וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית להטלת אטום בסיני: "לא הייתה כוונה להשתמש בפצצה כנשק"

4.6.2017 / 11:35

הביוגרף של הנשיא המנוח שמעון פרס התייחס לפרסום ב"ניו יורק טיימס", שלפיו ישראל תכננה להטיל פצצה על סיני כדי להרתיע את מצרים ואת מדינות ערב. הוא סיפר כי פרס יזם תכנית דומה ואמר: "הייתה כוונה להשתמש בזה כמשהו שיגרום פחד וזעזוע"

צילום: ארכיון צה"ל, עריכה: ניב מעוז

התכנית להטלת פצצת אטום בחצי האי סיני כדי להרתיע את מצרים ונחשפה ב"ניו יורק טיימס" הייתה דומה לתכנית מקבילה שהציע הנשיא לשעבר שמעון פרס – כך אמר היום (ראשון) פרופ' מיכאל בר-זהר, מחבר הביוגרפיה של הנשיא המנוח. "פרס הציע לראש הממשלה לוי אשכול ולמשה דיין שר הביטחון לבצע ניסוי גרעיני בנגב כדי להרתיע את קהיר ואת מדינות ערב", סיפר.

בידיעה ב"ניו יורק טיימס" דווח כי תת-אלוף (במיל') יצחק יעקב שהלך לעולמו ב-2013 על מבצע שכונה "יום הדין", שבמסגרתו שקלה ישראל להשתמש בנשק גרעיני אם תחוש שהיא קרובה להפסיד בעימות עם מדינות ערב. מתכנני המבצע, שתא"ל יעקב נמנה עמם, סברו כי הפיצוץ ירתיע באופן מידי את מצרים וכן את סוריה, ירדן ועיראק. יצחק אמר את הדברים בריאיון לד"ר אבנר כהן, מומחה גרעין, שערך שיחות רבות עם יעקב בין 1999 ל-2000. "זה הסוד האחרון של מלחמת ששת הימים", אמר ד"ר כהן.

לפי פרופ' בר-זהר, פרס לא הכיר את מבצע "יום הדין", "אולם הייתה לו תכנית מקבילה שלא יצאה לפועל. פרס רצה משהו דרמטי שירתיע את האויב ויפחיד אותו, אך כמו בתכנית שהתפרסמה הבוקר, לא הייתה כוונה להשתמש באטום כנשק אלא רק כמשהו שיגרום פחד וזעזוע".

לקריאה נוספת:
"ירושלים השלמה משוחררת": פקודת היום של הרמטכ"ל רבין ב-1967
הגורל המר שהפך את "מוכתר הגליל" לרב הראשון של הכותל המערבי
"צעקתי שימשיך לירות - או שיהרגו אותו": חזרה לקרב בגבעת התחמושת

שמעון פרס עם בן גוריון ומשה דיין בפתיחת הכנסת ה6. לשכת העיתונות הממשלתית
שמעון פרס לצד משה דיין ובן גוריון, שנתיים לפני המלחמה/לשכת העיתונות הממשלתית

באחד משורת הראיונות שהעניק לכהן אמר יעקב כי התכנית "הייתה דבר טבעי". לדבריו, "יש לך אויב, והוא אומר שהוא עומד לזרוק אותך לים - אז אתה מאמין לו". לפי התכנית, שכונתה "שמשון", כוחות מיוחדים היו אמורים להטיס פצצת אטום לפסגת הר הנמצא לא הרחק מבסיס צבא מצרים באבו עגילה.

עם זאת, לדברי בר-זהר, לישראל לא הייתה יכולת להתקין את האטום על גבי פצצה. "דובר על הבערת מתקן שכן לא הייתה אפשרות להטיל דבר כזה ממטוס והכוח הגרעיני היה בחיתוליו". בר-זהר לא הופתע מהפרסום. "בסופו של דבר לא התכנית של פרס ולא התכנית הנוכחית הגיעה לשלבי תכנון מתקדמים או לחזרה כללית כלשהי. אלו היו רעיונות שלא הגיעו למימוש", אמר.

sheen-shitof

פתרון טבעי

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ראש הממשלה לוי אשכול והרמטכ"ל יצחק רבין מבקרים כוח צנחנים, 20.10.1965. באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון ו"במחנה", משרד הביטחון
לוי אשכול בזמן מלחמת ששת הימים/משרד הביטחון, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון ו"במחנה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully