וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשקטאר מבודדת, חמאס ניצב עם הגב לקיר - ואין לו מה להפסיד

7.6.2017 / 14:39

ניתוק היחסים של המדינות המתונות עם קטאר, מבוסס על איבה ממושכת בין ריאד לדוחא, ולא נולד בגלל דברים שאמר - או לא אמר - אמיר קטאר. כפועל יוצא, חמאס עשוי לאבד את הספונסר שלו, וכשחמאס במצוקה - הוא פונה למה שהוא מכיר: ירי לעבר ישראל

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: אבי יששכרוף על ניתוק היחסים מקטאר, באולפן וואלה! NEWS)

הדיווחים האחרונים בארצות הברית טוענים כי האקרים רוסים שתלו נאום של שליט קטאר, האמיר תמים א-ת'אני, בסוכנות הידיעות הקטארית, ובכך גרמו למשבר עם מדינות ערב. ואולם, תיאור זה חוטא למצב באזור. נאומו של אמיר קטאר, שבו אמר לכאורה כי חמאס הוא הנציג הלגטימי של העם הפלסטיני, ביקר את ממשל טראמפ ותקף את המדיניות הסעודית נגד איראן - כל אלה לא היוו סיבה, אלא תירוץ לצעד הדרמטי של ריאד.

כשערב הסעודית מובילה את ניתוק היחסים מקטאר, היא לא פועלת כדי "למצוא חן בעיני ממשל טראמפ". להיפך, הסעודים בסך הכול מנצלים את ההזדמנות לפעול. האיבה בין ריאד לדוחא לא החלה אתמול, גם לא לפני עשור.

עוד בנושא
דיווח: האקרים רוסים השתילו נאום מזויף של אמיר קטאר - והובילו למשבר
איחוד האמירויות: מי שיתמוך בקטאר - עלול להישלח ל-15 שנות מאסר
דיווח: ערב הסעודית העבירה לקטאר "עשרה תנאים לסיום המשבר"

דונלד טראמפ ומלך ערב הסעודית סלמאן, ריאד, 21 במאי 2017. AP
הסעודים לא מנסים למצוא חן בעיני טראמפ, אלא מנצלים את ההזדמנות שחיכו לה. טראמפ לצד מלך ערב הסעודית, סלמאן/AP

על אף הקירבה הגיאוגרפית, ויש שיגידו שגם בגללה, העוינות בין ערב הסעודית לקטאר עצומה. הקריצה המתמשכת של קטאר לאיראן, האויבת הגדולה של ערב הסעודית; יחסיה הקרובה של קטאר עם האחים המוסלמים, וכמובן - הקמת תחנת אל-ג'זירה בשנת 1996, כל אלה הפכו את קטאר לאחת המדינות השנואות על הסעודים, על המצרים ועל משטרים סונים מתונים נוספים.

ערוץ אל-ג'זירה הקטארי הפך בשנות ה-2000 לכלי קידום מוביל לאג'נדה של האחים המוסלמים וחמאס, על חשבון השלטונות במצרים, ברמאללה - וכמובן, בערב הסעודית. במילים אחרות, הניסיון לצמצם את הסכסוך בין קטאר לשש מדינות ערביות, בטענה שהניתוק נובע ממחלוקת על דברים שנאמרו - או שלא נאמרו - מפספס את המהלך שיזמה ריאד, בצעד שנועד לשנות את המדיניות הקטארית אחת ולתמיד.

חמאס עם הגב לקיר, וזו לא בהכרח משרת את ישראל

דרישותיו של המשטר הסעודי מקטאר בתמורה לפיוס, אינן פשוטות. שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, הציג אותן הלילה והדגיש כי על קטאר לחדול לחלוטין מתמיכה באחים המוסלמים ובחמאס. ואולם, קשה לראות את דוחא ממהרת לפעול בכיוון הזה.

קטאר רואה עצמה כנותנת החסות המרכזית של שתי התנועות האלה, ונחשבת לתומכת נלהבת של שתיהן. בימים האחרונים גורשו אמנם שמונה פעילי חמאס מקטאר, אך מדובר בפעילים של הזרוע הצבאית. פוליטיקאים ודרג ההנהגה בחמאס, נותרו בדוחא ונהנים עדיין ממנעמי החיים. גם אנשי דת בכירים שמזוהים עם האחים המוסלמים, דוגמת יוסף אל-קרדאווי, נותרו בקטאר.

ראש ממשלת חמאס בעזה איסמעיל הנייה בעצרת הזדהות עם האסירים במחנה הפליטים ג'באליה, מאי 2014. AP
כשהוא חבול ובמצוקה, הוא הופך למסוכן יותר. ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה/AP

ואכן, מי שמוצאים עצמם בעין הסערה מבלי שהתכוונו לכך, הם בכירי חמאס כאשר הסעודים דורשים רשמית מקטאר לנתק כל קשר לארגון העזתי. וקטאר, כפי שהיא הספונסר של קבוצת הכדורגל של ברצלונה מצד אחד, מתפקדת כמעין ספונסר גם בעבור חמאס, במשחק הכפול שהיא מנהלת. ביום שבת יצאו מהרצועה לפגישות במצרים בכירי הארגון יחיא סינואר, רווחי מושתהא, תאופיק אבו נעים ומרוואן עיסא, ומשם הם היו אמורים להמשיך לקטאר וללבנון.

ניתן לשער שעל בכירי חמאס עוברים ימים לא פשוטים, כשהם מבינים שהתומכת המשמעותית ביותר של הארגון עלולה להפסיק את הסיוע בשל לחץ סעודי-מצרי. המצב הזה הופך את חמאס לתנועה חלשה יותר, ואפילו לחיצה. אם הצמרת המצרית תבחר להעמיד דרישות בפני חמאס לפתיחת מעבר רפיח, או להקלות אחרות, קהיר עשויה למצוא אוזן קשבת יותר מתמיד בחמאס.

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. AP
הגזירות של רמאללה על חמאס הופכים את המצב ברצועה לקשה אי פעם. אבו מאזן לצד טראמפ/AP

ואולם, אין זו סיבה לצאת במחולות. המצב כיום בעזה הוא הקשה ביותר ביותר אי פעם, והוא צפוי להמשיך ולהידרדר בקרוב, לנוכח הפעולות שמתכננת הרשות הפלסטינית - הפסקת מימון חשבון החשמל, הפרשה מוקדמת לפנסיה, קיצוץ משכורות וכן הלאה.

אם חמאס ירגיש שהוא ניצב עם הגב לקיר, והוא עומד בפני אובדן השלטון ברצועת עזה - בין אם בגלל המשבר הקטארי-סעודי, ובין אם בשל הגזרות מרמאללה - הוא עלול להתפתות לעשות את מה שהוא יודע הכי טוב - לירות לעבר ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully