וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות בכפר קאסם: שב"כ יחקור חשד לפגיעה בסמלי השלטון

15.6.2017 / 21:07

המשטרה מבצעת גל מעצרים בחשד למעורבות בהתנגשות האלימה בין מפגינים לשוטרים, והעבירה את הטיפול במעורבים בהצתת הניידות לידי השב"כ, המחזיק בסמכויות חקירה דרקוניות יותר. מפקד מחוז המרכז: "בכפר קאסם נחצה קו אדום"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יאיר דניאל

המשטרה ושירות הביטחון הכללי ביצעו בימים האחרונים גל מעצרים בכפר קאסם, בעקבות העימותים בעיר בשבוע שעבר בין מפגינים לשוטרים, שהובילו למותו של מפגין, לפציעתם של שוטרים ולהצתת שלוש ניידות. עד כה נעצרו למעלה מ-50 חשודים במעורבות בהתפרעויות, כשאחד מסעיפי החשד הוא "פגיעה בסמלי שלטון ובמערכת השלטונית של ישראל".

סעיף הפגיעה בסמלי השלטון הופנה למפגינים החשודים בהצתת הניידות ובנסיון הפגיעה בתחנת המשטרה. "מבחינתנו זו פגיעה במערכת השלטונית של ישראל ובסמלי השלטון", הסביר גורם בכיר במשטרה, "ולכן מדובר בעבירה ביטחונית מהחמורות ביותר שקיימות בספר החוקים של ישראל".

עימות אלים בכפר קאסם - צעיר בן 20 נורה הלילה למוות,שוטר נפצע קל, ניידות הוצתו. ניב אהרונסון
"פגיעה בסמל שלטוני". ניידת המשטרה שהוצתה בכפר קאסם/ניב אהרונסון
עימותים אלימים בין המשטרה לתושבים בכפר קאסם, 6 ביוני 2017. ראובן קסטרו
למעלה מ-50 עצורים. העימותים בכפר קאסם/ראובן קסטרו

לדברי גורמים במשטרה, הפעלת הסעיף יכולה להתבצע על ידי השב"כ, "כגוף האמון על שמירה על סדרי השלטון בישראל ועל סמליו". חקירת השב"כ נבדלת מחקירה פלילית רגילה בכך שניתן למנוע מהחשודים להיפגש עם עורך דין, לעצור אותם באופן ממושך מבלי להביאם בפני שופט ולהפעיל עליהם אמצעי לחץ שאינם בסמכות המשטרה.
.
על פי הערכות במשטרה, חלוקת העבודה בין הארגונים תפנה את משאבי המשטרה לחקירת משליכי האבנים, בעוד החשודים בהצתת הניידות והתחנה ייחקרו בשב"כ.

בימים האחרונים פנו גורמים בכפר קאסם לראשי המשטרה בניסיון להרגיע את השטח. "אין ספק שמבינים שאנחנו נחושים מאוד למצות את הדין עם כל מי שפגע בשוטרים, בניידות ובתחנה וברור להם שנחצה קו אדום", אמר היום (חמישי) מפקד מחוז המרכז, ניצב מוטי כהן. בטקס חנוכת תחנת משטרה ביבנה, הכריז כהן כי הפעילות בכפר קאסם תימשך ותוקם שם תחנת משטרה שתיתן שירות לתושבי האזור.

עימותים אלימים בכפר קאדם בין התושבים לשוטרים, 5 ביוני 2017. ראובן קסטרו
"נחצה קו אדום". המפכ"ל אלשיך ומפקד המחוז כהן בליל האירוע בכפר קאסם/ראובן קסטרו

בעימותים נהרג מוחמד טהא, תושב כפר קאסם בן 21. הוא נורה בידי מאבטח אזרחי בתחנת המשטרה בעיר. לפי המשטרה, המהומות החלו בעקבות התנגדות חשוד למעצר ונסיון של תושבי העיר לחלץ אותו. המפגינים יידו אבנים לעבר התחנה, בזמן ששהו בה שוטר ומאבטחים, והציתו שלוש ניידות.

המאבטח אמר בחקירתו כי ירה משום שחש מאוים, וכינה את האירוע "פוגרום". "הם הגיעו כ-300 איש לתחנת המשטרה, הציתו באש שלוש ניידות וניסו להצית את העמדה שלי. אמרתי להם לעצור ויריתי יריות אזהרה, בשום שלב לא יריתי כדי לפגוע".

אביו של טהא, מחמוד, האשים כי בנו הוא "קורבן השנאה של המשטרה", ואמר כי בנו לא היווה סכנה ולא איים על איש. "גם אם התפתח דין ודברים עם השוטרים, לא היו צריכים להרוג למהר ללחוץ על ההדק ולהרוג אותו. הבן שלי הוא קורבן של שנאה מתמשכת, ברגע אחד, הרסו את החיים של המשפחה שלנו".

נדב ארגמן, ראש השב"כ. הכנסת, 12 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
סמכויות חקירה נרחבות יותר. ראש השב"כ נדב ארגמן/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully