וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות תקיפת מטפל סיעודי: הצוותים הפסיכיאטריים שבתו לשעתיים

בתי החולים והמרפאות הפסיכיאטריים שבו במחאה על כך שמשרד הבריאות מפקיר אותם לטענתם אל מול האלימות מצד מטופליהם ברקע בעיית כוח אדם חמורה. "הוא התנפל עליי, הכניס לי אגרוף בעין, וגרם לי נזק בלתי הפיך לראייה", סיפרה פסיכיאטריה בשערי מנשה

בתי החולים הפסיכיאטריים והמרפאות לטיפול בבריאות הנפש ברחבי הארץ שבתו היום (שלישי) בין השעות 9:00 ל-11:00 במחאה על מה שהם טוענים "הפקרות משרד הבריאות את הרופאים", שסופגים לטענתם אלימות קשה מצד מטופליהם ומתמודדים עם בעיית כוח אדם חמורה. מחאת הצוותים הפסיכיאטריים התקיימה הבוקר על רקע מקרה תקיפה שאירע לפני יומיים בבית החולים הפסיכיאטרי שערי מנשה שליד פרדס חנה-כרכור.

מטופל כבן 30, שאושפז ברביעי האחרון בבית החולים במחלקה סגורה, תקף פיזית מטופל אחר בזמן ארוחת צהריים. צוות בית החולים, שמונה שישה עובדים סיעודיים, ניסה לעצור את התפרצות הזעם וביקש לקשור את המטופל, אך הוא הצליח לחמוק מהם ובעט בעוצמה בראשו של אחד המטפלים. המטפל פונה לבית החולים הלל יפה כשהוא סובל מחבלות גופניות קשות ועם חשד לזעזוע מוח. למטופל יש היסטוריה בתקיפת אנשי צוות; באשפוזו האחרון בבית חולים בבאר יעקב הוא תקף אחות וגרם לה לפגיעות פיזיות קשות. המקרה דווח למשרד הבריאות.

"במהלך הקריירה שלי הותקפתי שלוש פעמים", תיארה לוואלה! NEWS את שגרת העבודה האלימה פסיכיאטרית ותיקה בבית החולים שערי מנשה. "אני פסיכיאטרית, ואני נאלצת להישאר בעילום שם רק כי אני פוחדת. במקרה הראשון, כשהייתי בתחילת ההתמחות במחלקה הסגורה ניסיתי להסביר למטופל, שדרש ללכת, שהדבר לא אפשרי באותו הרגע. בתגובה, הוא התנפל עליי ודחף אותי. המטופלים האחרים נחלצו לעזרתי והרחיקו אותו ממני", סיפרה.

עוד בוואלה! NEWS:
נדחתה עתירת הורי ילדי הדסה; ליצמן לרופאים: תנו דרישות לחזרתכם
3 חודשים אחרי רצח האחות: הוקמה ועדה למיגור אלימות נגד רופאים
עקב התפרצות החצבת באירופה: משרד הבריאות הגדיל את מלאי החיסונים

הפגנה בבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה בפרדס חנה-כרכור, 20 ביוני 2017. שער מנשה, מערכת וואלה! NEWS
לא נגד המטופלים. הפגנה בבית החולים שער מנשה/מערכת וואלה! NEWS, שער מנשה

"בפעם השנייה, מטופל דיווח על תכניותיו לתקוף מישהו 'בחוץ'. כשהסברתי לו לפני כן שהוא לא יוכל להשתחרר, הוא ארב לי במסדרון המחלקה. למזלי, מטופלים אחרים, שרבים בהם מאושפזים בכפייה, הקיפו אותי ואמרו לי: 'אל תדאגי ד"ר, אנחנו לא ניתן לו לפגוע בך'. במקרה השלישי שאירע לאחרונה, מזלי לא האיר לי פנים. מטופל שהכרתי במשך שנים ושמצבו החמיר מחדש, עקב אחריי במסדרון המחלקה, ודרש לחזור למחלקה הפתוחה. כשעניתי לו בשלילה, הוא התנפל עליי, הכה אותי בראש, הכניס לי אגרוף בעין, וגרם לי נזק בלתי הפיך לראייה. עברתי ניתוח ונותרתי נכה בעין".

הפסיכיאטרית מספרת כי היא לא היחידה שהותקפה בתחום. "אני מכירה פסיכיאטר שמטופל נשך את אפו ותלש את קצהו; שתי אחיות שאיבדו שיניים כי מטופלות תקפו אותן; אח אחר שפיתח הפרעה בקצב הלב כי מטופלת בעטה לו בחזה; אני מכירה איש כוח עזר שהותקף ושבר את הלסת; אחות במחלקה סגורה אצלנו הותקפה מינית וכמעט ונאנסה; כולם אנשים מיוחדים, חזרו לעבודה וחזרו לטפל".

לפסיכיאטרית ולחבריה לעבודה חשוב להדגיש כי הם אינם מתלוננים על החולים שלהם. לדבריה, הם מודעים היטב להתפרצויות הזעם הנלוות למחלות נפש רבות אלא שמצבת כוח האדם במערכת הבריאות הפסיכיאטרית סובלת ממחסור חמור זה שנים שרק הולך ומחריף, הן בשל תקינה נמוכה המוקצית להם ממשרד הבריאות והן בשל הקשיים המאפיינים את התפקיד שמבריחים ממנו מטפלים חדשים.

הפגנה בבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה בפרדס חנה-כרכור, 20 ביוני 2017. שער מנשה, מערכת וואלה! NEWS
מחאה על אלימות נגד רופאים/מערכת וואלה! NEWS, שער מנשה

"משרד הבריאות מפקיר את מערך הבריאות הפסיכיאטרי. אלימות מצד מטופלי הנפש כלפי עצמם, כלפי מטופלים אחרים וכלפי הצוותים הרפואיים, היא תולדה של הפקרות ארוכת שנים מצד ממשלת ישראל", אמר ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה של הסתדרות הרפואית. "התקיפה הקשה השבוע אינו באשמתו של איש מלבד של משרד הבריאות שממשיך לזלזל במערך בריאות הנפש, באמצעות תקצוב דל. המצב שבו רופא פסיכיאטר אחד מופקד על בריאותם של כ-200 מטופלי נפש, ושני אנשי סיעוד על שלומם של כ-40 חולים, הוא מצב שאסור להיות מקובל על איש".

לפני שלושה שבועות הגישה ועדה מיוחדת לבחינת צמצום הקשירות את מסקנותיה, שלפיהן לקשירת מטופלים באשפוז פסיכיאטרי או בידודם אין כל ערך טיפולי. הוועדה קבעה כי יש להגביל קשירת מטופלים פסיכיאטריים ושימוש בחדרי בידוד למינימום. פרק נכבד בדוח הוועדה עסק בבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה ועל אשפוזי הבידוד הממושכים שנערכים למטופלים בו, לעתים ללא לצורך.

משה בר סימן טוב, מנכ"ל המשרד, אמר אחרי מקרה התקיפה בבאר יעקב כי "יש פה מערכת שלמרות כל המתקפה שהיא חווה ולמרות הקושי יש בה אנשים נפלאים שרוצים להמשיך את העשייה ולפתור את הבעיות הקיימות בה. המשאבים שאנחנו מקצים הם רחוקים מאוד מלהספיק אבל אנחנו נמשיך להקצות, החוסר במערכת נוצר על פני הרבה מאוד שנים במערכת בריאות הנפש. הבעיות שם קשות אבל הדוח האמיץ שהוגש על ידי הוועדה לצמצום ההגבלות בקשירות וכן הצוות המיוחד שמינינו מעידים על המשקל הרב שאנחנו מייחסים למערכת בריאות הנפש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully