וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודים ברוסיה: "המצב מצוין, אף פעם לא היה כזה חופש"

רומן רייב

24.6.2017 / 14:25

על רקע יחסיה של המדינה עם סוריה, ארבעה יהודים שחיים תחת משטרו של פוטין מספרים לוואלה! NEWS על תחושת הביטחון שמלווה אותם. חלקם טוענים כי הממשל תרם לתחושה, ואילו אחרים טוענים כי היא מלווה אותם עוד מתקופת הנשיא ילצין

נשיא רוסיה ולדימר פוטין 15 ביוני 2017. רויטרס
"קרוב מאוד ליהודים". פוטין/רויטרס

רוסיה נמצאת בשנים האחרונות במוקד השיח הציבורי בעולם, בין היתר בשל החשדות לקשריה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, תמיכתה בנשיא סוריה בשאר אסד ותמיכה במורדים במלחמה במזרח אוקראינה. המשטר במוסקבה מואשם ברדיפת אנשי אופוזיציה ועיתונאים, ובהקמת מחנות ריכוז לבני הקהילה הגאה בצ'צ'ניה. בריאיון מיוחד, יהודים מהקהילה החיה ברוסיה סיפרו לוואלה! NEWS על החיים במדינה תחת שלטונו של הנשיא ולדימיר פוטין.

עוד בוואלה! NEWS:
פיגועים בשלוש בירות אירופיות: השינוי המסוכן של הטרור הגלובלי
נסראללה: רבבות לוחמים זרים ישתתפו במלחמה עתידית עם ישראל
המעטפה הסודית שנמסרה לאובמה וחשפה: "פוטין הורה לסייע לטראמפ"

אילן אוסטרוברוד, בן 39, בעל רשת חנויות מזון כשר

נולד בקריית ים, שירת ביחידה מובחרת בחיל התותחנים ולפני תשע שנים עזב לרוסיה. לפני שלוש שנים פתח רשת חנויות למזון כשר, "כשר-גורמה", במוסקבה, שם הוא מתגורר.

"טוב לי פה. אף פעם לא נתקלתי באדם אנטישמי או אנטי-ישראלי ברוסיה, ההפך הוא הנכון. פוטין קרוב מאוד ליהודים, מתקיימות פגישות מתוקשרות שלו עם הרבנים ועם הקהילה. בגלל זה גם אין אנטישמיות כנראה. פעם אחת אפילו התקיים מבחן כללי בכל האוניברסיטאות, והוא נדחה בגלל שנקבע בתאריך של חג יהודי. להרבה ישראלים יש עסקים ברוסיה, כמו בתחומי היהלומנות, הרפואה, הבנייה, החקלאות והפיננסים. היחס הטוב ניתן גם לדתות אחרות ברוסיה".

אתה לא מרגיש שקיימת שחיתות במדינה, כמו שמדווחים הפרסומים?

"שחיתות קיימת בכל מקום ובכל מדינה, גם בישראל. אם אתה עובד ברוסיה לפי החוק, אין ממה לחשוש, אנחנו ישנים בשקט".

רוסיה מסייעת למדינות כמו איראן וסוריה ולארגונים כמו חמאס וחיזבאללה. זה מפריע לך?

"אין לי שום בעיה עם זה. אולי רוסיה תהיה גשר בנינו לאויבינו".

אם יהיה עימות צבאי בסוריה בין רוסיה לישראל?

"חשבתי על זה, וזה מפחיד אותי מאוד כי היחסים בין המדינות מצוינים עכשיו. אם זו תהיה טעות אנוש, על הצדדים לדבר ולפתור את המשבר".

ניקולאי עמיאל טרזסקל, סגן יו"ר הליכוד ברוסיה

"לדעתי, ממשלת ישראל לוקחת בעירבון מוגבל את הידידות עם רוסיה, בגלל קשריה עם איראן, סוריה וחיזבאללה. זה ברור גם לרוסים, שזוכרים היטב את השיעור ממלחמת ששת הימים. המפתח של ישראל לידידות עם רוסיה זה כלכלה וביטחון חזקים".

האם מצבם של יהודי רוסיה טוב בזכות פוטין?

"לא. יהודים מצליחים וחיים טוב בזכות עצמם, והפריחה במצבם החלה בתקופתו של הנשיא הקודם בוריס ילצין. גם החופש היה אז הרבה יותר גדול. היום היהודים נחלקים לשני קצוות: יהודים ממסדיים שנמצאים בקשר עם השלטון ולכן לא יכולים לצאת כנגדו, ויהודים באופוזיציה שקטה ואף במטה של ראש האופוזיציה נבלני".

האם יש אנטישמיות ברוסיה?

"יש אנטישמיות ברוסיה אך היא מושתקת. פוטין משתיק כל דבר לאומני. הציונות למשל, יצאה מסדר היום של יהדות רוסיה. המדינה מנוהלת כיום על ידי אנשים שהם תוצר של התקופה הסובייטית ו'ציונות' בשבילם זו מילת גנאי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אולגה יסאולובה, בת 29, יועצת תקשורת ודוברת של הרב הראשי של אירופה ומוסקבה

"אני יכולה להגיד בבטחה שיהודי רוסיה חיים מצוין. במדינות אחרות במערב באירופה אין ביטחון כזה ליהודים. המצב הזה מתקיים גם בזכות פוטין שנפגש עם ראשי הקהילה בפומבי, מזמין אותנו לאירועים ושולח ברכות בחגים. אפשר לומר שמאוד 'אופנתי' להיות יהודי, והקהילה מתחזקת וגדלה מיום ליום".

אנדרי זקורסקי, בן 41, איש עסקים ופעיל בקהילה היהודית במוסקבה

"חשוב לי להתעדכן בנעשה בישראל, לא רק דרך רשתות חברתיות אלא גם דרך חברים. אנחנו דואגים כאן בכל מקרה של מלחמה או פיגוע טרור, ואני לוקח כל אירוע כזה באופן אישי".

מה היחס של יהודי רוסיה לפוטין?

"יש תמיכה רחבה בפוטין בקהילה. אף פעם, בהיסטוריה של רוסיה, לא היה ליהודים חופש כזה. פוטין חיסל את האנטישמיות ויש חופש דת מוחלט, לבני כל הדתות. גם הנשיא לשעבר ילצין נלחם באנטישמיות, אבל בתקופתו עדיין פעלו ארגונים נגד יהודים, דבר שהיום הוא בלתי אפשרי. אם הייתה אפשרות כזו, הייתי רוצה שפוטין יהיה נשיא רוסיה כל ימי חייו".

אם יהיה עימות צבאי בסוריה בין רוסיה לישראל?

"אירוע כזה יהיה קשה ועצוב מאוד, כמו גירושים של הורים: אתה אוהב את שניהם ורוצה לחיות עם שניהם. אני קודם אזרח רוסיה, ואנחנו, יהודי רוסיה, נעשה כל שביכולתנו כדי שאירועים כאלה לא יקרו".

יהודים בבית הכנסת הגדול במוסקבה, רוסיה. AP
"הייתי רוצה שפוטין יהיה נשיא כל ימי חייו". יהודים בבית הכנסת במוסקבה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully