וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: טראמפ לא מתכנן לפטר את החוקר המיוחד לקשריו עם רוסיה

14.6.2017 / 5:18

בניגוד להערכות מקורביו, הבהירה ממלאת מקום דובר הבית הלבן כי אין בכוונת הנשיא לפטר את החוקר רוברט מולר – על אף שבסמכותו להחליט על כך. בניו יורק טיימס דווח כי טראמפ שקל ברצינות את הפיטורים, אולם עוזריו מנעו את המהלך

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: ורד לידני שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לא מתכוון לפטר את החוקר המיוחד לקשריו עם בכירים בממשלת רוסיה, רוברט מולר – כך אמרה הלילה (רביעי) סגנית דובר הבית הלבן האקבי סנדרס. עם זאת, ציינה כי "לנשיא שמורה הזכות לעשות זאת". הדברים נאמרו ברקע הדיווחים על כוונתו של טראמפ לפטר את מולר, האמון על החקירה הרגישה. אתמול טען מקורבו של טראמפ כריסטופר רודי כי הוא "שוקל לסיים את תפקידו של החוקר, אך זו תהיה טעות רצינית".

בריאיון למגישת התכנית "NewsHOur" ג'ודי וודרוף הוסיף רודי כי לפי הידוע לו בטרם מונה מולר לתפקיד בחודש שעבר הוא נפגש עם טראמפ ואף נשקל כמועמד להחליף את ראש הבולשת הפדרלית (FBI) המודח ג'יימס קומי. מולר עצמו כיהן בעבר כראש ה-FBI תחת הנשיאים ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה, עד לשנת 2013. הוא מונה על ידי סגן התובע הכללי רוד רוזנשטיין לנהל את החקירה באופן עצמאי ובלתי תלוי.

בניו יורק טיימס דווח הלילה כי טראמפ שקל ברצינות את פיטוריו של מולר, אולם עוזריו הביעו התנגדות עזה לכך בנימוק שהמהלך יחמיר את המצב. לפי הדיווח, בימים האחרונים הוא אמר למקורביו כי הוא משוכנע שמולר, כמו ראש הבולשת הפדרלית (FBI) המודח ג'יימ קומי, הוא חלק מ"ציד המכשפות" נגדו. הוא גם התרגז למשמע הדיווחים על כך שמולר מיודד עם קומי. לאור זאת, החל לפקפק ביכולת של החוקר המיוחד לנהל את החקירה ללא משוא פנים.

ואולם, מקורביו ובראשם ראש הסגל ריינס פריבוס ואף רעייתו מלניה, שכנעו אותו לרדת מן הרעיון לעת עתה. מקורבים אמרו כי "אי אפשר להיות בטוחים שהוא לא ישנה את דעתו". ברשת CNN דווח כי טראמפ ראיין את מולר לתפקיד ראש ה-FBI ומחליפו של קומי יום לפני שהאחרון מונה על ידי סגן התובע הכללי להיות החוקר המיוחד של קשרי אנשי טראמפ ורוסיה.

עוד בוואלה! NEWS:
מקורב לטראמפ: הנשיא שוקל לפטר החוקר המיוחד לקשריו עם רוסיה
הסנאט מתכונן לעוד שימוע דרמטי: התובע הכללי יוצא להגנת טראמפ
בכירים לשעבר במערכת הביטחון: הדלפת טראמפ לרוסים - סכנת חיים

ראש האף-בי-איי רוברט מולר. יוני 2013. GettyImages
"פיטוריו לא נשקלים". מולר/GettyImages

במסגרת תפקידו שכר מולר צוות משפטי מנוסה בחקירות מורכבות על מנת לבחון את כלל הממצאים הקשורים לאפשרות שהיה תיאום בין אנשי טראמפ ובין בכירים רוסים במהלך קמפיין הבחירות ובמהלך תקופת חילופי השלטון. לפי דיווח ברשת CNN מקורביו של טראמפ הזהירו אותו שלא לפטר את מולר, על אף שהוא מחזיק בסמכות חוקית להורות לסגן התובע הכללי לעשות זאת.

על פי הדיווח, טראמפ הוזהר כי המהלך יגרור באופן מידי השוואות להתנהלותו של הנשיא לשעבר ריצ'רד ניקסון לאחר שנחשפה פרשת "ווטרגייט". עם זאת, סגן התובע הכללי, רוד רוזנשטיין, שאחראי עליו לאחר שסשנז פסל את עצמו, אמר כי הוא לא יפטר אותו ללא סיבה טובה - וכי הוא לא רואה אחת כזאת. "אני בטוח שתהיה לו מספיק עצמאות", אמר בשימוע בוועדה בסנאט המפקחת על תקציב משרד המשפטים.

האקבי אישרה לכתבים כי הנשיא עקב אחרי השימוע של שר התובע הכללי ג'ף סשנז. היא אמרה כי הנשיא, שיחסיו עם סשנז עלו על שרטון בחודשים האחרונים, "חשב שסשנז עשה עבודה טובה מאוד, ובמיוחד הוא היה מאוד חזק בנקודה שלא היה תיאום בין הקמפיין של טראמפ ושל רוסיה". במהלך השימוע, סשנז סירב שוב ושוב להשיב על שאלות שנגעו לשיחותיו עם הנשיא, גם כאלה שהיו בלב הנושאים עליהם נשאל כמו פיטורי ראש הFBI ג'יימס קומי.

נשיא ארה"ב טראמפ בישיבת קבינט, 12 ביוני 2017. רויטרס
"יעשה טעות אם יחליט לפטר את מולר". טראמפ/רויטרס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully