וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני ההורים ישלמו מזונות במשמורת משותפת: "צעד לשינוי מיוחל"

החלטת בית המשפט העליון שקובעת כי גם גרושות יהיו חייבות במזונות הציתה דיון מורכב. בארגוני האבות הגרושים הופתעו: "ציפינו שהעליון ינהג כמו מעוז פמיניסטי רדיקלי". בחלק מעמותות הנשים שמחו על ההתקדמות, אך יש שציינו כי הדרך לשוויון עוד ארוכה

צלמים זמניים מורשים

פסיקת בית המשפט העליון שהתקבלה היום (רביעי) שלפיה הורים גרושים לילדים בני 15-6 במשמורת משותפת חייבים שניהם במזונות, עוררה תגובות מעורבות. בעוד שבארגוני האבות הגרושים בירכו על ההחלטה, בעמותות הנשים הזכירו כי הדרך לשוויון בין המינים בנושא נישואים וגירושים עוד ארוכה.

אמיר שיפרמן, מייסד תנועת "א' זה אבא", הגדיר את הפסיקה צעד התחלתי "אל עבר השינוי המיוחל". לדבריו, "כולנו עדים היום להתקדמות של בית המשפט העליון בהחלטה שמשקפת את הלך רוח התקופה, שלפיה אבות שווים ביכולותיהם לנשים בכל הקשור לגידול ילדים, ולכן לשניהם יש את הזכות והחובה לכלכל את הילדים בצורה שווה". שיפרמן, גרוש בעצמו, חש שזו התחלה טובה. "אנחנו מקווים שגם המחוקק יאמץ בשתי ידיים את ההחלטה הזאת ויראה בה דרך לפסוע בה. זוהי בשורה למאות אלפי אבות הנאנקים תחת נטל המזונות האבסולוטי המוטל עליהם, ולדעתי ולא בכדי העליון הוציא את ההחלטה ימים ספורים לפני פגרת בתי המשפט, כולי תקווה שהם יהיו מוכנים למבול ולסערה שתגיע מיד אחרי הפגרה".

גיל רונן, גרוש ואב לשניים, ראש תנועת "המשפחה" כינה את ההחלטה "מהפך", אך לא מספיקה. "היינו רוצים שזה יהיה עד גיל שש כי אותו עקרון של השוויון אמור לחול גם עד גיל שש. אני לא רואה סיבה שזה לא יקרה. ציפינו שעד היום העליון יתנהג כמו מעוז של פמיניזם רדיקלי כי ככה זה היה ב-20 שנים האחרונות ועכשיו אנחנו רואים שינוי. אם בית המשפט העליון כבר נפתח לרוחות פחות רדיקליות ופחות קיצוניות ויותר הגיוניות אז זה ישפיע בהכרח על כל המערכות האחרות".

לקריאה נוספת:
חובות במיליונים: גרושים שברחו לחו"ל מתחמקים מתשלום מזונות
החוק שיסייע לאימהות חד הוריות לצאת מהעוני
הצעת חוק: המזונות ייקבעו על פי הכנסת ההורים - ללא קשר למגדר

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
"אין שוויון בגט". בית הדין הרבני בירושלים/רוני כנפו

אך מנגד, יש מי שרואה בפסיקה זו החלטה לא חד-משמעית. בובה לוי, ממייסדות "הקול הנשי", גרושה ואם לארבעה, אמרה כי מדובר "בהחזרה של הדיון לבית המשפט לענייני משפחה, שהוא צריך לדון באיזה מנגנון הכי נכון לקבוע את חלוקת ההוצאה לכל משפחה ספציפית". לוי העידה על בעיה בהשתכרות של נשים. "אני חושבת שבית הדין יעשה צדק אם יראה שיש עדיין פער בשכר בין נשים לגברים. נשים לא משתכרות באופן קיצוני יותר מגברים, מלבד מקרים מאוד בודדים, ובמקרה הטוב אנחנו משוות שכר וברוב הטוב שכר האישה נמוך משכר הגבר ב-33%. לא ניתן לתקן שוויון באופן חלקי".

לוי גם הזכירה את נושא הגט שאינו שוויוני. "בואו נבטל את כל הנושא של גט והשליטה של גבר באישה והוא מחליט אם הוא מביא לה גט או לא בזמן שהיא כלואה תחתיו. אם מדברים על שוויון צריך להסתכל מה היה לפני הגירושין, ברוב המשפחות האימא ויתרה על הקריירה שלה ונשארה בבית לטפל בילדים וזה היה המצב וזה עדיין המצב".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
"אמנם מדובר בהחלטה העוסקת בשוויון בגירושין אך יש לכוון כעת ליותר שוויון גם בנישואין, בעיקר בחלוקת האחריות ההורית"

בארגון נעמת בירכו על פסק הדין. "העובדה שניתן היום לפסוק כך מעידה על התקדמות שבכל זאת חלה במצבן של הנשים. אם בעבר נשים תמיד היו תלויות כלכלית בבן הזוג הרי שהיום ישנן בהחלט כאלו המשתכרות כמוהו ואף יותר ממנו. במקרים אלו בהחלט ראוי שמזונות הילדים יתחלקו בין שני ההורים", אמרה יו"ר נעמת גליה וולוך.

וולוך אמרה כי פסק הדין משקף למעשה מצב שכבר קיים היום בפועל, שבו שני ההורים נושאים בהוצאות המזונות של ילדיהם. לדבריה, פסק הדין מקבל את העקרונות שהותוו בהצעת חוק תמיכה כלכלית של ח"כ מירב בן ארי, הצעה שנעמת תומכת בה. "אמנם מדובר בהחלטה העוסקת בשוויון בגירושין אך יש לכוון כעת ליותר שוויון גם בנישואין, בעיקר בחלוקת האחריות ההורית. כך שנשים יוכלו באמת להתפנות לעבודה, ישתכרו יותר וירגישו שאינן נושאות לבדן באחריות לטיפול בילדים. זה אולי יסייע לצמצום ממדי הגירושין, אך גם כשכבר מתגרשים, האישה לא תהיה תלויה באב כדי לזון את ילדיה", אמרה.

"הכנסת חייבת סוף סוף לאזור אומץ ולא להילחם בזה"

ההחלטה עוררה גם תגובות במערכת הפוליטית. בשנים האחרונות הונחו על שולחן הכנסת כמה הצעות חוק שמטרתן לקבוע כי המזונות ייקבעו על פי הכנסת ההורים – ללא קשר למגדר. הבולטת שבהן הייתה של ח"כ יואב קיש (הליכוד) ויפעת שאשא ביטון (כולנו) שהייתה אמורה לעלות להצבעה בוועדת שרים לחקיקה, אך לא זכתה לקידום. שרת המשפטים איילת שקד הודיעה בחודש דצמבר האחרון כי תקדם הצעה ממשלתית ברוח דומה, אך זו טרם קודמה.

ח"כ קיש אמר היום כי "פסיקת בית המשפט העליון היא בשורה היסטורית, אך מעבר לכול – צודקת". לדבריו, "זו החלטה שתמנע עיוות חסר היגיון שפוגע בראש ובראשונה בילדים. ההחלטה הזו מצביעה על שני דברים: האחד, שיישום המלצות ועדת שיפמן (שהוקמה על ידי שר המשפטים חיים רמון לבדיקת דיני המזונות בישראל – י"א) הוא המעשה הנכון; והשני, שעקביות ועמידה על עקרונות – משתלמת".

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר סיעת המחנה הציוני, ציינה כי "בית המשפט העליון שוב קורא לכנסת לעשות הסדר כולל של חישוב הכנסות וחישוב משמורת ומזונות ביחד". מיכאלי הגישה הצעת חוק דומה שמפרידה בין כמה עולה יום של ילד או ילדה בבית לבין הוצאות של מחשב, בגדים וחוגים שהם לא תלויות בדיוק בכמה ימים הילד או הילדה נמצאים. "ודאי שהכנסות צריכות להיות מחושבות אבל כל העסק צריך להיות מחושב ביחד – משמורת פיזית ומזונות. הכנסת חייבת סוף סוף לאזור אומץ ולא להילחם בזה אלא, להביא הסדר שהוא לטובת הילדות, הילדים וההורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully