וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשודים בתקיפת בנות זוגם לשעבר שוחררו - ללא ידיעת הנשים

19.6.2017 / 7:31

על רקע ריבוי מקרי רצח נשים, פנתה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס לשר ארדן בטענה לרשלנות בטיפול בתלונות של נשים על אלימות: "אלה תוקפים שלא היו צריכים לחזור לרחוב, גורל נשים שהותקפו נתון בידי המזל"

צילום: ניב אהרונסון ורוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר

על רקע ריבוי מקרי הרצח של נשים, וההפגנה במוצאי השבת נגד אזלת ידן של הממשלה והמשטרה במיגור התופעה, פנתה בשבוע שעבר חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן וקבלה על רשלנות משטרתית, לדבריה, בגין שחרור ממעצר שני חשודים בתקיפת בנות זוגם לשעבר. אותן נשים התלוננו בתחנת המשטרה על תקיפה, אך גילו את דבר שחרורם של החשודים בתקיפתן באקראי, מבלי לקבל הודעה מסודרת מהמשטרה.

אחת הנשים הגיעה להתלונן בתחנת המשטרה בתחילת החודש, והתלוננה כי בן זוגה לשעבר הכה אותה מול בתם המשותפת. לדבריה, האירוע הופסק הודות להתערבות של אנשים חיצוניים. זו הייתה התלונה השנייה של אותה אישה נגד בן הזוג לשעבר, ששהה במעצר ולאחר מכן שוחח עם צו הרחקה, שתוקפו פג.

הפגנה במחאה על אלימות נגד נשים בתל אביב. ראובן קסטרו
ההפגנה נגד אלימות מגדרית, במוצ"ש בתל אביב/ראובן קסטרו

לאחר התלונה השניה הוא נחקר ושוחרר, עם צו הרחקה לשבוע. האישה לא יודעה על השחרור ולא קיבלה תשובות על הטענות שלה באשר להתנהלות צוות החקירה. במקביל, בן הזוג לשעבר התלונן בעצמו נגדה, והאשים אותה בתקיפה.

"הנייר שעליו הודפס צו הרחקה מגן על האישה?"

במכתב ששלחה ח"כ לוי-אבקסיס, היא הלינה בפני השר ארדן על מה שכינתה "אזלת ידה של המשטרה". לדבריה, "כיצד ייתכן שבמקרה כה חמור של אלימות התוקף אינו נעצר ומובא תוך 24 שעות מול שופט?. מישהו חושב שהנייר שעליו הודפס צו הרחקה הוא שמגן על ביטחונה הקיומי של אותה אישה? המשטרה, העומד בראשה ומכובדי השר הממונה אינם מפיקים שום לקח מהאירועים האחרונים?". היא קראה ל"הטמעת מסוכנות התוקפים בקרב אנשי המשטרה", ולרענון נהלים שבכוחו, לדבריה, למנוע את הרצח הבא.

במקרה נוסף, הגיע על פי החשד גבר אל ביתו לשעבר, וניסה לתקוף את בת זוגו לשעבר ואם ילדיו. מי שפנתה למשטרה הייתה הילדה, וכשהבין שהמשטרה בדרכה למקום הוא נמלט. השוטרים שהגיעו לבית בשעות הלילה הציעו לאישה להתלונן, אך היא פחדה לעשות כן.

שלל הראיות, ועדויות האם וילדיה, הצביעו על סכנת חיים שהיא הייתה נתונה בה; סדר הדין הפלילי מאפשר למשטרה לפתוח בחקירה אם נודע לה על ביצוע עבירה, בהמשך לתלונה ישירה או בכל דרך אחרת. במקרה הזה, כשהחשוד מוכר למשטרה ונושא בעונש מאסר על תנאי בשל עבירה זהה, כלל לא נפתחה חקירה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר מספר חודשים שבהם בן הזוג לשעבר שב ותקף אותה, פנתה האישה למשטרה והגישה תלונה נוספת. מהגשת התלונה ועד המעצר הוא הצליח להתחמק מהשוטרים במשך שבוע, שבמהלכו לחץ עליה לבטל את התלונה. לאחר ששהה במעצר במשך יומיים הגיעה האישה למסור עדות בתחנה ולהתעמת עמו; החוקרת זיהתה סתירות בדבריו, ומעצרו הוארך בארבעה ימים נוספים.

לדברי האישה, במשטרה אמרו לה כי התיק "עשיר בחומר" והועבר למחלקת תביעות, וכי היא תקבל עדכון בדבר התקדמות ההליכים – אך כעבור כמה שבועות, היא נתקלה בחוקרת בקניון בעיר מגוריה, והתבשרה על שחרור התוקף כבדרך אגב. לדברי האישה, החוקרת הבטיחה ליצור עמה קשר טלפוני עם תנאי השחרור אך לא עשתה זאת. היא ניסתה ליצור קשר עם צוות החקירה בעצמה, וכשלא נענתה הלכה לתחנה, שם נמסר לה שהוא שוחרר יום לפני כן, בערבות עצמית וללא הפקדה, ללא מעצר בית עם צו הרחקה של מאה מטרים בלבד מביתה.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, טקס חניכת סירות משטרה למערך הימי של משטרת ישראל. מרינה הרצליה 9 בפברואר 2017. מגד גוזני
"מה המשטרה עושה כדי למנוע מאנשים אלימים להסתובב באופן חופשי?". השר ארדן/מגד גוזני

"סעיף 17 לחוק העונשין קובע כי 'אם הצהיר תובע כי עומדים להגיש כתב אישום נגדו ושוכנע בית המשפט כי יש עילה לכאורה לבקש את מעצרו עד תום ההליכים, רשאי שופט להאריך את המעצר מטעם זה'", ציינה לוי-אבקסיס במכתבה. "מדוע לא נמסרה הצהרת תובע כראוי במקרה דנן? אם הייתה נמסרת כראוי, אז לא היה נאמר לקורבן שהחוקרת מכינה את התיק - או שכלל לא נמסרה הצהרת תובע, או שנמסרה הצהרת תובע שאינה כוללת את כלל המידע".

לדבריה, "כל בר דעת שיקרא ולו את המעט שפירטתי כאן יבין שמדובר באדם מסוכן ויש עילה לבקשת הארכת מעצר. התוצאה: התוקף חופשי וחייה של הקרבן בסכנה". לוי-אבקסיס הוסיפה: "מה המשטרה עושה כדי למנוע מאנשים אלימים עם היסטריה של תקיפות, רוצחים פוטנציאלים, להסתובב בינינו באופן חופשי תוך שהם מהווים סכנה לכלל ובפרט למתלוננות עליהם?".

דיון על הדרת עובדות הקבלן מהאירוע לרגל יום האישה בכנסת, וועדת הכנסת. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
"מדובר בכדור שלג". ח"כ אורלי לוי-אבקסיס/נועם מושקוביץ

הבוקר דחתה ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה, שהגישה חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד). השר ארדן הביע תמיכה בהצעה, כמו גם משרדי המשפטים והרווחה, אך היא לא הועברה להמשך הליכי חקיקה. בלב ההצעה עמדה הצמדת צמיד איתור אלקטרוני נגד גברים המוגדרים כבעלי מסוכנות, שהוצא נגדם צו הגנה. הצמיד אמור לסייע באכיפת הצו, ולהתריע במקרה שבו הגבר מתקרב לטווח המסכן את בת זוגו.

בשיחה עם וואלה! NEWS כינתה לוי-אבקסיס את המשטרה "חדר המיון הקדמי בכל הנוגע לטיפול באלימות כלפי נשים", והסבירה כי כל רשלנות מצד גורמי החקירה או אי מיצוי האמצעים העומדים ברשותה עלולים להוביל לכך שהפרקליטות וגורמי הרווחה לא יעניקו למקרים את טיפול נכון. "מדובר בכדור שלג, שכל טעות של המשטרה מובילה לטעויות חמורות בהרבה עם השלכות כבדות מנשוא בהמשך", אמרה לוי-אבקסיס.

"במקרה הראשון, לאור התייחסות המשטרה, נאמר לקורבן על ידי העובדת הסוציאלית שאין צורך במקלט לנשים מוכות - על אף שמומחיות בתחום שדיברנו עמן אמרו בפירוש שהאישה נמצאת בסכנת חיים ברורה ומידית", הוסיפה. "אני מגלה שאין שום אחידות נהלים בין התחנות השונות, וגורלה של אישה שהותקפה כמו נתון בידי המזל - לאיזו תחנה הגיעה".

לדברי לוי-אבקסיס, "אין ספק שחסרים למשטרה האמצעים וגם בכך יש לטפל - אבל מה בנוגע למיצוי הכלים העומדים ברשותה?". היא הסבירה כי "בשני המקרים הללו, מדובר בתוקפים שלא היו צריכים לחזור לרחוב. הם אנשים מסוכנים שמקומם מאחורי סורג ובריח, ובמקום זה בינתיים בנות זוגם לשעבר הן אלה הכלואות מחשש לחייהן".

היא עוד ציינה כי "לפני יותר משבוע, עוד בטרם גל הרציחות של השבוע האחרון, פניתי ליו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בדרישה לקיים כנס חירום לגיבוש תכנית ממשלתית בנושא הסכנות לביטחונן של נשים וילדות ברחבי הארץ, ושמחתי לראות שהמלצתי התקבלה והדיון יתקיים".

המשטרה: "עדכון המתלוננות נעשה בהתאם להתקדמות החקירה"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה רואה בחומרה כל מעשי אלימות, ובפרט אלימות בין בני זוג. כל תלונה המוגשת למשטרה בהקשר זה, מטופלת ביסודיות תוך חתירה לאמת ולמיצוי הדין עם התוקף, הכול בהתבסס על התשתית הראייתית הקיימת ומכלול הנסיבות בכל אירוע". על פי תגובת המשטה, "עדכון המתלונן/ת בכל מקרה נעשה בהתאם להתקדמות החקירה".

בנוגע למקרה הראשון, נמסר כי "בניגוד לנטען, מדובר בסכסוך מתמשך בין בני זוג שעניינו משמורת על הילדה, ואשר גרר הגשת תלונות הדדיות במשטרה". על פי המשטרה, "בעקבות תלונה אחרונה שהוגשה, נחקרו כלל המעורבים. שני בני הזוג קיבלו תנאי הרחקה הדדיים על ידי קצין משטרה למשך 15 ימים, ולכן לא ברורה הטענה בהקשר זה. כל ניסיון לשים את המשטרה במוקד סכסוך מתמשך בין בני זוג בענייני משמורת - פסול וחוטא לאמת".

בנוגע למקרה השני, נטען בתגובת המשטרה כי "תמוהות בעינינו הטענות, נוכח העובדה שההליך טרם הגיע לסיומו. תחילה, חרף העובדה שהאשה לא הגישה תלונה במשטרה בעקבות האירוע הראשון שתואר, נפתחה חקירה במשטרה, שנסגרה בהמשך בהיעדר ראיות". עוד נמסר: "בהמשך, הגישה האישה תלונה לגבי אירוע אחר, וזו הבשילה לחקירה במשטרה ולמעצר החשוד. עם סיום החקירה, הועבר תיק החקירה לבחינת התביעה המשטרתית ובקרוב צפויים להחליט אם להגיש נגדו כתב אישום".

לפי שעה לא נמסרה תגובה מלשכתו של השר לביטחון הפגנים גלעד ארדן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully