וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבטחי ארדואן הכו מפגינים בארה"ב – ועלולים לסכל מכירת נשק לטורקיה

מחוקקים רבים בוושינגטון דרשו ממשרד החוץ לסכל עסקת נשק בהיקף של 1.2 מיליון דולר לצבא הטורקי, בעקבות התקרית שעוררה סערה ציבורית ברחבי העולם. כעת עתידה של העסקה, שאושרה יום לפני ביקור ארדואן, מוטל בספק

עריכה: שניר דבוש

שומריו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן עוררו סערה החודש לאחר שתועדו כשהם מכים מפגינים שמחו נגדו בסמוך לשגרירות טורקיה בוושינגטון, במהלך ביקורו של הנשיא בארצות הברית. ואולם, מתברר כי התקרית לא יצרה רק התרעמות בקרב מדינות העולם ודעת הקהל, אלא יכול להיות שהיא תוביל לביטול של עסקת נשק בין טורקיה לארצות הברית.

הניו יורק טיימס דיווח היום (שישי) כי יום לפני התקרית המתועדת סמוך לשגרירות, משרד החוץ האמריקני הודיע לקונגרס על כוונתו לאשר מכירה של רובים חצי-אוטומטיים לצבא הטורקי, בהיקף של 1.2 מיליון דולר. שבועיים לאחר מכן, תוך כדי חקירת משרד החוץ את האירוע – שעשויה להוביל להגשת כתבי אישום נגד כמה מהמאבטחים – עתיד העסקה מוטל בספק.

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד: מאבטחים ואנשי שגרירות טורקים תוקפים מפגינים בוושינגטון
ארדואן נפגש עם טראמפ: "לא נקבל את הכורדים בסוריה כבעלי ברית"

טראמפ ונשיא טורקיה ארדואן במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 17 במאי 2017. רויטרס
טראמפ וארדואן בוושינגטון, החודש/רויטרס

משרד החוץ לא הודיע לקונגרס אם הוא מתכוון לבטל את אישור העסקה, אך מופעל עליו לחץ מצד פוליטיקאים בכירים לעקב, או אפילו לגרום לחיסולה של העסקה. כעת נדרש המשרד לתמרן בין האינטרסים הדיפלומטיים והבינלאומיים של ארצות הברית ובין המלחמה הפוליטית מבית. מחוקקים אמריקנים רבים דרשו כי שומריו של ארדואן יישאו באחריות על התקרית האלימה. משרד החוץ בעצמו גינה את האירוע, ומסר לאחריו כי "אלימות היא לעולם אינה התשובה לחופש הביטוי, משרד החוץ תומך תמיד בזכות של אנשים להביע את דעתם בדרכי שלום". עוד נמסר בהודעה כי משרד החוץ "מודאג מהתקרית בה היו מעורבים מאבטחים טורקים וכי הודעת מחאה הועברה לממשלת טורקיה".

טורקיה לעומת זאת, מדינה שנויה במחלוקת אך חברה בברית נאט"ו ושותפה אקטיבית במאבק הבינלאומי נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), הכחישה בתוקף את תפקידם של השומרים בקטטה. על פי הודעת השגרירות הטורקית, המפגינים היו תומכי מפלגת הפועלים הכורדית בטורקיה (PKK), וכי המוחים "הפריעו לתומכים הרבים שנאספו מול בית השגריר הטורקי והחלו להתגרות בצורה אגרסיבית באזרחים". עוד נמסר בהודעת השגרירות, כי "התומכים האמריקנים-טורקים הגנו על עצמם בלבד, וכי יש למנוע תקריות עתידיות מסוג זה".

מתנגדי ארדואן מפגינים באיסנבול לאחר תוצאות משאל העם, 17 באפריל 2017. רויטרס
מתנגדי ארדואן מפגינים באיסטנבול/רויטרס

ב-15 במאי, שלושה ימים לפני האירוע, משרד החוץ העביר למנהיגי הקונגרס הודעה לא רשמית על המכירה. "ממשלת ארצות הברית מוכנה לאשר את ייצוא הנשק, תוך לקיחה בחשבון שיקולים פוליטיים, צבאיים, כלכליים ושיקולי זכויות אדם". יום לאחר מכן התארח ארדואן בבית הלבן ונפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. ארדואן בעצמו ספג ביקורת ציבורית, לאחר שתועד צופה בשומריו מכים באלימות את המפגינים, שכעשרה מהם נפצעו. אם משרד החוץ יחליט בכל זאת לאשר את העסקה, למחוקקי בית הנבחרים יהיו 15 ימים להתערב ולנסות לסכל אותה.

התקרית האחרונה לא הייתה הראשונה שבה שומריו של ארדואן היו מעורבים באלימות בעת ביקור בארצות הברית. ב-2011 הם נקלעו לקטטה באו"ם עם מאבטחי המקום, ואחד ממאבטחי האו"ם אף הובהל לבית החולים. בשנה שעברה המשטרה ואנשי האבטחה של הנשיא הטורקי התעמתו עם מפגינים פעם נוספת בוושינגטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully