וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: הישג ענק למפלגתו של מקרון בסיבוב הראשון

הנשיא הצעיר צפוי להשיג רוב גדול באסיפה הלאומית, ולקבל יותר מ-400 מושבים מתוך 577 בתום הסיבוב השני בעוד שבוע. המפלגה הרפובליקנית זכתה בכ-22% תמיכה, ואחריה "החזית הלאומית" עם כ-14% מהקולות. מפלגתו של הנשיא לשעבר הולנד בשפל היסטורי

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מפלגתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון זכתה ביותר מ-30% מקולות הבוחרים בסיבוב הראשון של הבחירות הכלליות במדינה - כך עולה מנתונים רשמיים שפרסם אמש (ראשון) משרד הפנים בפריז, בתום ספירת הקולות. על פי המדגמים והסקרים שפורסמו עם נעילת הקלפיות, מפלגתו של מקרון צפויה לזכות ברוב גדול בפרלמנט, לאחר שיושלם סיבוב ההצבעה השני.

על פי נתוני משרד הפנים, מפלגתו של הנשיא, "קדימה!", קיבלה 32.3% מקולות הבוחרים. המפלגה הרפובליקנית זכתה ב-21.6% תמיכה, ו"החזית הלאומית" וגוש הימין הקיצוני קיבל 14.4% תמיכה. המפלגה הסוציאליסטית, של הנשיא לשעבר פרנסואה הולנד, עם 13.8% מהקולות, וגוש השמאל הקיצוני עם 13.7% תמיכה.

לקריאה נוספת:
תיעוד מהפיגוע בנוטרדאם: המחבל שעט אל השוטרים - והלם בפטיש
שבוע לפני הבחירות בצרפת, שר בממשלת מקרון מסתבך בשחיתות
פוטין נפגש עם מקרון: "לא התערבנו בבחירות לצרפת"

עמנואל מקרון וראש ממשלת צרפת מנואל ואלס, 14 ביולי 2016. רויטרס
מכה קשה למפלגה הסוציאליסטית. ואלס ומקרון/רויטרס

ברובם המכריע של מחוזות הבכירה אף אחד מהמועמדים לא קיבל יותר מ-50% מהקולות, ולכן הרכב הפרלמנט יוכרע רק בסיבוב השני, ביום ראשון הבא, אולם המפלגה הסוציאליסטית כבר ספגה מפלה קשה. מועמד המפלגה לנשיאות בנואה המון והמזכ"ל ז'אן-כריסטוף קמבדלי שניהם נופו כבר בסיבוב הראשון, באופן חריג למדי. מועמד השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון וראש הממשלה לשעבר מנואל ואלס, מהמפלגה הסוציאליסטית, העפילו שניהם לסיבוב השני.

לסיבוב השני יעפילו המועמדים שזכו ביותר מ-12.5% מהקולות בסיבוב הראשון בכל מחוז בחירה. על פי המדגם של Elabe, "קדימה!" של מקרון תזכה בתום הסיבוב השני ב-415 עד 445 מושבים בפרלמנט, מתוך 577 בסך הכול. Kantar Sofres העריך את טווח המנדטים שיעברו לידי מפלגת הנשיא ב-445-400. על פי מדגם נוסף, של מכוני המחקר Ipsos ו-Sopra Steria, מפלגת הנשיא תזכה ב-430-390 מנדטים בתום הסיבוב השני.

עוד באותו נושא

דאעש פשיסטים, טראמפ נגד ישראל: ריאיון מיוחד עם ברנאר-אנרי לוי

לכתבה המלאה
השבעת הנשיא מקרון ארמון האליזה, צרפת 14 במאי 2017. רויטרס
מקווה להשיג רוב גדול. מקרון/רויטרס

הקלפיות נפתחו בשעה 9:00 (שעון ישראל) וננעלו בשעה 20:00 בעיירות ובאזורים הכפריים, ובשעה 21:00 בערים הגדולות. שיעור האזרחים שבחרו שלא להצביע בסיבוב הראשון עמד על 51.3%, ואילו רק 1.53% מאלה שהצביעו הטילו פתק לבן.

הנשיא החדש עמנואל מקרון מקווה לזכות ברוב בפרלמנט, שיסייע לו להעביר את הרפורמות שהוא מתכנן. ניצחונו של מקרון, הנשיא הצעיר ביותר בהיסטוריה של צרפת שגם מעולם לא נבחר למשרה ציבורית, הייתה לרעידת אדמה פוליטית עבור הרפובליקה הצרפתית ובמפלגתו מקווים להשיג רוב מוחלט בפרלמנט בסיבוב השני.

השבעת הנשיא מקרון ארמון האליזה, צרפת 14 במאי 2017. רויטרס
שפל היסטורי. הולנד עוזב את ארמון האליזה/רויטרס

11 מ-577 המחוקקים באסיפה הלאומית של צרפת מייצגים את הטריטוריות שבשליטת צרפת בעולם. כדי להשיג רוב מוחלט תצטרך מפלגה לזכות בלפחות 289 מושבים. 7,882 איש מועמדים לבחירה בתהליך שצפוי להוביל להתחדשות הפרלמנט, מאחר שיותר מ-200 מהמחוקקים היוצאים אינם מועמדים לבחירה מחדש.

הגיל הממוצע של המועמדים הוא 48, ויותר מ-42% הן נשים. בפרלמנט היוצא היו רק 26.9% נשים צירים, 155 מתוך 577 חברים, מספר שכבר אז קבע שיא של ייצוג נשי. במפלגתו של מקרון, מחצית מכלל המועמדים הן נשים.

מועמד השמאל הרדיקלי לנשיאות צרפת ז'אן-לוק מלנשון בעצרת בחירות בליל, 12 באפריל 2017. רויטרס
זכה לשיעור תמיכה דומה לימין הקיצוני. מלנשון/רויטרס

בבחירות לאסיפה הלאומית מתמודדות שמונה מפלגות מרכזיות – קדימה! של מקרון, חזית השמאל של ז'אן-לוק מלנשון, החזית הלאומית של מארין לה פן, המפלגה הסוציאליסטית, המפלגה הקומוניסטית, מפלגת הירוקים, המפלגה הדמוקרטית והרפובליקנים.

מפלגת הרפובליקנים של ראש הממשלה לשעבר ומועמד לנשיאות לשעבר פרנסואה פיון מקווה לנקום את הפסדה בבחירות, ולכפות על הנשיא שבא מהמרכז גוש ימין משמעותי. אלא ש-50 מחוקקים מהמפלגה אינם מועמדים לבחירה מחדש ולכן הרפובליקנים עלולים לאבד קולות לטובת מפלגתו של מקרון.

פרנסואה פיון בנאום הפסד, פריז, 23 באפריל 2017. רויטרס
מפלגתו צפויה להיות השנייה בגודלה. פיון/רויטרס

מועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון זכה בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות ב- 19.6% מקולות הבוחרים. מפלגתו חזית השמאל העמידה מועמדים ב-500 מחוזות, ומקווה לזכות בלפחות 15 מושבים באסיפה הלאומית ולהקים קבוצה פרלמנטרית.

מארין לה פן, מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני החזית הלאומית, זכתה ב-33.9% מהקולות בבחירות לנשיאות. כעת, היא רוצה להפוך לאופוזיציה העיקרית בפרלמנט. מפלגתה מקווה לזכות בלפחות 45 המחוזות שבהם זכתה לה פן ליותר מ-50% בסיבוב הראשון ב-7 במאי. אך המשימה תהיה קשה, במיוחד לאחר פרישתה של אחייניתה מריון מרשל-לה פן מהחיים הפוליטיים. מריון נחשבת לקיצונית מדודתה וסומנה כיורשת שלה.

מפלגת השמאל הסוציאליסטים שהרכיבה את הממשלה הקודמת תשתדל להימנע מהתמוטטות בבחירות אלו. אחרי שהמועמד מטעמה בנואה אמון זכה ב-6.3% בלבד בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות, מספר הקולות הנמוך בהיסטוריה, המשימה של המפלגה תהיה קשה ביותר. חלק מבוחריה כבר נטשו ועברו למקרון, אחרים עברו לתמוך במפלגתו של מלנשון. עם זאת, חלק מהמועמדים כבר הצליחו להתאושש מההפסד, לקראת ליל בחירות נוסף למפלגה שהייתה עד לא מזמן אחת משני הכוחות המניעים בפוליטיקה הצרפתית.

(עדכון ראשון: 9:50)

מרין לה פן לאחר תבוסתה בבחירות 7 במראי 2017. רויטרס
תשיג ייצוג בפרלמנט? לה פן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully