וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול ועדות רפואיות לאחוזי נכות: הביטוח הלאומי נגד רפורמת כץ

4.6.2017 / 9:17

לפי הרפורמה הנתמכת על ידי שר הרווחה, נכים לא יאולצו להגיע לוועדות לקביעת אחוזי נכות, הצעה שתעלה בוועדת שרים לענייני חקיקה ומגלמת חיסכון במשאבים ובעלויות. מנגד, בביטוח הלאומי תוקפים: "פגיעה קשה ביחסי הרופא המטפל והמטופל"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש
מאות נכים הפגינו בחיפה בדרישה להשוות את קצבתם לשכר המינימום במשק. שלומי גבאי
הפגנת נכים בחיפה/שלומי גבאי

הביטוח הלאומי מנסה לסכל רפורמה בוועדות הרפואיות לנכים שבה תומך שר הרווחה, שלפיה נכים לא יצטרכו עוד להגיע לוועדות רפואיות כדי לקבל קצבת נכות. בניגוד לגורמים המקצועיים בביטוח הלאומי, שר העבודה והרווחה חיים כץ תומך ביוזמה לביטול חובת ההתייצבות בוועדה רפואית למטרת קבלת קצבת נכות.

הצעת החוק של ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) שעוסקת בעניין צפויה לעלות היום (ראשון) לדיון בוועדת השרים לחקיקה. מטרתה לסייע במיצוי זכויותיהם של התובעים קצבת נכות באופן ראוי, ובכך להביא לצמצום העלויות והמשאבים הנדרשים לשם בירור תביעות. על פי ההצעה, מבוטח לא יידרש להתייצב בפני רופא, ועדה רפואית או ועדה רפואית לעררים לשם קביעת דרגת נכותו, או כדי לערער על החלטת ועדה רפואית אלא במקרים מיוחדים שיקבע השר באישור ועדת העבודה והרווחה.

עוד בוואלה! NEWS:
מאות נכים הפגינו בתל אביב: "שביבי וכחלון יחיו מ-2,342 שקל"
מחאת הנכים: עשרות חסמו לסירוגין את כביש 1 בכניסה לירושלים
הנכים זועמים על תכנית כחלון: "שלא יגידו שאין כסף, הכול פוליטי"

הפגנת אנשים בעלי נכות מול קריית הממשלה בתל אביב, 18 במאי 2017. מגד גוזני
לא יאולצו להגיע לוועדות כדי לקבל אחוזי נכות? הפגנת נכים בתל אביב בחודש שעבר/מגד גוזני

מבוטח שלא נדרש להתייצב בפני רופא, ועדה רפואית או ועדה רפואית לעררים יעביר למוסד את כל המסמכים הנדרשים לצורך בירור תביעתו. השר יקבע את רשימת המסמכים הנדרשים. המבוטח יוכל לבחור לעצמו את המומחה או הרופא שיבדוק אותו, וכך לא יצטרך להגיע אפילו למוסד לביטוח לאומי. לאחר סיום הליך הבדיקה, יעביר המוסד למבוטח הודעה ובה החלטה בדבר קביעת אחוזי נכות, קביעת דרגת אי כושר השתכרות וקביעת דרגה זמנית של אי כושר להשתכר, ערר על החלטת פקיד תביעות או רופא מוסמך, ניתן יהיה להגיש בתוך ארבעה חודשים מהמועד שבו הגיש התובע למוסד את מסמכי התביעה.

על פי דוח מבקר המדינה משנת 2015 שעסק באי מיצוי זכויות סוציאליות וחברתיות על ידי הזכאים להן, שווי הזכויות הכספיות שלא הועברו כנדרש לזכאים מהביטוח הלאומי עומד על מיליארד שקלים. ואולם, בדוח עצמו נכתב כי: "מתחקירים עיתונאיים עולה כי שווי הזכויות הכספיות שלא הועברו כנדרש לזכאים עומד על סך של כשלושה מיליארד שקלים. למרות התמונה העגומה, המצב הנוכחי אינו מאפשר לרבים מהמבוטחים למצות את זכויותיהם בביטוח הלאומי".

שר הרווחה חיים כץ, מחוץ לביתו, שוהם. 18 במאי 2016. בני בן סימון, מערכת וואלה
עימות עם הביטוח הלאומי, שר הרווחה חיים כץ/מערכת וואלה, בני בן סימון

גורמים מקצועיים במוסד מנסים לסכל את ההצעה, זאת בניגוד לתמיכתו של שר העבודה והרווחה חיים כץ. בדף עמדה של הביטוח הלאומי שהגיע לידי וואלה! NEWS נכתב על הצעת החוק: "טיפול רפואי בפרט וכן בדיקתו וקביעת מצבו הרפואי, מחייבים נאמנות רפואית של הרופא לחולה - ללא כל סייג. בעניין זה יש חשיבות קריטית לשיקול הדעת האוטונומי הנתון לרופא. כל ניסיון לבטל את שיקול הדעת האמור, הוא פסול מבחינה מקצועית ואתית ועלול להביא לפגיעה ביכולת האבחון המיטבית".

עוד נכתב כי "ביטול חובת ההתייצבות וקיומן של בדיקות על יסוד אישורים רפואיים בלבד משמעה העברת הנטל והאחריות מידי הרופא המעריך - לידי הרופא המטפל אישית במבוטח. העברת האחריות באופן זה עלולה לגרום לפגיעה קשה במערכת היחסים בין הרופא המטפל לבין המטופל ולמצבים שבהם הרופא המטפל יתקשה לעמוד בפני לחץ בלתי לגיטימי. מאידך, אם הרופא המטפל יסכים לשמש שומר סף תוך הקפדה על דיוק בקביעת אחוזי הנכות, הוא עלול לאבד את אמון החולה. עוד צוין במסמך כי ההצעה עלולה להביא להסתמכות על מסמכים רפואיים שנכתבו בקהילה על ידי רופאים שאינם מומחים למקצוע הערכת נכות, ואשר ראייתם קלינית וצרה. עוד מוסיפים הגורמים כי בהתחשב בכך שההצעה מנוגדת לפרקטיקה הנהוגה בעולם הרפואה, אנחנו סבורים כי אין בהצעה תועלת של ממש ומוצע להתנגד לה".

שר העבודה והרווחה חיים כץ מסר: "אני מבין את החשש שהביעו הגורמים המקצועיים בביטוח הלאומי מהצעת החוק ובזה נטפל כאשר יתחיל הליך החקיקה בכנסת. הצעת החוק מתכתבת היטב עם המדיניות שהתוויתי במוסד לביטוח לאומי להקלה וזירוז הבירוקרטיה לטובת האזרחים מקבלי השירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully