וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנסיך האנטי-איראני שינהיג את סעודיה בעשורים הבאים

22.6.2017 / 0:30

יורש העצר החדש מוחמד, שבגיל 31 כבר שולט על מערכי ההגנה והכלכלה בממלכה, טיפס במהרה אחרי שעד לפני שנתיים וחצי היה נסיך אלמוני. אביו הקשיש סלמאן מנע במינויו מאבקי כוחות לאחר מותו, אך מי שמוביל את הקו האגרסיבי נגד טהראן עלול לערער על יציבות האזור תחת שרביטו

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

קידומו של הנסיך מוחמד ליורש העצר של ערב הסעודית השלים תהליך מהיר של שינויי דורות בממלכה, שנשלטה עד היום על ידי מלכים ושרים צעירים. המלך הנוכחי סלמאן, בן 81 ומצב בריאותו אינו בשיאו, הכשיר את בנו מאז שאחיו המלך עבדאללה מת לפני יותר משנתיים.

מוחמד, בן 31, סומן כבר בתחילת חילופי השלטון בינואר 2015 כאחד הגורמים החזקים ביותר בממלכה הסונית אחרי שהיה עוד נסיך שולי בין אלפי הנסיכים מקרב בני משפחת אבן סעוד, מייסד הממלכה.

הוא קיבל לידיו סמכויות מרכזיות רבות, כולל את תפקיד שר ההגנה – שמוביל את המלחמה השנויה במחלוקת בתימן השכנה נגד החות'ים הפרו-איראנים – וכן הוא אחראי לחזון הכלכלי המהפכני לגמילת הממלכה מתלותה הכמעט בלעדית בנפט. בנוסף לכך, הוא מוביל שינוי תרבותי בממלכה השמרנית, למורת רוחו של הממסד הדתי, שעשוי להסתיים גם במתן חירויות רבות לנשים שעדיין מנועות מלהוציא רישיון נהיגה.

עוד על חילופי הדורות בערב הסעודית
מלך סעודיה הדיח את יורש העצר - ומינה את בנו במקומו
עם עוד 300 מיליארד דולר, סעודיה תוכל אולי להכריע מורדים בכפכפים
נגמלים מהזהב השחור: כך תהפוך סעודיה ממעצמת נפט לאימפריה צבאית

יורש העצר של ערב הסעודית הנסיך מוחמד בן סלמאן מנשק את ידיו של בן דודו שאותו החליף בתפקידו, 21 ביוני 2017. AP
מפגן של אחדות. יורש העצר החדש נושק על ידו של בן נאיף/AP

הדחת יורש העצר מוחמד בן נאייף, בן דודו של מוחמד בן סלמאן, מנעה ככל הנראה מאבק כוחות אפשרי בין השניים לאחר מותו של המלך. כך אמור מוחמד לשלוט כמעט ללא הפרעה במשך עשורים רבים, שבהם ימשיך בעיצוב פניה החדש של ערב הסעודית.

בן נאיף, בן 57, שהוזז ממרכז הבמה בשנתיים וחצי האחרונות אחרי שבעשור הקודם ניהל את המערכה נגד אל-קאעדה וזכה לשבחים גם בארצות הברית, קיבל בהכנעה את ההחלטה להדיחו מכל התפקידים שהוא נשא, מהלך שכבר החל ביום שבת עם סילוקו מראשות מערך התביעה והסתיים עם סילוקו ממשרד הפנים - שאותו יאייש בן דודו הצעיר וחסר הניסיון, סימן נוסף לטיהור הארמון שביצע המלך סלמאן. יש מי שכבר תוהה אם האחרון מתכנן לוותר על הכס בקרוב, ולכן ערך את השינויים.

בטלוויזיה הממלכתית שידרו בחגיגויות את החלפת התפקידים כדי להפגין אחדות בארמון המלוכה, אחרי שהצעד קיבל את תמיכתם של 31 מתוך 34 חברי מועצת הנאמנים, המורכבת מחברים בכירים במשפחת סעוד. בן נאיף סיפר כי הוא מאושר ויוכל לנוח מעתה, ובניסיון שלא להרגיז את יתר חברי בני המשפחה, הוכנס סעיף לצו המלכותי שקובע כי המלך הבא אחרי מוחמד לא יהיה בנו. זה, בשל גילו הצעיר, יהיה רלוונטי רק בעוד עשרות שנים כשגם סגן יורש עצר חדש טרם מונה ולא ברור אם ימונה גם בהמשך.

מלך ערב הסעודית סלמאן בפסטיבל באבו דאבי , דצמבר 2016. AP
סולל את הדרך לבנו לנוכח גילו המתקדם. מלך סעודיה סלמאן/AP

תחת הנהגת סלמאן ובנו - שרק בחודשים האחרונים נפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין - נקטה ערב הסעודית קו לוחמני נגד איראן. זה החל עם הניסיון העקוב מדם לעצור את החות'ים בתימן, שעדיין לא צלח על אף העליונות הצבאית של הממלכה, המשיך עם הוצאה להורג של איש דת שיעי וניתוק היחסים עם טהראן, החמרת היחסים על לבנון בשל מעורבות חיזבאללה ואף ניתוק היחסים עם קטאר בשל קרבה לרפובליקה האסלאמית.

הממלכה נקטה מדיניות חסרת פשרות - כל מי שאינו רואה באיראן אויב מובהק ומנהל עמו קשרים כאלו ואחרים יוקצה מחסותה, מה שהוביל גם למתיחות עם הממשל הקודם בוושינגטון, בעקבות הסכם הגרעין שקידם ברק אובמה בהתלהבות. את טראמפ הוא ואביו קיבלו בלבביות במהלך מסעו לממלכה בחודש שעבר, אולם גורם אמריקני אמר לרויטרס שגם הממשל לא ידע על חילופי הגברי הדרמטיים בטרם יצאו לפועל.

שר ההגנה של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. AP
זעם על אובמה, קרוב לטראמפ. יורש העצר מוחמד בוושינגטון/AP

מי שעוד חשו על בשרן את התוקפנות של יורש העצר היו לבנון, שעסקת נשק גדולה עמה בוטלה מחשש שחיזבאללה יהנה מהשלל, וכן מצרים, שהפגינה תמיכה מסוימת במאמציו של בשאר אסד - בעל ברית קרוב של איראן - להילחם בטרור בארצו, ובתמורה איבדה את סבסוד הנפט הכה חיוני לכלכתה.

אחרי פסגת הליגה הערבית שהתקיימה מוקדם יותר השנה בירדן, ונשאה קו אנטי-איראני מובהק וכזה התומך ביחסים עם ישראל אם זו תאפשר הקמת מדינה פלסטינית, נרשמה התרפסות מצדו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי.

העברת שני האיים טיראן וסנפיר שבים האדום קודמה מאז - על אף הבעיות בבתי המשפט - ומצרים הצטרפה בשמחה לחרם על קטאר, שנתפסת בעיניה כמי שחותרת תחתה תוך תמיכתה בתנועת "האחים המוסלמים". מעמד הכוחות ההיסטורי השתנה לחלוטין, ומצרים אינה מנהיגת העולם הערבי כי אם ערב הסעודית.

דוח של המודיעין הגרמני הזהיר מפניו של יורש העצר

באיראן, שניסתה להעביר מסר לערב הסעודית רק מוקדם יותר השבוע עם שיגורי הטילים לעבר סוריה, כינו את המהלך "הפיכה" - מה שמצביע גם על החשש מפניו של יורש העצר, שהזהיר כי כל עימות פוטנציאלי עם הרפובליקה האסלאמית יתקיים בשטחה יערער עוד יותר על יציבות האזור.

כך קבע גם דוח של המודיעין הגרמני בשנה שעברה, שהתריע מכך שמוחמד צובר יותר מדי כוח בידיו ויותר תרעומת בקרב פלגים אחרים בבית סעוד. אז אמנם ניתן להגדיר אותו כבר כאחד המנהיגים החזקים ביותר בעולם חרף גילו הצעיר, אך הוא גם אחד הלא צפויים שבהם.

(עדכון ראשון: 18:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully