וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הציבור ישלם?": החוק למימון פריימריז עורר עימות בין השרים

16.7.2017 / 15:11

בטרם אישרה ועדת השרים את הצעת החוק, היא עוררה דין ודברים בין חבריה. לפי ההצעה, המדינה תממן את מסעות הבחירות של מתמודדים בפריימריז. "שיטה משחיתה", טען השר אריאל, והשרה גמליאל ענתה לו: "אתה שולח אותנו לקבץ נדבות?"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה:

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של ח"כ דודי אמסלם מהליכוד, שלפיה המדינה תממן את מסעות הבחירות של מתמודדים בפריימריז. אלה יחזירו את הכסף רק במקרה שלא ינצחו. מדובר בהצעה שעלותה מוערכת בעשרות מיליוני שקלים והיא נועדה לאסור תרומות חיצוניות למועמדים בפריימריז. אלא שהאישור לא עבר בקלות ובמהלך הדיון על הצעת החוק בוועדת שרים התעורר עימות אחרי שהשר אורי אריאל מהבית היהודי והשרה סופה לנדבר מישראל ביתנו התנגדו לחוק.

אריאל טען כי "הולכים לשיטה עקומה, מבקשים רחמים והציבור צריך לשלם על זה?". בשיחה עם וואלה! NEWS הוסיף כי "כל שיטת הפריימריז היא שיטה משחיתה, חצי מהכנסת לא נמצא שם ולכן הציבור לא צריך לשלם על כך. אומרים שבשביל דמוקרטיה צריך לשלם מחיר, אבל לא כל מחיר".

בתגובה פנתה אליו השרה גילה גמליאל מהליכוד, ושאלה: "אתה שולח אותנו לקבץ נדבות? למה שהשם שלי ייקשר במישהו מפוקפק?". יו"ר הוועדה, השרה איילת שקד, הסכימה עם דבריה וציינה: "חוויתי את זה על בשרי". שקד התייחסה לפרסום ב"הארץ" שלפיו קידמה הצעת חוק שמיטיבה עם הלוביסט ח"כ לשעבר אברהם פורז, שתרם לה 10 אלף שקלים בפריימריז.

עוד בוואלה! NEWS:
הר הבית נפתח תחת אבטחה כבדה – אנשי הווקף מסרבים להיכנס
חמאס מגביר אחיזה: העמדה החדשה ליד מעבר רפיח שמדאיגה את צה"ל
המחבל שחוסל במעצרו - ביצע פיגועים כי משפחתו התנגדה לאירוסיו

דיון בוועדה לביקורת המדינה על התנהלותו של אורי אריאל, כנסת ישראל, ירושלים 14 ביוני 2017. נועם מושקוביץ
"שיטה עקומה". אריאל/נועם מושקוביץ

שר האוצר משה כחלון התנגד להצעת החוק, אך במפתיע הסיר את התנגדותו, ככל הנראה בשל דרישת מפלגת כולנו שלפיה החוק יקודם בתנאי שיחול גם על מפלגות שאין בהן פריימריז – סיכום שאמור להיטיב עם מפלגתו. מפלגות אלה יקבלו את אותם סכומי כסף באופן שיוסדר בחוק. גורם בקואליציה הגדיר את הסיכום "תמוה". כמו כן, המדינה תממן רק מסעות פריימריז לרשימה לכנסת, וח"כ חדש שייבחר יקבל החזר רטרואקטיבית. אחרי אישורו, החוק יקודם בקריאה טרומית, ולאחר אישורו, יחזור לדיון נוסף בוועדת שרים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי לפי שיטת הפריימריז הנהוגה כיום בישראל, "מועמדים רשאים לגייס תרומות, תחת ההגבלות המפורטות בחוק, ואולם תלות של מועמדים בבעלי הון לשם קבלת תרומות יוצרת קשר לקוי בין בעל ההון לבין נבחר הציבור, שקיבל ממנו תרומה נדיבה במהלך מסע הבחירות, ולכן עלול לחוש כלפיו מידת מה של מחויבות לאחר היבחרותו".

בחוות דעת שנשלחה על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה מציינים חוקרי המכון כי מדובר בהצעה שיש לה תכלית ראויה וכי אכן קיימת בעיה בצורך של מועמדים בפריימריז לגייס תרומות העלולות ליצור תלות בגורמים חיצוניים. אלא לפי החוקרים, ההצעה הנוכחית יוצרת אי-שוויון בין חברי כנסת מכהנים שיקבלו מימון כמעט מלא של הוצאות הפריימריז שלהם בעוד שמועמדים חדשים יקבלו מימון רק אם ייבחרו. "לכן, יש לבחון הצעות אלטרנטיביות ושוויוניות יותר תוך הצבת מגבלות על כמות המתמודדים הכללית שימנעו בזבוז אדיר של כספי ציבור ולבחון במקביל את העלאת מימון המפלגות למפלגות הפריימריז".

עוד באותו נושא

בדיקת וואלה! NEWS: רוב התרומות לפריימריז של בכירי מפלגות הימין - מחו"ל

לכתבה המלאה
אולמי אושן בגני התערוכה בערב לקראת ההכרזה על יו"ר העבודה החדש  10 ביולי 2017. ברני ארדוב, ברני ארדוב
פריימריז בעבודה, בשבוע שעבר/ברני ארדוב, ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully