וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה לשקד: מנעי הסגרה לרוסיה של ישראלי שהורשע בשוד

11.7.2017 / 18:10

אלכסנדר בולטיאנסקי נתון במעצר בית זה חמש שנים בעקבות שוד של 5,000 שקלים שהיה מעורב בו לכאורה. רוסיה ביקשה את הסגרתו ובית המשפט אישר את ההליך. שרת המשפטים תוכל לבטל את ההליך. סנגוריו: "עינינו נשואות אליה כמי שערבה לזכויות האזרח"

אלכסנדר בולטיאנסקי, בית המשפט המחוזי ירושלים. 31 בינואר 2016. יואב דודקביץ'
.בולטיאנסקי/יואב דודקביץ'

בעקבות החלטת בית המשפט העליון מחודש אפריל להסגיר לרוסיה את אלכסנדר בולטיאנסקי, אזרח ישראלי שזה חמש שנים יושב במעצר בית לאחר שהיה שותף לכאורה בשוד בשנת 2009 של רכוש בשווי 5,000 שקלים ברוסיה - פנה בשבוע שעבר עורך דינו לשרת המשפטים איילת שקד וביקש ממנה להפעיל את סמכותה על פי חוק ההסגרה ולהורות על ביטול הסגרתו של בולטיאנסקי מטעמים הומניטריים. בשנת 2012 כשנעצר בולטיאנסקי בישראל בחשד למעורבות באירוע הוא הותקף פיזית ומינית בתא המעצר על ידי שישה עצורים אחרים, לכאורה משום שענד שרשרת עם מגן דוד והיה היהודי היחידי בתא. מאז הידרדר מאוד מצבו הנפשי, הוא ניסה לשים קץ לחייו כמה פעמים והוכר כבעל נכות תפקודית ברמה של 100%.

לבולטיאנסקי, כיום נשוי ואב לילדים, אין עבר פלילי או פסיכיאטרי קודם. לטענתו, הוא הופלל על ידי מבצעי השוד האמיתיים, טענה שנתמכת חלקית בראיות התיק, כפי שפורסם בעבר בוואלה! NEWS. עם זאת, בית המשפט קבע כי יש להסגירו ולמצות את החקירה עמו ברוסיה. מאז אירוע התקיפה הוא נוטל תרופות פסיכיאטריות ונמצא בטיפול צמוד. "עינינו נשואות לשרת המשפטים", כתבו עורכי דינו ודים שוב ואיגור גלידר מהסנגוריה הציבורית, "כמי שמייצגת לא רק את רשויות האכיפה של מדינה אלא גם ערבה לזכויות אזרחיה בהיבט האנושי, המצפוני וההומני".

עוד בנושא:
אחרי חמש שנים במעצר בית: אזרח רוסי יוסגר עקב מעורבות בשוד 5,000 שקל
אלכסנדר יושב 3 שנים במעצר בית על מעורבות בשוד של 5,000 שקל

טקס פרידה מאשר גרוניס בבית המשפט העליון. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
בית המשפט העליון/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

במכתב מובאים דברי שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק-ארז: "המקרה חריג בהיבטים רבים ובעיקרם היעדר מתאם בין חומרת העבירה אל מול התקופה הארוכה שבה הוא שוהה במעצר". במכתב ציינו כי עברו שמונה שנים מאז ביצוע העבירה שנמצאת ברף חומרה נמוך, בנוסף לכך כבר חמש שנים שהוא נתון במעצר בית, שאר המשתתפים בשוד כבר שוחררו, והמצב ברוסיה שמערכת הכליאה שלה "אינה הולמת סטנדרטים בינלאומיים", לשון המכתב, "תופעות של שחיתות, העדר צדק ומשפט ואף עינויים אינן נדירות ברחבי רוסיה".

בעבר נהגה ישראל להיענות לבקשות הסגרה ממטעם ממשלת רוסיה, בחושבה כי לא תתקיים שם פגיעה הומניטרית באסירים אזרחי ישראל. עמדה זו התבססה על פיקוח מטעם מועצת אירופה, אולם פיקוח כזה אינו קיים עוד.
סירוב של ישראל להסגיר את בולטיאנסקי עלול לגרום לתקרית דיפלומטית בין המדינות שחתמו ביניהן על הסכם הסגרה שמבוסס בעיקר על מה שמכונה עקרון ההדדיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully