וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדרכות מסוכנות: הסכנה החדשה-ישנה של הילדים בחופש הגדול

16.7.2017 / 8:30

בחופשת הקיץ נפגעים בתאונות צעירים רבים יותר מהממוצע במהלך השנה, כשיותר משליש מההרוגים הם הולכי רגל. דוח חדש מאשים את הרשויות שמעמיסות מכשולים על המדרכות, ומפנות את הולכי הרגל לכביש. משרד התחבורה: "הרשויות המקומיות נושאות באחריות"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יאיר דניאל

הילה שטרלינג מחיפה הייתה בדרכה לבית הספר, כשילד בן 13 שרכב על אופניים חשמליים פגע בה בחוזקה כשצעדה עם אחיה אל תחנת האוטובוס. "למזלנו הגדול היה להילה תיק על הגב שמנע פגיעה קשה בראש, אבל כתוצאה מהפגיעה הקשה הילה שברה את פיקת הברך וקרעה את הרצועות", שיחזר בשיחה עם וואלה!NEWS אביה אורן.

"הילה נכנסה לניתוח ובמהלך השנה האחרונה עברה טיפולים רבים כולל פיזיותרפיה", סיפר אביה על תהליך ההחלמה של בתו מאז התאונה. "זה קשה מאוד לראות ילדה בת שבע וחצי שלא יכולה לשחק עם כל החברים שלה ונאלצת להתמודד בגיל כזה עם כאבים וסבל רב. שנה אחרי אנחנו עדיין בתהליך של החלמה פיזית אבל בעיקר תהליך של החלמה נפשית. כל הליכה במדרכה שאמורה להיות המקום הבטוח עבורה מפחידה, כל רוכב אופניים שעובר גורם לחשש גדול אצל הילה", אמר.

עוד בוואלה! NEWS:
נערה הרה בת 18 נדקרה ונפצעה בינוני בנצרת; מצוד אחר בן זוגה
בוקר מתוח: במשטרת ירושלים נערכים לפתיחת הר הבית למתפללים
שנה להפיכה: "המתנה מאלוהים" שקיבל ארדואן שינתה לנצח את טורקיה

סכנה על המדרכות: שדרות האצ"ל, אשקלון יולי 2017. באדיבות עמותת "אור ירוק", מערכת וואלה! NEWS
מפגע בטיחותי משמעותי. עמוד חשמל על המדרכה ברחוב האצ"ל באשקלון/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות עמותת "אור ירוק"

החופש הגדול כבר כאן ומדרכות הערים צפויות להיות עמוסות בילדים ובני נוער שיפלסו דרכם בין שלל מפגעי הבטיחות שהרשויות מציבות בפניהם. בכל קיץ מספר הילדים שנפגעים בתאונות דרכים גבוה משהיה במהלך השנה, כשבדוח שהכינה עמותת "אור ירוק" עלה כי 36% מהילדים שנהרגו בתאונות בקיץ נהרגו כהולכי רגל – אחד מכל שלושה ילדים שנהרגו.

הולכי רגל רבים נתקלים בתופעה בה המדרכה עמוסה בפחי מחזור, עמודי חשמל או כלי רכב חונים שמאלצים אותם לרדת אל הכביש ולעקוף את המפגע. 53% מהמדרכות שאנחנו הולכים עליהן צרות ואינן עומדות ברוחב הנדרש של 1.30 מטר כפי שקבע משרד השיכון והבינוי, כשבמקביל המדינה דואגת להעמיס עליהן עוד ועוד מפגעי בטיחות שמצמצמים את מרחב המחיה של הולכי הרגל – כך עולה מסקר מפגעים חדש ורחב היקף שביצעו חניכי "אור ירוק לכבודו של שניאור חשין" לאחרונה.

עוד בוואלה!

במהלך ניסיון מעצר: המחבל שחשוד בביצוע פיגוע בבנימין נורה למוות

לכתבה המלאה
פחי אשפה על המדרכה בבאר יעקב יולי 2017. באדיבות עמותת "אור ירוק", מערכת וואלה! NEWS
פחא אשפה חוסמים את הדרך במדרכה בבאר יעקב/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות עמותת "אור ירוק"

בסקר נבדקו 552 רחובות ב-141 רשויות מקומיות ברחבי הארץ, כשבמהלך הבדיקה אותרו 850 מפגעים. מהסקירה עולה כי ב-26% מהמדרכות שנצפו היה פח זבל על המדרכה. ב-25% מהמדרכות שנצפו היה עמוד חשמל המדרכה. ב-22% מהמדרכות שנצפו חנה כלי רכב על גבי המדרכה. ב-17% מהמדרכות שנצפו הונחה פסולת על גבי המדרכה.

מדרכות הערים הפכו כבר מזמן למקום שקשה ללכת בו ומרחב המחיה של הולכי הרגל הולך ומצטמצם. הליכה על גבי המדרכה בערים הפכה למשימה מורכבת ומסובכת שמצריכה תשומת לב רבה. כמו במשחק מחשב, הולך הרגל צריך לעבור בין המפגעים ולפלס את דרכו עד שהוא מגיע ליעדו. רוחב המדרכה שהולך ומצטמצם מציב בפני הולך הרגל אתגרים רבים כאשר עליו לחמוק בין עמודי תאורה, עמודי חשמל, פסולת, תמרורים, פחי זבל וזאת בנוסף לכלי הרכב, האופנועים, האופניים ופחי המחזורית שחוסמים את הדרך.

מדרכה בתל אביב. עמותת "אור ירוק", מערכת וואלה! NEWS
תמרור מפריע למעבר הולכי רגל בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, עמותת "אור ירוק"

ישראל היא בין המדינות שבהן שיעור הולכי הרגל מכלל ההרוגים הוא הגבוה ביותר בהשוואה לממוצע באירופה – כך עולה מבדיקת "אור ירוק". מדובר בנתון הדורש התייחסות ממוקדת ופתרון לבעיה הפגיעה בהולכי הרגל מאפיינת בעיקר את הכבישים העירוניים. בחינה של פיזור הולכי הרגל ההרוגים בשנת 2016 מעלה כי 65% מהם נהרגו בתחום העירוני ו-35% נהרגו בתחום הבינעירוני.

"בשנים האחרונות פעולה פשוטה כמו ללכת ברגל הפכה למסוכנת בגלל שהולך הרגל נאלץ לעבור מסלול מכשולים שמאלץ אותו לרדת לכביש, אמר לוואלה!NEWS ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק. "פחי מחזור, פסולת, כלי רכב שחונים ועוד גוזלים את המרחב הפרטי המיועד אך ורק להולכי הרגל שנמצאים במקום הנמוך ביותר בשרשרת התכנון. המדרכות מיועדות להולכי רגל ולכן הרשויות חייבות להוציא משם את המפגעים ולאפשר מעבר נוח ובטוח לכולם. הגיע הזמן לשינוי תפיסה מהיסוד, חייבים בראש ובראשונה לחשוב ולדאוג להולכי הרגל, כך נוכל לעודד יותר ויותר אנשים ללכת ברגל ולצמצם את השימוש בכלי הרכב בקרבת המגורים", אמר קיטה .

ממרכז השלטון המקומי נמסר: "רשויות מקומיות רבות מנצלות את חופשת הקיץ לשיפוצים, שדרוגים ושיפורי בטיחות במוסדות החינוך בישראל במסגרת הכנתם לשנת הלימודים החדשה. לקראת החזרה לשנת הלימודים מתקיימת ברשויות רבות עבודות לחידוש צביעת סימוני כביש, תמרורים ומעברי חציה. להבדיל מכל האיגודים, משרדי הממשלה, גופי הסמך והעמותות השונות, הרשויות המקומיות הן הגורם היחיד המשקיע תקציבים ודואג לביטחונם של תלמידי ישראל וכך ייעשה גם השנה".

מדרכה במצפה רמון. עמותת "אור ירוק", מערכת וואלה! NEWS
עץ חוסם את המעבר במדרכה במצפה רמון/מערכת וואלה! NEWS, עמותת "אור ירוק"

ממשרד התחבורה נמסר: "תשתיות הכבישים העירונית נמצאות באחריותן של הרשויות המקומיות בכל הנוגע לסלילה, אחזקה, בטיחות וכדומה. במידה ומדובר בתשתית לקויה או במפגעים שונים הקיימים באותה תשתית, יש לפנות לרשות המקומית הרלוונטית. הנתון כי 53% מהמדרכות צרות ואינן עומדות ברוחב בנדרש, מופרך מיסודו ולא ברור מהיכן נלקח. משרד התחבורה קבע הנחיות מפורטות לתכנון רחובות בערים והצבה של עצמים ברחובות עירוניים והרשויות חייבות לאכוף את אותן הנחיות. בניגוד למצוין בכתבה, עצמים שונים כמו עמודי חשמל, עמודי תאורה, פחי אשפה, ותמרורים מקומם במדרכה ולא בכביש, אולם הם אמורים להיות מוצבים על פי הנחיות בטור באופן שלא יפריע למעבר הולכי הרגל. במסגרת סמכותן מוטלת על הרשויות המקומיות חובה לאכוף (באמצעות חוק עזר עירוני) הסרת מפגעי הבטיחות במדרכות ובכללם גם כלי רכב החונים על המדרכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully