וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "ערב הסעודית וישראל במגעים לשיתוף פעולה כלכלי רשמי"

מאז שנסגרה לשכת הסחר הישראלית בקטאר ב-2009, לירושלים לא היה ייצוג רשמי במפרץ. אולם כעת, לפי "טיימס" הבריטי, עסקים ישראליים עשויים לפעול במפרץ, ומטוסי "אל על" יוכלו לטוס במרחב הסעודי. בריאד מכחישים: "משאלת לב אמריקנית"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(נתניהו בדאבוס, בשנה שעברה: "שינוי ביחס ממדינות ערב")

ערב הסעודית וישראל נמצאות במגעים לכינון יחסים כלכליים רשמיים בין שתי המדינות – כך דווח היום (שבת) בעיתון הבריטי "טיימס", מפי גורמים ערביים ואמריקניים. אלה ציינו כי הקשרים בין ריאד לירושלים יחלו בצעדים "קטנים" יחסית, כמו מתן אפשרות לעסקים ישראלים לפעול במפרץ הפרסי באופן גלוי, או אישור למטוסי חברת התעופה "אל על" לחצות את המרחב האווירי הסעודי.

לטענת הגורמים, מדובר בחלק מיוזמה אמריקנית-סעודית שנועדה לקדם את היחסים בין ישראל למדינות ערב, לקראת הסכם שלום אפשרי בין ישראל לפלסטינים. כלומר, מעין חידוש של יוזמת השלום הסעודית שהציגה ריאד לליגה הערבית בשנת 2002, וקראה להכרה מלאה בישראל על ידי כל חברות הליגה, בהינתן הסכם שלום עם הפלסטינים.

עוד בוואלה! NEWS:
"נתניהו והרצוג נועדו בחשאי עם א-סיסי בקהיר בשנה שעברה"
סוף למשבר עם סנגל, "חימום היחסים" עם מאלי: הישגים ישראליים בליבריה
נתניהו אחרי פגישתו עם גרינבלט: "מנסים לגבש נוסחה לבנייה בהתנחלויות"

קבלת פנים לנשיא טראמפ בארמון המלך, ריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. AP
הנשיא טראמפ ובכירים אמריקניים בקבלת פנים אצל סלמאן מלך ערב הסעודית, בחודש שעבר/AP
נתניהו, אבו מאזן וקרי, שיחות המשא ומתן עם הפלסטינים. AP
גרסה מחודשת של יוזמת השלום הערבית. נתניהו ואבו מאזן/AP

עם זאת, גורמים המקורבים לשלטון הסעודי דחו את הטענות והבהירו כי מדובר במשאלת לב אמריקנית, לאחר ביקורו של הנשיא דונלד טראמפ בערב הסעודית ובישראל בחודש שעבר. יתרה מכך, על פי הדיווח, גורמים בהנהגה הפלסטינית יצאו בשיחות פרטיות נגד יוזמות ההתקרבות בין הצדדים, בטענה שבכך ערב הסעודית מנרמלת למעשה את היחסים עם ישראל, תמורת הבטחה עמומה בלבד למדינה פלסטינית עתידית.

ישראל החזיקה עד לשנת 2009 בלשכת סחר בדוחא, בירת קטאר, אולם זו נסגרה בהחלטת הקטארים במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה. עם זאת, כינון יחסים שכאלה עם ערב הסעודית יסמן שינוי כיוון חריג ביחסים בין המדינה היהודית לציר הסוני, בהובלת ריאד, במיוחד לאחר שערב הסעודית ובעלות בריתה הטילו חרם כולל על קטאר, בין היתר בשל תמיכתה בארגון הפלסטיני חמאס.

"טיימס" עוד מציין כי בצל המאבק נגד התחזקות איראן והתחמשותה, במיוחד בנשק גרעיני, ישראל ומדינות המפרץ פעלו להידוק הקשרים הביטחוניים. כך, למשל, בשנה שעברה הגיע לישראל הגנרל הסעודי לשעבר אנוואר עשקי לביקור, שבמהלכו נפגש עם שורת בכירים ישראלים. המגעים בין המדינות כלל לא מתקרבים להכרה רשמית או ליחסים דיפלומטיים מלאים, אולם נראה, על פי הדיווח, כי בריאד ובירושלים מוכנים להתקרבות ולשיתוף פעולה כלכלי, בשלב זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully