וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ המשפטי לכנסת קבע: ח"כים לא ישתתפו בהפגנות נגד מנדלבליט

30.5.2017 / 13:20

חברי כנסת הגיעו בשבוע שעבר לפגנת המחאה ליד ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, שהוגדרה לא חוקית. איל ינון התייחס לנושא ואמר כי משרתי הציבור לא עומדים מעל החוק. ח"כ רוזין: "פרשנות שגויה להחלטת בג"ץ"

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: הפגנה בסמוך לביתו של היועמ"ש בפתח תקווה, בשבוע שעבר)

חברי כנסת לא יוכלו להשתתף בהפגנות שמוגדרות לא חוקיות - כך קבע היועץ המשפטי לכנסת איל ינון. זאת ברקע ההפגנות המתקיימות מדי מוצאי שבת בפתח תקווה בסמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בקריאה שיקבל החלטה אם להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. להפגנות שהתקיימו בשבעות האחרונים הצטרפו כמה חברי כנסת, אף שההפגנות מוגדרות לא חוקיות והמשטרה עוצרת מפגינים המשתתפים בהפגנות אלו.

ינון נדרש לקבוע בעקבות שאילתא שהוגשה לו, אם השתתפותם של חברי הכנסת בהפגנות חוקית. "נשאלתי האם השתתפות של חברי כנסת בהפגנות שהמשטרה אינה מתירה את קיומן, חוסה תחת חסינות חברי הכנסת, כלומר, האם חבר הכנסת חסין מפני הליכים משפטיים בקשר להשתתפות בהפגנה שכזו?".

עוד בוואלה! NEWS:
ברקזיט, חמאס והמלכה: מיי וקורבין בדיון סוער לפני הבחירות
מפגיעה במחבלים ועד כיבוש עיירות בלבנון: הטיל הישראלי שיחולל מהפך
רשת חינוך או צינור להעברת כספים? העמותה של יפה דרעי בלב החקירה

הפגנה מול ביתו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, 27 במאי 2017. ראובן קסטרו
המשטרה לא מאשרת את קיום המחאה מול ביתו של היועמ"ש. ההפגנות בפתח תקווה/ראובן קסטרו

במכתב שהופץ לכלל חברי המליאה ענה ינון על הסוגיה בצורה נחרצת: "לחברי כנסת, ככל אזרח, אסור להשתתף בהפגנות לא חוקיות, והחסינות העניינית לא תחול על השתתפות בהפגנה שמלכתחילה לא ניתן לה היתר. עם זאת, בשונה מאזרחים אחרים, חוק החסינות אינו מאפשר לעצור או לעכב חברי כנסת, גם אם הם משתתפים בהפגנה לא חוקית", כתב.

"על היועץ המשפטי לכנסת להגן על זכות המחאה וחופש הביטוי של חברי הכנסת, ועל רצונם להביע מחאה אזרחית לגיטימית", אמרה בתגובה ח"כ מיכל רוזין (מרצ). "אין ספק כי חברי וחברות הכנסת הם שומרי חוק וככאלה הם מקיימים את החלטות בית המשפט. ההפגנה במוצאי שבת הייתה חוקית ולא סתרה את הוראת בית המשפט, אך לצערי פרשנות המשטרה להחלטת בג"ץ היא שגויה ומרחיקת לכת, ופוגעת בזכות המחאה וחופש הביטוי".

איל ינון בדיון בוועדת הכנסת על פילוג סיעת קדימה דצמבר 12. עומר מירון
"החסינות לא תחול על השתתפות בהפגנה שלא ניתן לה היתר". ינון/עומר מירון

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה: "חבל שהיועץ המשפטי לכנסת מזדרז להעמיד את עצמו בעדת המגבילים את חופש ההפגנה - מהזכויות הבסיסיות ביותר. המכתב שלו מכיל פרשנויות ידועות וישנות בנושא החסינות אבל כל הדיון הזה לא רלוונטי למצב בו המשטרה לוקחת לעצמה חירות לאסור הפגנות וחמור מכך - להכות ולעצור מפגינים. אנו - כחברי כנסת וכאזרחים - נמשיך למלא חובתנו כנבחרי ציבור לעמוד לצד חופש ההפגנה והמחאה האזרחית".

בשבוע שעבר התאספו כ-200 מפגינים בסמוך לביתו של מנדלבליט בפתח תקווה, במחאה על צמצום זכות המחאה ומעצרם של מפגינים שמחו מול ביתו בשבועות האחרונים. ההפגנה התקיימה במרחק של כחצי קילומטר מהרחוב שבו גר היועמ"ש, מול עיניהם הבוחנות של עשרות שוטרים. לדברי המפגינים, חברי הכנסת שהשתתפו בהפגנה ביקשו מהשוטרים שלא ימנעו מהמפגינים את זכותם למחות. 20 מפגינים עוכבו הערב לחקירה.

חברת הכנסת תמר זנדברג בעצרת בעד לגליזציה לסמים קלים בכיכר רבין בתל אביב. דרור עינב
"נמשיך למלא חובתנו כנבחרי ציבור לעמוד לצד חופש ההפגנה והמחאה". זנדברג/דרור עינב
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully