וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרת ירושלים לא הכילה את המחאה - והרחובות במזרח העיר עלולים לבעור

21.7.2017 / 20:49

המהומות בשכונות מזרח העיר שהובילו למותם של שלושה פלסטינים מטילים ספק בקביעה של מפקד המחוז, שלפיה המשטרה תוכל להתמודד עם הלחץ סביב הר הבית. אחרי שלוש שנים, שבהם גם אינתיפאדת הבודדים לא הציתה את רחובות מזרח העיר – הם עלולים להפוך שוב לשדות קרב

צילום: רוני כנפו, שי מכלוף , שלומי גבאי ומשטרת ישראל

בתום תפילת הצהריים של יום השישי הראשון שבו מוצבים גלאי המתכות בשערי הר הבית חשו כנראה מרוצים מפקדי המשטרה בירושלים מהשקט היחסי. אתמול (חמישי) בדיונים הביטחוניים התחייב מפקד המחוז, ניצב יורם הלוי, שהמשטרה תצליח להכיל את הפרות הסדר. וכך היה, אחרי התפילה היה נראה שהמתפללים מתפזרים, ושהיום המתוח הסתכם בכמה פצועים באורח קל מקרב המוסלמים שצבאו על מחסומי המשטרה. אלא שאז פרצו הפרות הסדר בשכונת ראס אל עמוד שבמזרח הבירה, ובסופו של היום מניין ההרוגים הפלסטינים עומד על שלושה ומספר הפצועים על כ-400.

בשעות הבוקר והצהריים, למרות החום הכבד, העצבים המתוחים והכאב על חבריהם שנהרגו לפני שבוע, הצליחו השוטרים שבמחסומים לשמור על קור רוח. אמנם בשלבים מסוימים עשתה המשטרה שימוש באמצעים, רימוני הלם והתזת מים בעיקר, אך ברוב המשמרת עסקו השוטרים בעיקר במעבר המתפללים בני ה-50 ומעלה והנשים. העימותים בשער שכם ובשער האריות החזיקו מעמד דקות בודדות ולא התחדשו.

לקריאה נוספת:
מצרים: להפסיק באופן מיידי את האלימות נגד הפלסטינים בירושלים
תיעוד: מג"ב פשט על בית חולים פלסטיני - גופת ההרוג בעימותים הוברחה
מול המצלמות: שוטר בעט במתפלל פלסטיני שכרע על ברכיו

גז מדמיע בעימותים עם פלסטינים מחוץ לעיר העתיקה בירושלים. 21 ביולי 2017. רויטרס
ירושלים, היום/רויטרס

אולם בזמן שהמשטרה כבר נערכה לפתוח את אזור העיר העתיקה לתנועה, כשעה לאחר התפילה, החלו הפרות סדר אלימות דווקא בתוך השכונות הערביות. בראס אל-עמוד שמעל הר הזיתים השוטרים ספגו אבנים וירי זיקוקים ובתגובה הם ככל הנראה עשו שימוש בנשק חי. מניין ההרוגים הפלסטינים עומד כעת על שלושה, מוחמד מחמוד שרף, בן 17, תושב סילוואן, מוחמד אבו גאנם מא-טור, ומוחמד לאפי, בן 18 מאבו דיס.

כמה חודשים לאחר תחילת גל הטרור הנוכחי קיבל ניצב הלוי את הפיקוד על המחוז, ומאז הקפיד לשמור על השקט בהר הבית. הוא אף נמנע מהגבלות גיל, עד היום, מתוך הבנה שתסיסה סביב ההר גוררת הסלמה. עם ההמלצה שלו בשישי שעבר על הצבת גלאי המתכות וההתעקשות שלו נגד הסרתם נראה שחל שינוי במדיניותו – אולי בגלל חומרת הפיגוע שגבה את חייהם של שני שוטרים, רס"מ האיל סתאוי ורס"מ כמיל שנאן.

עוד באותו נושא

החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני: גלאי המתכות יישארו בכניסה להר הבית

לכתבה המלאה
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון במזרח ירושלים, 21 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
מעצרים בירושלים, היום/רויטרס, רויטרס

כמעט שלוש שנים חלפו מאז הפעם האחרונה שבה רחובות מזרח ירושלים בערו והמונים יצאו להפר את הסדר. אז זה היה אחרי רצח מוחמד אבו חדיר ומקרה של הרוג פלסטיני מירי משטרה. בכל תקופת גל הטרור של השנתיים האחרונות, אינתיפאדת הבודדים, השטח בירושלים היה לרוב שקט, למרות שרבים מהמחבלים יצאו משכונותיה.

בעוד הפלסטינים עדיין לא מוכנים להיכנס להר הבית, ייתכן שהפרות הסדר בשער האריות יימשכו גם בימים הבאים. אך מותם של שלושת הצעירים עלול להבעיר גם את השכונות, בפעם הראשונה מאז תחילת אינתיפאדת היחידים.

עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון במזרח ירושלים, 21 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
מעצר בירושלים, היום/רויטרס, רויטרס
צעירים פלסטינים מתעמתים עם כוחות משטרה במזרח ירושלים, 21 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
מתפרעים בירושלים, היום/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully