וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ אייכלר: "הרבה פרענקים הולכים לצבא בגלל שיש אצלם רפיון"

7.7.2017 / 12:30

חבר הכנסת מיהדות התורה יצא בריאיון לכלי תקשורת פנימי של חסידות בעלז, שאליה הוא משתייך, נגד גיוסם של חרדים ספרדים לצה"ל. בעבר טען כי "בצבא לא רוצים יהודים אדוקים". לשכתו: "בדבריו לא היה צליל של זלזול"

עריכת וידאו:ניר חן

(דיווח למהדורת וואלה! NEWS על הפגנה נגד גיוס חרדים לצה"ל בניו יורק, בחודש שעבר)

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) הביע לאחרונה דאגה מכך ש"הפרענקים" (כינוי גנאי לספרדים, י"א) במגזר-החרדי מתגייסים לצה"ל כי "יש שם רפיון", זאת בניגוד לעמדתם המקובלת של מנהיגים רוחניים במיינסטרים החרדי. דבריו של אייכלר פורסמו הבוקר (שישי) בידי מנדי גרוזמן כתב העיתון "מקור ראשון". אייכלר אמר את הדברים בחודש האחרון ב"קול בעלז", קו טלפוני פנימי של החסידות שאליה הוא משתייך, ובו העביר סקירה תקופתית על ענייני השקפה ומדיניות העומדים על סדר היום.

"הרי יש באמת הרבה מהפרענקים שהולכים לצבא בגלל המכסות, זה בגלל שלמרבה הצער יש שם רפיון", אמר אייכלר. "יש שם הרבה כאלו, אני לא רוצה לומר, זה תלוי ברקע ממנו הם באים, מאיזה בתים ומאיזה סבים. יש למרבה הצער גם לא רק ספרדים, גם אשכנזים שרוצים ללכת לצבא".

עוד בוואלה! NEWS:
מתקפה קטלנית בסיני: עשרה אנשי צבא מצרים נהרגו בפיצוץ ברפיח
הרצוג הודיע רשמית: "תומך בעמיר פרץ לראשות העבודה"
תחנת כוח מצרית לעזה: ההצעה שמערערת את פתח וחמאס

ח"כ אייכלר: "הדמוקרטיה צריכה להתקומם נגד בג"ץ ולהקים בחזרה משטר דמוקרטי". מערכת וואלה! NEWS
"למרבה הצער גם אשכנזים רוצים ללכת לצבא". ח"כ אייכלר/מערכת וואלה! NEWS

בחודש שעבר נאם אייכלר ביידיש בסמוך לעצרת נגד גיוס חרדים שהתקיימה בניו יורק. גורמים רבים בציבור החרדי ניסו לגרום לרבנים בארצות הברית להדיר רגליהם מהעצרת, ובהקשר הזה טען אייכלר כי "באים חבר'ה ומסיתים את הפרענקים כאילו אנחנו שולחים את הפרענקים לצבא - כדי שהחרדים האשכנזים יוכלו ללמוד".

הוא דחה את הטענה הזו וטען, כאמור, כי אכן קיים "רפיון" אך זה נובע, לדבריו, מהרקע המשפחתי של רבים מהחרדים הספרדים, שמתייחס לגיוס לצה"ל בצורה אוהדת יותר. לדברי אייכלר, "הם לא רוצים יהודים אדוקים בצבא ואף פעם לא רצו אותם בצבא. אין שום חשש וסכנה שאף אחד מאלו שיושבים ולומדים יצטרך ללכת לצבא".

הפגנת הפלג הירושלמי החרדי נגד גיוס לצה"ל, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
עצרת "הפלג הירושלמי" נגד גיוס חרדים בירושלים, במרץ/נועם מושקוביץ

ח"כ אייכלר לא הגיב לדברים שפורסמו, אך אחד ממקורביו טען כי הוא אינו חשוד בגזענות ו"יש לו קשר מעולה עם הציבור הספרדי שאותו הוא אוהב". לדבריו, "בניגוד לעברית, ביידיש המינוח 'פרענקים' הוא תרגום מילולי וענייני ל'ספרדים'".

בלשכת ח"כ אייכלר הכחישו כי בדבריו היה "צליל של זלזול". על פי ההודעה: "מי שישמע את הקלטת שיחת הטלפון בקול בעלז ביידיש, ייווכח בבירור שהוא מפריך שם את תעמולת 'הפלג' שהאשכנזים שולחים את הספרדים לצבא למלא להם את המכסות של 'גזירת הגיוס'. בשיחה הדגיש מפורשות ש'אין גזירת גיוס' אלא גזירת נשירה מהישיבות. יש רפיון אצל אשכנזים וספרדים בארץ ובאמריקה לא פחות מכאן". עוד נמסר כי: "למרות האמת הזאת ח"כ הרב אייכלר הצטער מאוד על העיוות וביקש להתנצל בפני כל מי שנפגע מה'פייק ניוז', שגרם לפגיעה בקוראים הספרדים ובח"כ אייכלר עצמו, שאוהב את הציבור הספרדי מימים ימימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully