וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה בדיווח על התעללות בקשישים: כמאה מקרי פגיעה מינית

18.7.2017 / 9:07

לפי הנתונים הממשלתיים, כשליש מהדיווחים נגעו להתעללות נפשית, 21% עקב התעללות גופנית ו-18% בשל ניצול כלכלי. בכירה במשרד הרווחה הסבירה כי "הגידול נובע מפעילות להעלאת מודעות"

בית אבות "שיבה טובה", ירושלים. 22 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
שיתוף פעולה עם הגורמים המטפלים. בית אבות בירושלים/נועם מושקוביץ

בשנת 2016 נרשמה עלייה של 17% בדיווח על מקרי הזנחה והתעלוות באזרחים ותיקים בידי מטפלים או בני משפחה, בהשוואה לשנה שלפני כן – כך עולה מנתונים שפרסם היום (שלישי) משרד העבודה והרווחה. על פי הנתונים, 33% מהדיווחים היו בעקבות התעללות נפשית, 21% מהדיווחים בעקבות התעללות גופנית ו-18% בעקבות ניצול כלכלי. עוד עולה מהנתונים כי חלה עלייה של 20% בדיווח מקרי פגיעה מינית באזרחים ותיקים, עיקרם בידי מטפלים ובני משפחה, ואלה הסתכמו ב-102 מקרים מדווחים.

בסך הכול, טופלו בשנה שעברה 5,876 דיווחים על מקרי התעללות והזנחה, מרביתם התקבלו ממטפלות לפי חוק הסיעוד, מבתי חולים, משכנים, ומהקורבנות עצמם. כמו כן, בשנת 2016 הגישו שרותי הרווחה 580 תלונות למשטרה בעקבות דיווחים על הזנחה או התעללות בקשישים חסרי ישע, והופעלו 174 צווי בית משפט על פי חוק הגנה על חוסים, המורים על הוצאה מחזקת המשפחה והשמה במסגרת חוץ ביתית.

עוד בוואלה! NEWS:
מטפל במוסד סיעודי ביפו נעצר בחשד להתעללות בקשישה בת 95
"סכנה מיידית למטופלים": בית האבות בו מת קשיש מהתעללות ייסגר
מטפלת סיעודית תועדה משפילה קשיש: "אין לך שקל, אתה חסר אונים"

החשודים בהתעללות קשישים בבית אבות בחיפה בדיון מתן כתב אישום. בימ"ש השלום חיפה  5 במרץ 2017. אלי אשכנזי
הוגשו 580 תלונות. נאשמים בהתעללות בקשישים בבית המשפט בחיפה, לפני כחצי שנה/אלי אשכנזי

במקביל, במהלך שנת 2016 הרחיב משרד העבודה והרווחה את מערך הטיפול בקשישים נפגעי התעללות והזנחה, ופתח 15 יחידות חדשות ברשויות מקומיות ברחבי הארץ, שנוספו ל-63 יחידות קיימות. ביחידות אלו פועלים צוותים לאיתור, ייעוץ, ומתן פתרונות במקרים של הזנחה והתעללות באזרחים ותיקים.

באזור הצפון, יחידות חדשות נפתחו בחיפה, במועצות האזוריות הגליל התחתון, מבואות חרמון, מטה אשר והגליל העליון, ובקריית ביאליק, קריית מוצקין וכפר יאסיף. במחוז המרכז, נפתחו יחידות חדשות בהוד השרון, במודיעין ובמזכרת בתיה. במחוז ירושלים נפתחה יחידה חדשה במועצה האזורית שפיר, ובמחוז הדרום נפתחו יחידות בדימונה, בבני שמעון ובערד.

כחלק מהפעילות, מקיימים עובדי היחידות ימי עיון והסברה לתושבים ולאנשי מקצוע הפועלים להעלאת המודעות לתופעה ולמתן כלים לזיהוי מקרי התעללות באזרחים ותיקים. בנוסף לכך, מעניקים עובדי היחידות תמיכה וטיפול פסיכו-סוציאלי לנפגעים במטרה להפיג את החשש מהשלכות הדיווח, כגון חשש מפגיעה באורח חייהם, מאובדן קשר קרוב עם בני משפחה פוגעים אשר הקורבנות תלויים בהם ושבמידה ויורחקו לא יהיה מי שיטפל בהם.

עוד באותו נושא

דוח: התמיכה הציבורית בקשישים סיעודיים בישראל - מהנמוכות ב-OECD

לכתבה המלאה
חיים כץ, שר הרווחה חותם על תכנית למימוש זכויות ניצולי השואה בישראל, בית העיתונאים סוקולוב, תל אביב. 14 באפריל 2016. ניב אהרונסון
"אחריות חברתית של כל אחד ואחת מאיתנו". כץ/ניב אהרונסון

פאני יוז, עובדת סוציאלית ראשית לחוק הגנה על חוסים ומפקחת ארצית על תחום טיפול בזקנים בסיכון, אמרה בעקבות הנתונים כי "הסבר אפשרי לגידול המשמעותי בכמות הדיווחים המטופלים היא פעילות מאומצת של משרד העבודה והרווחה להעלאת המודעות למקרי הזנחה והתעללות". יוז ציינה בדברים גם "הקמת יחידות חדשות ברחבי הארץ וגיוס שותפי תפקיד שיאתרו וידווחו", כחלק מהגורמים שהובילו לעלייה.

שר הרווחה חיים כץ טען כי "הנתונים מדאיגים", והוסיף: "לכן, חייבים לעשות יותר לטובת שלומם וביטחונם של האזרחים הוותיקים בישראל". לדבריו, "המשרד בראשותי נוקט בפעולות, אך רק בשילוב כוחות נוכל למגר את תופעת ההתעללות וההזנחה בקרב הגיל השלישי. זו אחריות חברתית של כל אחד ואחת מאיתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully