וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ החליט על פרישת ארצות הברית מהסכם האקלים

חרף הפצרות מזכ"ל האו"ם ומנהיגי המערב, גורמים בבית הלבן מסרו כי הנשיא מתכוון למשוך את חתימת מדינתו מהסכם פריז, הישג הדגל של קודמו בתפקיד. המשמעות: אחת משתי המדינות המזהמות בעולם לא תפעל להפחתת פליטת גזי החממה

רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט למשוך את חתימת ארצות הברית מהסכם פריז - כך מסרו היום (רביעי) כמה גורמים בבית הלבן לכלי התקשורת. בשבוע שעבר סירב טראמפ להתחייב בכנס G7 כי מדינתו תשתתף בברית הבינלאומית להתמודדות עם שינויי האקלים, שנחתמה לפני כשנתיים תחת ממשל הנשיא הקודם ברק אובמה. בתגובה הצהירו סין והאיחוד האירופי על מחוייבותם להסכם והבהירו כי אינם מתכוונים לסגת ממנו.

ההתייחסות הרשמית הראשונה של טראמפ לסוגיה הגיעה מחשבון הטוויטר של הנשיא. "אני אודיע על החלטתי לגבי הסכם פריז בימים הקרובים", כתב, והוסיף: "להחזיר את אמריקה לגדולתה!". הודעה דומה פרסם טראמפ בסוף השבוע האחרון, כששהה בסיציליה בוועידת מנהיגי מדינות G7.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ סיכל - ופסגת ה-G7 הסתיימה ללא תמיכת ארה"ב בהסכם האקלים
מרקל אחרי ה-G7: לא ניתן לסמוך עוד על ארה"ב ועל בריטניה
טראמפ עונה למרקל: "גרמניה לא משלמת מספיק, זה הולך להשתנות"

אנגלה מרקל, עמנואל מקרון ודונלד טראמפ בפסגת g7 באיטליה, 27 במאי 2017. רויטרס
כינה את ההתחממות הגלובלית "הונאה". טראמפ ב-G7/רויטרס

ברשת CNN דווח כי טראמפ נועד אתמול עם ראש הסוכנות להגנת הסביבה סקוט פרויט, התומך בפרישה מההסכם, וכי בהמשך היום הוא ייפגש עם שר החוץ רקס טילרסון, שמתנגד לעזיבה. זאת, במסגרת הניסיונות לכאורה להחליט על המנגנון המתאים ביותר לעזיבה, שטרם גובש ככל הנראה.

הסכם פריז, שנחתם בוועידת האקלים שנערכה ב-2015 בבירה הצרפתית עוסק בניסיון להאט את קצב פליטת גזי החממה. הנשיא המכהן של ארצות הברית, המדינה השנייה בעולם בפליטת גזי חממה אחרי סין, קרא במהלך הקמפיין שלו להתחממות הגלובלית "הונאה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המדינות המתועשות, שנועדו בשבוע שעבר בנושא קראו לטראמפ לא לעשות זאת, ואתמול הצטרף אליהם גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. "חשוב שארצות הברית לא תעזוב את הסכם פריז", אמר גוטרש באירוע באוניברסיטת ניו יורק. "גם אם הממשל האמריקני יחליט לעזוב אותו, זה מאוד חשוב לחברה האמריקנית בשלמותה - לערים, לחברות ולעסקים - להישאר מחויבת להסכם". לטענתו של המזכ"ל, שינוי האקלים בלתי ניתן להכחשה ו"הכרחי" שמדינות העולם יילחמו בבעיה יחד.

בפסגת G7 שנערכה באיטליה התגלעו מחלוקות רבות בין וושינגטון ליתר בעלות בריתה במערב, בעיקר בנוגע לסוגיית האקלים. "כל הדיון לגבי האקלים היה קשה מאוד, אם לא לומר מאכזב מאוד", אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "לא ברור אם ארצות הברית תישאר בהסכם פריז או לא", הוסיפה. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי הוא מקווה שטראמפ יחליט לגבות את ההסכם. "אמרתי לדונלד טראמפ כי זה חיוני שארצות הברית תישאר מחויבת להסכם האקלים בפריז", אמר מקרון לכתבים, והוסיף כי ההסכם חיוני עבור האינטרסים והמעמד של ארצות הברית.

טראמפ בטוויטר, היום:

טראמפ בטוויטר, ביום שבת:

כמעט 200 מדינות הסכימו בוועידת האקלים שנערכה בפריז על תכנית עולמית המחייבת לקצץ בפליטת גזי החממה. בספטמבר 2016 אשררו ארצות הברית וסין את ההסכם. על פי התכנית, הוחלט לפעול להגביל את התחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות בשנים הקרובות וכן את פליטת גזי החממה. כדי להגיע לתוצאות אלו נקבע כי יושקעו מאה מיליארד דולרים בשנה ויתקיים שיתוף פעולה בין המדינות המפותחות למתפתחות.

סין אחראית לקצת יותר מ-20% מכלל הפליטה העולמית בעוד ארצות הברית מכסה 17.9% נוספים. רוסיה אחראית ל-7.5% ואת הרביעייה הראשונה סוגרת הודו עם 4.1%. על פי ההסכם, מדינה שחתמה עליו תצטרך לחכות שלוש שנים לפני שתוכל לסגת ממנו, אם תרצה לעשות זאת.

נשיא ארה"ב טראמפ וקנצלרית גרמניה מרקל בפסגת G7 באיטליה, 26 במאי 2017. רויטרס
"מאכזב מאוד". מרקל וטראמפ בפסגת G7/רויטרס

ברקע נסיגתו של טראמפ מההסכם והברקזיט הבריטי הצהירה הקנצלרית כי ארצות הברית ובריטניה הן כבר לא שותפות שניתן להסתמך עליהן. "הזמנים שבהם יכולנו לסמוך לחלוטין על אחרים בדרך להסתיים, חוויתי זאת בימים האחרונים", אמרה מרקל בעצרת בחירות במינכן, לקראת הבחירות בספטמבר שבהן תנסה להיבחר לכהונה רביעית. "עלינו האירופים לקחת את גורלנו בידיים שלנו. גרמניה ואירופה אמנם יתאמצו כדי שהיחסים עם ארצות הברית ועם בריטניה יישארו טובים, אך עלינו להילחם למען גורלנו שלנו".

כחלק ממחיקת מורשתו של אובמה בתחום האקלים והסביבה, ביטל טראמפ עם כניסתו לתפקיד חלקים נרחבים מתכנית הממשל הקודם במסגרת המאבק בההתחממות הגלובלית. יתרה מכך, הוא קיצץ באופן ניכר את התקציב לסוכנות להגנת הסביבה (EPA), ומינה לשר האנרגיה את מושל טקסס לשעבר ריק פרי, שקרא בעבר לביטול המשרד.

"הממשל שלי שם קץ למלחמה בפחם", קרא טראמפ לפני החתימה על "הצו לעצמאות אנגרטית" מעורר המחלוקת, כפי שכונה בפי טראמפ ואנשיו. לטענתו של טראמפ, ההגבלות שהטיל אובמה על התעשיות השונות שנועדו לקדם מדיניות סביבתית פגעו בעובדים בתעשיות הפחם והנפט.

לדבריו, "עם הצו היום, אני נוקט צעד היסטורי להסיר את ההגבלות על האנרגיה האמריקנית, להפוך את החדירה הממשלתית ולבטל את התקנות שגרמו לאובדן מקומות עבודה". הצו נועד לבטל את תכנית "האנרגיה הנקייה" של אובמה, שדרשה מהמדינות לצמצם פליטות של פחמן דו-חמצני ב-32% עד שנת 2030. בצו נדרש המשרד הממשלתי לאנרגיה "לבחון" את הליך ביטול התכנית. עם זאת, מנתונים רשמיים עולה כי כ-85% מהמדינות בארצות הברית עומדות ביעדים שהוצבו עד כה - למרות שלא נחקק כל חוק בנושא.

נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה בברלין, גרמניה, 25 במאי 2017. רויטרס
מוחק את מורשתו. אובמה לצד מרקל, השבוע/רויטרס

פרט לחוסר ההסכמה בנוגע להסכם האקלים, טראמפ תקף גם את חברות נאט"ו במהלך נאום הפתיחה של הפסגה על כך שהן לא מממנות מספיק מתקציב הארגון. בנוסף לכך, הוא נמנע מלהתחייב לסעיף 5 באמנת הברית, שקובע כי מתקפה על אחת מחברותיה כמוהה כמתקפה על המדינות החברות כולן.

כמו כן, בתקשורת הגרמנית דווח כי טראמפ אמר במהלך פגישתו בבריסל עם ראש הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר כי מדיניות הסחר של גרמניה היא "רעה, רעה מאוד". נשיא ארצות הברית סבור כי גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באירופה, מוכרת יותר מדי כלי רכב מתוצרתה בארצות הברית, מה שפוגע בתעשיית הרכב האמריקנית.

(עדכון ראשון: 14:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully