וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון קבע: גם גרושות ישלמו דמי מזונות במשמורת משותפת

לראשונה קבע בית המשפט העליון כללים לתשלום מזונות עבור ילדים המצויים במשמורת משותפת של שני ההורים הגרושים. בניגוד לדין הקיים, כעת שני ההורים יהיו חייבים לשלם מזונות ילדיהם בני 15-6 שווה בשווה ללא קשר להכנסותיהם. "משמורת משותפת לא לעשירים בלבד"

צלמים זמניים מורשים

בית המשפט העליון קבע היום (רביעי) לראשונה, בהרכב בן שבעה שופטים, את הכללים למזונות עבור ילדים המצויים במשמורת משותפת של שני ההורים לאחר שאלו נפרדו. לפי הקביעה, בין הגילים שש עד 15 יהיו חייבים שני ההורים במזונות ילדיהם שווה בשווה. כלומר גם נשים גרושות יהיו חייבות בתשלום. לפי הפסיקה, "החלוקה ביניהם תיקבע על פי יכולותיהם הכלכליות היחסיות מכלל המקורות העומדים לרשותם, לרבות שכר עבודה, בנתון לחלוקת המשמורת הפיזית בפועל, ותוך תשומת לב למכלול נסיבות המקרה".

מאחורי הקביעה עומד מצב שבו הילדים שוהים אצל כל אחד מההורים בחלקים שווים של השבוע, וששכרם של שני ההורים זהה או קרוב לכך. על פי הדין הקיים, חרף תנאים אלה הגבר מחויב להעביר לידי האישה תשלום מזונות חודשי קבוע בסכום לא מבוטל עבור ילדיו מגיל שש עד גיל 15, שאינו מביא בחשבון את היקף ההוצאה שבה הוא נושא בעצמו עבור כלכלת הילדים בעת שהם שוהים עמו. כתוצאה מכך עלולים משאביו של הגבר להצטמצם עד כדי פגיעה ממשית ביכולתו לספק רמת חיים נאותה לילדיו ולו עצמו. לכן, על רקע זה נטען כי הדין הקיים אינו שוויוני ומביא לפגיעה בילדים ובאבותיהם.

"משמורת משותפת אינה יכולה להיות הסדר לעשירים בלבד, אך היא גם לא יכולה להיות 'עקרון על' הדוחק מעל פניו את הבטחת צורכי הקיום של הילדים. אכן פסק דיננו אינו עוסק בשאלת קביעתה של המשמורת המשותפת עצמה, אך ההתייחסות לסוגיית המדור מחדדת את העובדה שבפרקטיקה של הערכאות הדיוניות שתי השאלות צריכות להיבחן באופן שמקיים דיאלוג ביניהן", נכתב בפסק הדין שעליו חתומים השופטים המשנה לנשיאה סלים ג'ובראן, אסתר חיות כבוד, יורם דנציגר, עוזי פוגלמן, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז ומני מזוז.

עוד בוואלה! NEWS:
חובות במיליונים: גרושים שברחו לחו"ל מתחמקים מתשלום מזונות
החוק שיסייע לאימהות חד הוריות לצאת מהעוני
הצעת חוק: המזונות ייקבעו על פי הכנסת ההורים - ללא קשר למגדר

אם חד הורית. ShutterStock
"לא לעשירים בלבד"/ShutterStock

"בהמשך לכך, בהנחה שבית המשפט מגיע למסקנה כי השכר המצרפי של ההורים מאפשר קיומה של משמורת משותפת מבלי לפגוע בצורכי הילדים, אני סבורה כי אין הצדקה לכך שהורה יישא בהוצאות המדור של ההורה האחר. במילים אחרות, במקרים אלה עקרון השוויון מוליך לכך שכל הורה יישא 'בעין' בהוצאות המדור של הילדים".

לקריאת פסק הדין המהפכני

בשנים האחרונות הונחו על שולחן הכנסת כמה הצעות חוק שמטרתן לקבוע כי המזונות ייקבעו על פי הכנסת ההורים - ללא קשר למגדר. הבולטת שבהן הייתה של ח"כ יואב קיש (הליכוד) ויפעת שאשא ביטון (כולנו) שהייתה אמורה לעלות להצבעה בוועדת שרים לחקיקה, אך לא זכתה לקידום. שרת המשפטים איילת שקד הודיעה בחודש דצמבר האחרון כי תקדם הצעה ממשלתית ברוח דומה, אך זו טרם קודמה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

פסק הדין בא בעקבות שני תיקים שעסקו בנושא והגיעו להכרעת העליון. העתירות הפכו את הדיון לדיון עקרוני בסוגיית המשמורת המשותפת. השופטים גם כתבו בפסק הדין כי עדיף להסדיר את הנושא בחקיקה. העקרונות שנקבעו היו כי במשמורת משותפת יישא כל הורה בהוצאות הקיום השוטפות הנוגעות לילדים, ולכן הוצאות אלה "יתקזזו" ללא צורך בהעברת תשלומים בין ההורים לפי אחוז מסוים משיעור המזונות שעליו יורה בית המשפט לענייני משפחה. זאת, בהתאם לגילם של הילדים ולהערכתו את העלויות הכרוכות בהוצאות קיום שוטפות אלה מתוך כלל צורכיהם המגולמים במזונות.

כמו כן, ייקבע מנגנון לריכוז הטיפול בהוצאות שאינן הוצאות קיום שוטפות, אלא "צרכים אחרים" - כמו ביגוד, ספרים, טיפול רפואי שאינו צפוי ועוד. באופן רגיל, יהיה זה מנגנון של הורה מרכזי שיקבל לידיו תשלום של מחצית ההוצאות האלה מן ההורה האחר - במצב של השתכרות שווה. לצד זאת, ניתן לחשוב על פתרונות נוספים כמו חשבון בנק משותף של ההורים, הכול לפי שיקול דעתו של בית המשפט למשפחה על-פי הנסיבות המשפחתיות.

בהיעדר קביעה אחרת, ההורה המרכזי יהיה זה אשר בית המשפט ימצא, כי שימש לפני הגירושים כמטפל העיקרי בילדים. ההורים ימשיכו לחלוק בהוצאות החריגות, בכפוף לכושר ההשתכרות שלהם ובהתאם למנגנון שיקבע בית המשפט למשפחה. כל הורה יישא בהוצאות המדור של הקטינים, בכפוף לכך שבית המשפט יקדים ויבחן אם העול הכפול של נשיאה במדור המתאים לילדים אינו פוגע ביכולתם של ההורים לעמוד בתשלום המזונות להם נזקקים הילדים.

סנגורו של אחד האבות: "מעתה ואילך תיפסק האפליה"

עורך דין אמיר שי, המייצג את אחד האבות בערעור, אמר כי בית המשפט העליון נתן היום פסיקה היסטורית ותקדימית שעל פיה הורים גרושים לילדים בני 15-6 חייבים במזונות משותפים, בהתאם ליכולות הכלכליות שלהם. זאת בניגוד לנהוג כיום כי רק גבר משלם לאישה, גם במקרה של משמורת משותפת על הילדים וגם אם משכורתה גבוהה יותר.

"מדובר בפסק הדין החשוב ביותר בעשור הנוכחי לא רק בתחום המשפחה אלא בכלל. מעתה ואילך תיפסק האפליה לפיה אבות בלבד חייבים לשאת לבדם בכלכלת ילדיהם. מהיום יש לילדים בישראל שתי כתובות שחייבות לדאוג להם כמו בכל מדינה נורמטיבית. סביר להניח שעשרות אלפי אבות יציפו את בתי המשפט ויגישו בחודשים הקרובים תביעות להתאמת דמי המזונות לפי ההלכה החדשה של בית המשפט העליון", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully