וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד בתי החולים: ההמתנה לטיפול בשבץ התקצרה; שיפור בזמני הצנתור

מטופלים יקבלו בדיקת MRI או סי-טי תוך 38 דקות בממוצע, אולם בבתי החולים במרכז - עדיין ימתינו כשעה. המדד השנתי של משרד הבריאות מצביע על שיפור כללי, אך תחנות טיפת חלב לא עומדות ברוב היעדים שהוצבו

בית החולים וולפסון, חולון. ראובן קסטרו
זמן ההמתנה הארוך ביותר. בית החולים וולפסון בחולון/ראובן קסטרו

מדד איכות בתי החולים לשנת 2016, שפרסם היום (רביעי) משרד הבריאות, מציג שיפור כמעט בכל המדדים שנבדקו. לראשונה, המדד הלאומי, שמקיף 28 בתי חולים כלליים, 42 מוסדות גריאטריים, 20 מחלקות ובתי חולים פסיכיאטריים ושירותי אמבולנסים, כולל גם בחינה של תחנות טיפות חלב – שלא עומדות ברובן ביעדים שהוצבו.

על פי המדד, זמן ההמתנה של מטופל לביצוע בדיקת MRI או סי-טי מרגע שנכנס לבית החולים במקרה של שבץ מוחי התקצר מ-55 דקות בממוצע בשנת 2015 ל-38 דקות בממוצע בשנה האחרונה. מהשוואה בין בתי החולים עולה כי המרכז הרפואי זיו בצפת מוביל עם 18 דקות המתנה בלבד, בית החולים הדסה עין כרם בירושלים אחריו עם 21 דקות, והמרכז הרפואי לגליל בנהריה שלישי עם 25 דקות המתנה.

בתחתית הרשימה נמצא בית החולים וולפסון בחולון, עם זמן המתנה ממוצע של 75 דקות לפני בדיקת דימות למטופל עם חשד לשבץ מוחי. בבית החולים לניאדו בנתניה המטופלים נאלצים להמתין 60 דקות בממוצע, ובבית החולים איכילוב בתל אביב – 59 דקות. מדי שנה, יש בישראל כ-13 אלף מקרי שבץ מוחי, והיעילות המרבית של הטיפול מתקבלת עד לשלוש שעות ממועד האירוע. לא נקבע יעד למדד, אולם הסטנדרט הבינלאומי עומד על 25 דקות מהכניסה לבית החולים.

עוד בוואלה! NEWS:
רופאי הדסה משיבים אש לליצמן ורוטשטיין: "נלך לגישור רק בבג"ץ"
בעקבות אלימות מצד מטופלים: ועד עובדי "מאוחדת" מאיים לשבות
בית חולים ציבורי חדש נפתח לראשונה מאז 1980

טקס חנוכת המחלקה הרדיולוגית במרכז הרפואי זיו, צפת, 19 ביוני 2017. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
18 דקות המתנה בלבד. השקת המכון הרדיולוגי החדש בבית החולים זיו, השבוע/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
73% מהנשים עברו צנתור תוך זמן היעד, לעומת 85% מהגברים

בתחום רפואת הלב, נמדד "ביצוע צנתור לב תוך 90 דקות מרגע ההגעה לבית החולים" – לוח זמנים קריטי למטופל עם אוטם חד בלב. בממד זה נרשמה עלייה מדי שנה. בשנת 2013 רק 68% מבתי החולים עמדו בלוח הזמנים הזה, ובשנה שעברה 90% מבתי החולים עמדו ביעד. בהשוואה בין בתי חולים עולה כי בית החולים הכרמל בחיפה נמצא בראש הרשימה עם 95% מהמקרים, ואחריו בית החולים פוריה בטבריה, קפלן ברחובות, ואסף הרופא בצריפין עם 94% מהמקרים.

המרכז הרפואי מאיר בכפר סבא, שהיה במקום הראשון בשנה שעברה, עם 94% עמידה ביעד, ירד לתחתית הרשימה עם 88% מהמקרים. את מקומו תפסו בתי החולים וולפסון, ברזילי באשקלון וסורוקה בבאר שבע – בית החולים הגדול והאזורי היחיד בקרב המצטיינים – עם 93% מהמקרים. בתי חולים אזוריים גדולים נוספים, כמו שיבא בתל השומר, שערי צדק בירושלים וזיו בצפת, עמדו ביעד בכ-85% מהמקרים.

בבחינה מגדרית של מדד זה, נראה כי נשים מקבלות טיפול מאוחר יותר מגברים. זאת, בשל ערפול סימנים המצביעים על אירוע לב. הבדל ניכר גם בטיפול תוך 90 דקות, בעיקר בגילאי 80 ומעלה – 73% מהנשים צונתרו תוך פרק זמן זה, לעומת 85% מהגברים.

זירת שוד אלים ברחוב הרצל, בת ים, 17 במרץ 2017. חגי נתני, תיעוד מבצעי מד"א, מד"א
40% מסרבים לבצע החייאה, למרות ההוראות מהמוקדנים. ניידת טיפול נמרץ בבת ים/מד"א, חגי נתני, תיעוד מבצעי מד"א
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד בתחום רפואת הלב, מדד שבחן את "ההמלצה לנטילת אספירין לאחר התקף לב", כאשר ידוע כי אספירין מוריד את הסיכוי לתמותה, לשבץ לב ולשבץ מוחי, ומפחית אירועים לבביים חוזרים בכ-20%. במדד זה, כלל בתי החולים הראו נתונים גבוהים של 94% לפחות. בראש הרשימה נמצאים בית החולים מעייני הישועה בבני ברק, פוריה בטבריה ומאיר בכפר סבא עם 100% מהמקרים. בילינסון בפתח תקווה, שערי צדק בירושלים, קפלן ברחובות, אסף הרופא בצריפין וזיו בצפת אחריהם, עם 99% מהמקרים.

מדד "מתן אספירין על ידי צוות האמבולנס" במקרים בהם יש חשד לאירוע חד בלב – פעולה מצילת חיים באופן מידי, שנכנסה למדידה רק השנה – הניב נתונים גבוהים עם 95% בממוצע. עוד בתחום הרפואה הדחופה, מדד "מתן הנחיות ממוקדן בטלפון לביצוע החייאה בעת חשד לדום לב" – תהליך חשוב המסייע לעובר אורח או בן משפחה להצלת חיים עד ששירותי ההצלה יגיעו – עומדים אמנם על 90%, אולם ב-40% מהמקרים הפונים לדווח על חולה מסרבים לבצע בו החייאה, למרות שידול המוקדן.

ניתוח קיסרי. ShutterStock
שיפור גדול בטיפול המונע האנטיביוטי. ניתוח קיסרי/ShutterStock

מדד מרכזי שנבחן בתחום השברים הוא "הערכה תפקודית במחלקות השיקום לאחר שבר בצוואר הירך" – פציעה שכיחה בקרב קשישים המגיעים לשיקום וגורם המרכזי למוגבלויות וירידה באיכות החיים. במדד זה מרבית בתי החולים עמדו ביעד של 85% ביצוע הערכה תפקודית, ורק שלושה בתי חולים שיקומיים לא עמדו ביעדים – נאות התיכון, עם 71%, בית לוינשטיין, עם 64%, ו"בית בלב" בבת ים, עם 61%.

כמו כן, נמדד הטיפול האנטיביוטי המניעתי לנשים בניתוח קיסרי – ניתוח נפוץ שבישראל שמבוצע כ-28 אלף פעמים בשנה. מחקרים הראו כי מתן אנטיביוטיקה מניעתית בשעה הקודמת לניתוח מפחיתה משמעותית תמותה ותחלואה עקב זיהומים שלאחר לידה, והיעד שהוצב לשנת 2016 עלה ל-90%. עם זאת, לא כל בתי החולים בארץ עמדו בו, ובתחתית הרשימה בית החולים מעייני הישועה עם 72% בלבד. אחריו, זיו בצפת עם 82%, ובית החולים וולפסון בחולון עם 87%. זאת, לעומת המרכז הרפואי בנהריה עם 100% ביצוע, וקפלן ברחובות, העמק בעפולה, וסורוקה בבאר שבע, עם 99% ביצוע.

שיפור משמעותי נוסף בתחום הגניקולוגי הוא במדד טיפול מונע בניתוח כריתת רחם – ניתוח שכיח בקרב נשים מבוגרות, שמבוצע כ-4,500 פעמים בשנה בישראל. בתחילת שנת 2014 ניתן טיפול אנטיביוטי רק ב-51% מהמקרים ואילו בשנת 2016 רמת הביצוע הממוצעת עלתה ל-92%. בית החולים לניאדו הוא היחידי הבולט בביצוע נמוך של הטיפול המונע, עם 47% מהמקרים.

מרפאות "טיפת חלב" לא עומדות ביעדים לאיתור דיכאון לאחר לידה

במסגרת הממדים החדשים שנוספו השנה, נבחנו תחנות טיפול החלב בארץ. אחד השירותים החשובים בתחנה הוא איתור נשים עם דיכאון לאחר לידה, אותו מבצעות האחיות באמצעות מילוי שאלון ליולדת אחרי הלידה וביצוע מעקב. היעד שהוגדר למרפאות הוא 80% מקרי אבחון ומעקב, אולם מרפאות רבות לא עומדות בו.

תחנות טיפול חלב של עיריית תל אביב-יפו פעלו לאיתור נשים בדיכאון רק ב-31% מהמקרים, אחריהם בתחתית הרשימה מרפאות טיפת חלב במחוז דרום של שירותי בריאות כללית, עם 53%, איתור ותחנות טיפת חלב בירושלים, עם 63%. מצטיינים בתחום הם תחנות טיפות החלב של משרד הבריאות במחוז הצפון, עם 94% איתור, באשקלון עם 90%, ותחנות טיפות חלב של "מכבי" באזור השרון, עם 91%.

פתיחת מרכז סניף טיפת חלב בצפון הישן בתל אביב 4 באפריל 2017. כפיר סיון, מערכת וואלה! NEWS
מעקב בפחות משליש מהמקרים. ראש העירייה חולדאי בפתיחת סניף "טיפת חלב" בצפון תל אביב/מערכת וואלה! NEWS, כפיר סיון

עוד נבחן לראשונה בתחנות טיפת החלב מתן חיסונים והשלמת שלוש מדידות היקף ראש לתינוקות עד גיל שמונה חודשים. במדד האחרון, אשר יעדו נקבע ל-95% ביצוע, בולטות תחנות טיפת החלב של קופת חולים מאוחדת, עם ביצוע נמוך של 76%, ולפניהן תחנות טיפת החלב של "לאומית", עם 83%. זאת, לעומת 95% ביצוע בתחנות טיפת החלב של שירותי בריאות מכבי ושל עיריית תל אביב-יפו.

מדד ביצוע החיסונים עד גיל 13 חודשים – שעלה לכותרות לאחרונה עם קריאת משרד הבריאות למתן חיסון נוסף של MMR לפעוטות שיוצאים לחו"ל עקב עלייה בשכיחות מקרי החצבת – מעלה כי אמנם שגרת החיסונים הרגילה כוללת את החיסון הזה, אולם שיעור התחסנות במועד המומלץ הוא 60% בלבד. זאת, על פי המדד, בעיקר בשל שיתוף פעולה נמוך מטעם ההורים. בתחנות טיפת החלב של שירותי בריאות לאומית, שיעור ההתחסנות הנמוך ביותר – 46% בלבד.

הפגנה בבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה בפרדס חנה-כרכור, 20 ביוני 2017. שער מנשה, מערכת וואלה! NEWS
מקרי אלימות רבים נגד הצוותים הרפואיים. הפגנה בבית החולים שער מנשה/מערכת וואלה! NEWS, שער מנשה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדד האלימות קיבל התייחסות רבה השנה, נוכח מקרי האלימות הגוברים במערכת הבריאות, שרק השבוע הובילה להשבתת מערך הטיפול הפסיכיאטרי עקב אלימות מטופל לצוותים הרפואיים. היעד הלאומי לביצוע הערכת סיכון של מתאשפזים במיון הפסיכיאטרי, כלפי עצמם וכלפי סביבתם, הוא 90% – אולם לא כל בתי החולים עומדים בו.

בית החולים העמק בעפולה, על פי המדד, מבצע הערכת סיכון רק ב-37% מהמקרים. אחריו, בית החולים הסקוטי בנצרת עם 46% ובית החולים זיו בצפת עם 57%. בראש הרשימה, ומעל ליעד שנקבע, נמצאים בית החולים לבריאות הנפש בבאר שבע, עם 98%, בית החולים לב השרון, עם 96%, ובית החולים גהה בפתח תקווה, עם 95%.

שביעות רצון גבוהה מהטיפול במרכזים לבריאות הנפש

במקביל, זו השנה השנייה שבה עורך משרד הבריאות סקר חווית מטופל במרכזים לבריאות הנפש. הסקר נערך השנה בקרב 1,032 מטופלים בגירים ב-11 המרכזים לבריאות הנפש בישראל. שלושת בתי החולים והמחלקות הפסיכיאטריות שקיבלו את שיעור שביעות הרצון הגבוהים ביותר בכלל המדדים הם בית החולים הפסיכיאטרי בבאר שבע, עם 79%, שלוותה בהוד השרון, עם 78%, וגהה, עם 76%.

בתחתית הרשימה נמצאים המרכז הירושלמי והמחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים שיבא תל השומר, שניהם עם 65% שביעות רצון. באופן כללי, נשים שבעות רצון יותר מגברים – 82% מול 70%, בהתאמה – ומטופלים צעירים פחות שבעי רצון ממבוגרים – 68% שביעות רצון בקרב בני 34-18, 77% בקרב בני 64-35, ו-87% בקרב בני 65 ומעלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמחצית מהמטופלים לא הוכנו כראוי לשחרור. המרכז הרפואי שיבא בתל השומר/מערכת וואלה!, צילום מסך

90% מהמטופלים הרגישו מוגנים ובטוחים במהלך האשפוז, 92% מהם דיווחו על יחס אדיב ומכבד מצד הצוות, 93% ציינו כי פרטיותם נשמרה, ו-81% מהמטופלים דיווחו כי הם הרגישו בידיים טובות בעת האשפוז. גם במדדים הפיזיים ניתנו ציונים גבוהים. שביעות הרצון מנוחות חדר האשפוז עומדת על 82%, זמינות בגדים ומצעים נקיים הוערכה ב-93%, ו-86% ציינו כי נשמר השקט בשעות הלילה.

עם זאת, עיקר הביקורת של המטופלים הייתה בשעות הפנאי – אחרי הצהריים וסופי השבוע. 60% מהם דיווחו כי אין עבורם פעילויות בשעות אלה, כמו פעילויות ספורט. כמו כן, עולים קשיים לאחר סיום הטיפול, ויותר ממחצית מהמטופלים ציינו כי לא הכינו אותם באופן מלא לשחרור. יתרה מכך, כ-40% מהמטופלים ציינו כי לא הבינו באופן מלא את תכנית הטיפול שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully