"פולין חופשית".

עוד בוואלה! NEWS בעולם:
חצי שנה לממשל טראמפ: הנשיא מגלה שמעשים קשים מציוצים
אמיר קטאר בנאום ראשון מאז החל המשבר: "החיים נמשכים חרף המצור"
"התובע הכללי ושגריר רוסיה שוחחו בזמן הקמפיין על הבחירות לנשיאות"

חברי פרלמנט בפולין מרימים שלטי מחאה בהצבעה על הפקעת סמכות בית המשפט העליון, 22 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
חברי פרלמנט מרימים שלטי מחאה בהצבעה על החוק, היום/רויטרס, רויטרס
מפגינים בוורוצלב במחאה על הפקעת סמכות בית המשפט העליון בפולין, 22 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
מפגינים בוורוצלב מרימים שלטים היוצרים את המילה "וטו" במחאה על החוק, הלילה/רויטרס, רויטרס

החוק טעון עוד את אישורו הסופי של הנשיא אנדז'יי דודה, הנחשב לבעל ברית פוליטי של מפלגת השלטון השמרנית, "מפלגת החוק והסדר" (PiS). לטענת המפלגה, המחזיקה בעמדות המתנגדות לאיחוד האירופי, החוק נועד לייעל את עבודת הרשות השופטת ולייצר מצב שבו היא יכולה לעמוד לביקורת מצד השלטון.

תחנת הטלוויזיה TVN, הנמצאת בבעלות פרטית, פרסמה סקר ש-55% מהמשיבים עליו קראו לנשיא להטיל וטו על החוק. 29% מהמשיבים סברו כי עליו לחתום על החוק ולאשרו. האופוזיציה במדינה טענה כי החוק הוא צעד נוסף בדרכה של הממשלה לבסס שלטון אוטוריטרי במדינה. טענות שזכו להדים גם בבריסל, בירת האיחוד האירופי.

ארצות הברית, שותפתה המובילה של פולין בברית נאט"ו, קראה לוורשה לפעול לכך שהשינויים שייעשו במסגרת החוק לא יפגעו בחוקת המדינה. "אנו קוראים לכל הצדדים להבטיח כי הרפורמה המשפטית לא תפגע בחוקה הפולנית או במחויבויותיה לחוק הבינלאומי, ותעמוד בעקרון של הפרדת רשויות ועצמאות בתי המשפט", נכתב בהודעת מחלקת המדינה.

מפגינים ביורטה מול מעון נשיא פולין במחאה על הפקעת סמכות בית המשפט העליון, 22 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
הפגנה מול בית הנשיא ביורטה נגד החוק, היום/רויטרס, רויטרס
מפגינים בגדנסק במחאה על הפקעת סמכות בית המשפט העליון בפולין, 22 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
מפגינים בגדנסק, היום/רויטרס, רויטרס

מאז עלייתה לשלטון בשנת 2015 פעלה מפלגת PiS להדק את פיקוח הממשלה על בתי המשפט, על רשויות התביעה וכן על כלי התקשורת הציבורית. המפלגה, המחזיקה ברוב בשני בתי הפרלמנט, פעלה גם להטיל הגבלות על התאספויות פומביות ועל פעילותם של ארגוני חברה אזרחית. המפלגה מוסיפה לזכות לתמיכה נרחבת בקרב אזרחי המדינה, על אף ההפגנות ההמוניות בימים האחרונים, סביב קידום החוק השנוי במחלוקת. הרטוריקה הלאומנית-דתית של ראשיה, לצד הצמיחה בכלכלה והצניחה בשיעור האבטלה, גייסו מצביעים שמרנים רבים.

הממשלה, בראשותה של ביאטה שידלו, פסלה את הביקורת שהופנתה כלפי החוק החדש בטענה שזה יביא לכך שמוסדות השלטון ישרתו את כל אזרחי פולין ולא רק את "חברי האליטות". חברי מפלגת השלטון כינו את הביקורת מצד האיחוד האירופי "התערבות בלתי מקובלת" בענייני פנים. "לא נכנע ללחצים או לאיומים של מגני האליטות מבית ומחוץ", אמרה שידלו בנאום טלווזיוני.

האיחוד הקציב לוורשה שבוע מיום רביעי האחרון לגנוז את החוק, באיום כי אם לא תעשה זאת ייפגעו זכויות ההצבעה שלה במוסדות בבריסל. אולם, נציגיהן של מדינות שמרניות אחרות במזרח אירופה, דוגמת הונגריה, עשויים להטיל וטו על צעדי ענישה כלפי פולין אם יוחלט על כך. ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן אף כינה את הביקורת כלפי ורשה "אינקוויזיציה" ואמר כי זו לא תצלח וכי ארצו "תשתמש בכל הכלים החוקיים במסגרת מוסדות האיחוד כדי להפגין סולידריות עם הפולנים".

ההצבעה בפרלמנט בפולין על הפקעת סמכות בית המשפט העליון, 22 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
תוצאות ההצבעה על החוק בפרלמנט, היום/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully