וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדדי משרד החינוך: עלייה בנבחנים ב-5 יחידות, ירידה ב"סקרנות"

27.6.2017 / 16:31

לפי "התמונה החינוכית" לשנת תשע"ו, שיעור התלמידים שנבחנו בחמש יחידות בגרות עלה הן במתמטיקה והן באנגלית. יותר מחברות בחינה נפסלו, ונרשמה ירידה במדד "ניהול ופיתוח הצוות החינוכי". מנכ"ל משרד החינוך: "הנתונים משקפים שיפור בהישגים"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש

משרד החינוך פרסם הבוקר (שלישי) את "התמונה החינוכית" לשנת הלימודים תשע"ו, ומנתוניה עלה כי חלה עלייה בשיעור התלמידים שנבחנו בחמש יחידות מתמטיקה ואנגלית. לפי המדדים, שיעור התלמידים שנבחנו בחמש יחידות מתמטיקה עלה מ-10.4% בתשע"ה ל-11.4% בתשע"ו, ובחמש יחידות אנגלית מ- 31.9% בתשע"ה ל-33.1% בתשע"ו.

"התמונה החינוכית" היא מערכת המדדים החדשה שהנהיג המשרד בשנה שעברה ועל פי נתוניה, בשנת תשע"ו חלה עלייה של 2% במעורבות החברתית והאזרחית של התלמידים ועלייה של 0.4% בשיעור הזכאים לבגרות בהצטיינות. כמו כן, נרשמה יציבות בשיעורי האלימות בבתי הספר ובשיעור הזכאים לבגרות בכלל, שעמד על 66.2%. בקרב תלמידי החינוך המיוחד חלה עלייה משמעותית בזכאים לבגרות מ-11.7% בשנת הלימודים לפני שנתיים ל-14.2% בתשע"ו ובקרב נוער בסיכון מ-17.7% ל- 19.5%.

עוד בוואלה! NEWS:
רפורמת לקויות הלמידה: התלמידים "יאותרו" ומשרד החינוך יערוך האבחונים
10% מההורים דיווחו על אלימות מילולית של מורים כלפי ילדיהם
"מגיע לנו יותר": התיכוניסטים מסכמים שנה של מחאה - ויוצאים לחופש

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
שיפור בחינוך המיוחד ובקרב נועד המוגדר בסיכון. בחינת בגרות/בן קלמר

במדדים נרשמה ירידה של 3% במדד "סקרנות ועניין בלמידה" והוא ירד מ-54% בתשע"ה ל-51%. ירידה דרמטית נרשמה גם במדד "ניהול ופיתוח הצוות החינוכי בבית הספר" – מ-45% ל-38%. שיעור התלמידים שהיו מעורבים באירועי אלימות נשאר יציב ועומד על 8%.

במדד "טוהר הבחינות" חלה עלייה קלה בהיקף מחברות הבגרות שנפסלו מ-0.6% ל-0.8%. נתונים נוספים הצביעו על עלייה של 1% במדד "קידום סובלנות כלפי האחר והשונה" – 73%. עוד נרשמה יציבות במדד "קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים" – 42% ויציבות בשיעור הנשירה העומד על 1.5%. שביעות הרצון של מורים מבית הספר ירד ב-2% ועומד על 70%.

במשרד החינוך התייחסו לירידה במדד "הסקרנות והעניין" ואמרו כי בכוונתם ללמוד את הנתון, "בעיקר לנוכח ההטמעה של הלמידה המשמעותית אשר מיושמת זה שלוש שנים במערכת". לגבי מדד פיתוח הצוות החינוכי, שבו נרשמה ירידה דרמטית, אמרו כי "בכוונת המשרד לשלב הערכת מורים כחלק מהפיתוח המקצועי שלהם כדי לתת מענים פרטניים ורלוונטיים לצרכים הנדרשים למורים. כמו כן, המשרד יטמיע בבתי הספר תרבות עבודה של ארגונים לומדים".

עוד באותו נושא

מהפכת המדעים: זינוק בתלמידים הניגשים לחמש יחידות כימיה ופיזיקה

לכתבה המלאה
נפתלי בנט בתדרוך עיתונאים בנושא התמונה החינוכית תשע"ו 27 ביוני 2017. שלומי גבאי
"עבודה נהדרת בחינוך לערכים ולמעורבות". בנט ואבואב באירוע הצגת המדד, היום/שלומי גבאי

שר החינוך נפתלי בירך את המנהלים, המורים והתלמידים על הישגיהם, ומסר כי "הזינוק החד בבוגרי 5 יחידות, בפרט בפריפריה, משנה את פני המדינה. אנו מובילים מהפכה חברתית-חינוכית דרמטית שיש לה השלכות מרחיקות לכת על החברה, הכלכלה ועל עתיד מדינת ישראל". לדבריו, משרד החינוך "ימשיך לבחון את הישגי בתי הספר באמצעות תמונה רחבה וכוללת - התמונה החינוכית".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, הוסיף כי "מערכת החינוך מקדמת סל חינוכי שלם, ובכלל זה חינוך לערכים, חינוך להישגים ולמצוינות, חינוך לסקרנות לימודית וחינוך לאקלים בית ספרי מיטבי". לדבריו, "פיתחנו כלי יעיל ומדויק, שנותן תמונה כוללת ומקיפה שמשקפת את ההיבטים השונים של העשייה החינוכית. התמונה החינוכית לשנת תשע"ו היא תמונה מאוזנת, שמשקפת שיפור בהישגים, לצד עדות לכך שנעשית עבודה נהדרת בתחום החינוך לערכים ולמעורבות חברתית".

התמונה החינוכית הושקה בשנה שעברה ונועדה להחליף את מדד הזכאות לבגרות שהיה למדד היחיד כמעט שבאמצעותו נבחנה מערכת החינוך. התמונה החינוכית מורכבת מעשרות מדדים המבוססים על מבחני המיצ"ב וכלי מדידה נוספים שנערכים במהלך שנת הלימודים וכוללת מדדים של ציונים, ערכים ואקלים חברתי וחינוכי, מדדי נשירה ומדדי הצוות החינוכי. הנתונים המתפרסמים היום הם שקלול של מערכת החינוך כולה ובהמשך יפרסם משרד החינוך את הנתונים מפולחים לפי רשויות מקומיות ולפי בתי ספר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully