וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתקפה": תוך יממה - שישה ילדים נעקצו על ידי עקרב צהוב בנגב

שני פעוטות וארבעה ילדים עד גיל שש פונו לבית החולים סורוקה, לאחר שנעקצו על ידי הזוחלים הארסיים שהתעוררו עם הקיץ. מנהל חדר מיון ילדים: "מאוד חשוב לקבל טיפול רפואי דחוף. הרעל עלול לגרום לקריסת מערכות"

צילום: תמונות וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

גל החום הכבד שפוקד את הארץ נותן את אותותיו לא רק במזג האוויר הקשה, אלא גם בתקיפות הזוחלים הארסיים. במהלך יממה בודדת פונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע שישה ילדים תושבי הנגב שנעקצו על ידי עקרב צהוב, העקרב הארסי ביותר בישראל ובין הארסיים ביותר בעולם.

שלושה ילדים פונו אתמול (שלישי) על ידי צוותי מגן דוד אדום באזור ערד-כסייפא לאחר שנעקצו. הראשון שבהם הוא ילד בן חמש שנעקץ ליד ביתו בשעות הבוקר ופונה במצב בינוני, השני הוא ילד בן ארבע שפונה לבית החולים לאחר שהוריו הביאו אותו למרפאה המקומית כשהוא במצב קל, ושם הרופא הורה על פינוי מיידי. האחרונה היא פעוטה בת שנתיים שפונתה באורח קשה לבית החולים.

אל השלושה שפונו אתמול, ועדיין מטופלים בסורוקה, הצטרפו הבוקר שלושה ילדים נוספים שנעקצו גם הם על ידי עקרב צהוב – ילדה בת שש, ילד בן חמש ופעוט בן שנתיים, כולם תושבי הפזורה הבדואית. מאוחר יותר היום, דווח על עקיצת עקרב שחור בבית בירושלים. הנעקצת, אישה בת 63, פונתה על ידי צוותי מד"א לבית החולים שערי צדק בעיר, כשמצבה קל ויציב.

עוד בוואלה! NEWS:
בת 64 נפגעה בינוני-קשה מהכשת נחש בעת קטיף דובדבנים בגולן
נער בן 14 הוכש בכף רגלו על ידי נחש ליד גדרה; מצבו קשה
החדשות הכי טובות של היום: המדוזות עוזבות את החופים

עקרב יולי 2017. זיו שרצר, באדיבות מדרשת שדה בוקר, מערכת וואלה!
הארסי ביותר בישראל. עקרב צהוב/מערכת וואלה!, זיו שרצר, באדיבות מדרשת שדה בוקר

ד"ר צחי לזר, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים סורוקה שבבאר שבע, הבהיר כי מדובר בשיעור חריג של עקיצות בזמן כה קצר. "אנחנו מקבלים אלינו את הכמות הגדולה ביותר של עקיצות עקרבים בארץ, ורגילים לראות כ-30 מקרים כאלה בשנה, בטפטופים", אמר, "אבל שישה ילדים ביממה אחת זה מאוד נדיר. זו ממש מתקפה".

לדברי ד"ר לזר, במקרה של עקיצה, "מאוד חשוב לקבל טיפול רפואי דחוף. הרעל מתפשט מהר מאוד - פשוט לקחת את הילד במהירות לבית החולים ולא להמתין רגע. ככל שמטפלים מהר יותר, הסיכוי להחלים ולמנוע התפשטות של הארס והתמוטטות של הילד גבוה יותר". הוא הסביר כי "בשלב הראשון, מרגישים כאב עז מאד באזור העקיצה. אחר כך מצבו של הילד מחמיר, הוא חסר שקט, סמוק ומזיע. אנחנו רואים פגיעה במצב ההכרה אצל הקטנים יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מרכז רפואי סורוקה, באר שבע. ראובן קסטרו
"הרבה פעמים לא יודעים בדיוק ממה סובל הילד". בית החולים סורוקה/ראובן קסטרו

תומר משלי, מנהל מרכז זוחלים במדרשת שדה בוקר, הסביר כי לעקרבים יש "דם קר", ולכן תלויים בטמפרטורת הסביבה. לפיכך, הם פעילים במיוחד בימי הקיץ. מתוך כ-17 מיני העקרבים בנפוצים בארץ, רק כרבע מהם מסוכנים לבני אדם, ומסוגלים להזריק את הארס, שנמצא באזור הזנב, על ידי העוקץ שבקצה הזנב.

משלי עוד מסר כי "כאשר מטיילים בימים חמים אלה, יש להימנע מלהפוך אבנים או מכניסה לצמחייה סבוכה, ורצוי להצטייד בנעליים גבוהות. אחרי מנוחה קצרה או לינה בשטח יש לבדוק את התיקים ואת הנעליים, או כל דבר אחר שעלול לאפשר מקום מסתור לעקרב". הוא הבהיר כי "מפגש פתאומי עם עקרב עלול להסתיים בעקיצה".

במקרה כזה, ציין משלי, "יש להרגיע את האדם שנעקץ, לקבע את המקום על מנת למנוע תנועות מיותרות שימריצו את מחזור הדם ויפזרו את הארס, לקרר את המקום, לצלם את העקרב ולהתפנות באופן מידי לבית החולים". לדבריו, "בשום אופן אין למצוץ את הארס, אין לחתוך את מקום העקיצה או ללחוץ עליו".

עקרב צהוב. ShutterStock
"בשום אופן אין למצוץ את הארס". עקרב צהוב/ShutterStock

עקיצת העקרב הצהוב, כפי שהסביר ד"ר לזר, שונה מעקיצות אחרות, כי היא אינה פוגעת באיבר אחד בגוף, אלא גורמת לקריסת מערכות, במיוחד אצל ילדים קטנים. "הרעל של העקרב הוא כמות גדולה מאוד של חלבונים שפוגעים באיברים שונים", ציין, "זה לא רעל אחד שפוגע באזור אחד בגוף". הטיפול שניתן במקרה של עקיצת עקרב נועד להקל על הסימפטומים, והוא כולל גם נוגדנים שמוזרמים למערכת הדם ומונעים מהרעל להתפשט.

"אנחנו מבקשים מההורים - אם אפשר לצלם את העקרב או לתפוס אותו, חי או מת, זה יקל עלינו את הזיהוי והטיפול", הבהיר ד"ר לזר. הוא הוסיף כי "הרבה פעמים לא יודעים ממה סובל הילד, כי בניגוד להכשת נחש לא רואים סימני שיניים על העור או נקודת עקיצה. אם מדובר בילד קטן, הרבה פעמים הוא לא מסוגל לתאר כי הוא פשוט צועק".

עקרב במכתש רמון בקיץ, 2015. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
"אחרי לינה בשטח, לבדוק את התיקים ואת הנעליים". עקרב במכתש רמון/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

ד"ר לזר הוסיף כי המקרים שהגיעו ביומיים האחרונים לבית החולים "די אופייניים", כלומר ילדים ששיחקו בחוץ ונעקצו על ידי עקרבים. "הילד בן החמש שהגיעה אתמול פרכס, ואנחנו רואים הרבה מצבים של פגיעה במערכת העצבים בצורה קיצונית. הילדים מצויים בחוסר שקט, הרבה צעקות, ומצד שני חוסר הכרה, וצריך לסייע להם לנשום", תיאר.

הוא עוד ציין כי "פגיעה מעקרב צהוב מתבטאת בהזעה ניכרת, ריור, בחילות, הקאות, לפעמים שלשולים, חוסר נשימה, או מנגד דיכוי נשימה". לדבריו, "החלק המסוכן ביותר, אותו אנחנו רואים אצל הפעוטות, הוא פגיעה בשריר הלב עד כדי סכנת חיים". ד"ר לזר הסביר כי "הילדים שמגיעים ללא פגיעה בשריר הלב, הסימפטומים יחלפו אחרי 12 שעות עם מתן טיפול תומך וטיפול מרגיע. הילדים שנעקצו אתמול נראים לגמרי שונה היום, הבוקר הם כבר שיחקו במיטה והגיבו טוב לסביבה".

המנהל האזרחי יבנה מתחם לשבט ג'האלין, מצודת אדומים. ינואר 2016. רוני כנפו
סביבת מגורים שאינה אטומה לזוחלים. יישוב בדואי/רוני כנפו

המקרים האחרונים התרחשו רובם ביישובי הפזורה הבדואית בנגב, בשל מיקומם המדברי וסביבת המגורים שאינה מרוצפת או אטומה לזוחלים. ד"ר לזר אמר כי מרבית הנעקצים מדי שנה הם תושבי האזור, לצד כמה מטיילים. הוא הוסיף כי הילדים שנעקצו אתמול והיום נעקצו ליד ביתם ובאור יום, ובחלק מהמקרים ההורים הצליחו לראות את העקרב, להרוג אותו ולהביא אותו איתם לבית החולים, כפי שממליצים בתוקף הגורמים הרפואיים.

מנכ"לית ארגון "בטרם", אורלי סילבינגר, התייחסה היום גם היא לשרשרת המקרים, וקראה להורים "לערוך שיחה עם הילדים, על מנת שידעו להתרחק מעקרבים ונחשים, ולא לנסות לשחק איתם. כמו כן, יש ללמד את הילדים לא להפוך אבנים ולא לדחוף ידיים לשיחים או חורים בסלעים". היא הוסיפה כי "ארגון 'בטרם', ביחד עם הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, מפעילים תכנית לקידום בטיחות ילדים בדואים ביישובים הבדואים בנגב במוסדות חינוך, בטיפות חלב וקופות חולים ובאלפי בתים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully