וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ הלאומי של קרטר, שניסה לבלום את ברית המועצות, מת בגיל 89

27.5.2017 / 21:25

זביגנייב בז'יז'ינסקי, בנו של דיפלומט פולני, שירת את נשיא ארה"ב במהלך כל כהונתו, שבה התחוללה המהפכה באיראן והפלישה הסובייטית לאפגניסטן. על אף שהיה תוקפני כלפי ברית המועצות, הוא תמך בהתקרבות לסין. קרטר: "היה חלק חשוב מחיי"

זביגנייב בז'ז'ינסקי, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, 2007. רויטרס
אביו נמלט מהמשטר הקומוניסטי בפולין. בז'יז'ינסקי, 2007/רויטרס

זביגנייב בז'ז'ינסקי, שהיה היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית בתקופת ממשלו של הנשיא ג'ימי קרטר, מת אתמול (שישי) בגיל 89. בתו מיקה, מגישה ברשת MSNBC, אמרה כי הוא "מת בשלווה" ולא פירטה את סיבת מותו.

בז'ז'ינסקי, בנו של דיפלומט פולני, סייע לקרטר בשורת משברים בינלאומיים, בהם המהפכה באיראן, שבמהלכה נלקחו בשבי 52 אמריקנים, והפלישה הסובייטית לאפגניסטן. עמדותיו הנציות כלפי מוסקבה היו מנוגדות לאלו של בכירים אחרים בממשל קרטר, כמו שר החוץ סיירוס ונס ושר ההגנה הרולד בראון, שדחפו להסכמים עם ברית המועצות.

אחרי הפלישה הסובייטית לאפגניסטן, בז'ז'ינסקי תמך בחימוש המורדים. בשל עמדותיו, הוא כונה על ידי ה"פראבדה", ביטאון המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות, "אויב הדטנט". מנגד, הוא תמך בשיפור היחסים עם סין וב-1979 ממשל קרטר כונן יחסים רשמיים עם בייג'ינג. קרטר ספד לו ואמר כי הוא היה אדם מבריק, מסור ונאמן. "רוזלין ואני עצובים עם מותו של זביגנייב בז'ז'ינסקי. הוא היה חלק חשוב מחיינו במשך יותר מארבעה עשורים והיה איש ציבור נפלא", אמר הנשיא לשעבר.

הנשיא הקודם ברק אובמה אמר כי הוא היה "איש ציבור בעל הישגים, אינטלקטואל ותומך נלהב של המנהיגות האמריקנית בעולם". לדבריו, "השפעתו הורגשה במשך כמה עשורים, ואני הייתי אחד מכמה נשיאים שהרוויחו מחוכמתו ומיעוצו".

עוד ידיעות מהעולם
טראמפ חוזר לארה"ב: "נתניהו ואבו מאזן הבטיחו להתקדם לעבר השלום"
קרבה לאיראן ויחסים עם ישראל: הנסיכות הסוררת מתסיסה שוב את המפרץ
דיווח: "ראש ה-FBI סגר את חקירת קלינטון - בשל מידע רוסי מזויף"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully