וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרבה לאיראן ויחסים עם ישראל: הנסיכות הסוררת מתסיסה שוב את המפרץ

28.5.2017 / 0:39

האחדות שהוצגה בוועידה בסעודיה התחלפה במהירות במתיחות רבה, אחרי שאמיר קטאר קרא לכאורה לדיאלוג עם האויב מטהראן. בדוחא מכחישים, אך ריאד זועמת על השליט הצעיר שלא מתיישר לפי הקו שלה ומנסה לבסס את ארצו כמעצמה אזורית

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מפגן האחדות של מדינות המפרץ במהלך ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בערב הסעודית התפוגג מהר מאוד, עם התלקחותו מחדש של המשבר בין ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות לבין קטאר, הנסיכות הסוררת שאינה מתיישרת לפי הקו שמובילה ריאד.

בלילה שבין שלישי לרביעי, כלי התקשורת בסעודיה ובאיחוד האמירויות דיווחו בדרמטיות על נאום שנשא כביכול אמיר קטאר, תמים בן חמד א-ת'אני, ופורסם בסוכנות הידיעות הרשמית של דוחא. אלו היו דברי תוכחה של ממש, שבהם תקף א-ת'אני את המדיניות האנטי-איראנית של הממלכה, וכן הזהיר שטראמפ עלול שלא להישאר עוד זמן רב בבית הלבן בשל חקירת קשרי ממשלו ורוסיה.

עוד יוחס לו שאמר במהלך טקס צבאי כי חיזבאללה, המוגדר על ידי מועצת מדינות הפרץ ארגון טרור, הוא דווקא כוח לגיטימי וכי חמאס הוא הנציג הלגיטימי של הפלסטינים. האמיר לכאורה גם הודה שיש לממשלו קשרים טובים עם ישראל, אך זו הנקודה שהכי פחות הדאיגה את ריאד ואת אבו דאבי מאחר שגם הן - ברמה כזאת או אחרת - מנהלות קשרים עם ירושלים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואמיר קטאר שייח תמים בן חמד א-ת'אני, ריאד, 21 במאי 2017. רויטרס
לא מאמין בהישרדותו. אמיר קטאר א-ת'אני לצד נשיא ארה"ב טראמפ בריאד/רויטרס

בדוחא מיהרו להתגונן וטענו כי מתקפת סייבר אחראית לדברים שיוחסו לא-ת'אני, ולטענתה הוא כלל לא נשא דברים באותו טקס. לאחר ההודעה של הממשלה הקטארית האתר של סוכנות הידיעות הרשמית שלה נפל למשך שעות ארוכות. את ערב הסעודית ובעלות בריתה זה לא שכנע, ובתגובה הן חסמו את רשת אל-ג'זירה הקטארית ועיתוניהן יצאו למתקפה שלוחת רסן נגד קטאר.

ספק אם יתברר אי-פעם אם אמיר קטאר אכן התבטא כך או שמא הדברים הללו הומצאו כדי להשחיר את תדמיתה של הנסיכות. כך או כך, העמדות הללו ניכרות בשטח עם התעקשותה של קטאר לקיים מדיניות חוץ עצמאית, המנסה לאזן בין יחסים טובים עם איראן השיעית לבין שיתוף פעולה עם שכנותיה הסוניות.

הסדקים הראשונים בברית מדינות המפרץ החלו בזמן אירועי "האביב הערבי", בחלק שבו נמחצה התקווה האמתית לשינוי ונולד הכאוס השורר באזור עד עתה. ביולי 2013 הודח בהפיכה צבאית נשיא מצרים מוחמד מורסי, איש "האחים המוסלמים", תנועה שנתמכת על ידי קטאר. בקטאר זעמו וניתקו את הקשרים עם המשטר החדש של עבד אל-פתאח א-סיסי, ואילו בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות הערביות מיהרו לחבק את הגנרל ולהזרים לו מיליארדי דולרים.

ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל עם אמיר קטאר, שייח תמים בן חמד אל-תאני ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישה בדוחא, 2014. GettyImages
תומך בחמאס. אמיר קטאר לצעד משעל ואבו מאזן, 2014/GettyImages

הממלכות רואות ב"אחים המוסלמים" סכנה לשלטונן, והן סייעו למצרים לדכא את התנועה באלימות רבה. ראשיה הושלכו בהמוניהם אל מאחורי הסורגים, ומאות מתומכיה נטבחו בידי כוחות הביטחון בימים שלאחר ההפיכה. קטאר, לעומת זאת, שומרת על יחסים הדוקים מפלגת "הצדק והפיתוח" השלטת בטורקיה ועם חמאס ברצועת עזה, המקושרים ל"אחים המוסלמים".

שיא המשבר הקודם נרשם במרץ 2014, כשערב הסעודית, איחוד האמירויות ובחריין השיבו את שגריריהן מדוחא בטענה כי קטאר מתערבת בענייניהן הפנימיים. היה זה מבחן לאמיר הצעיר תמים בן חמד א-ת'אני, שירש את השלטון מאביו שנה קודם לכן לאחר שהאחרון ויתר במפתיע על הכס והעביר אותו לבנו הצעיר ולא לבכור. א-ת'אני האב היה זה שאפשר פתיחת נציגות סחר ישראלית בדוחא ב-1996, שנסגרה בעקבות מבצע "עופרת יצוקה" ב-2009.

דאעש קירב מחדש בין מדינות המפרץ - אך רק לזמן קצר

בגיל 34 כבר היה א-ת'אני, אחד השליטים הצעירים ביותר בעולם, לאחד המנהיגים החזקים ביותר באזור. על אף שטחה הקטן, עושרה הרב ומרבצי האנרגיה הרבים של קטאר הקנו לה מעמד של מעצמה שדרכו היא סייעה למורדים בלוב ובסוריה, שלחמו במשטרים החילוניים של מועמר קדאפי ובשאר אסד.

האמיר הילך בין הטיפות, ובזמן שבארצו שוכן הבסיס הגדול ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון, הוא שמר על קשרים קרובים עם טליבאן באפגניסטן וג'בהת א-נוסרה בסוריה, המוגדרים ארגוני טרור במערב.

סכנת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), שכבש ב-2014 חלקים נרחבים מעיראק ומסוריה, קירבה מחדש את קטאר ואת שכנותיה. בדצמבר באותה שנה שבו השגרירים לבירותיהם, ודוחא פייסה את הטון כלפי קהיר. יחד, מדינות המפרץ חברו לקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית, וכן גם לקואליציה בהובלת ערב הסעודית, שהחלה לתקוף את המורדים החות'ים בתימן במרץ 2015.

בדוחא מוכנים לדיאלוג עם טהראן, ואילו בריאד רוצים להורידה על הברכיים

למרות האינטרסים המשותפים, קטאר המשיכה במאמציה להיות המתווכת של האזור, כשבין היתר היא סוגרת מאחורי הקלעים עסקאות לחילופי שבויים בין ג'בהת א-נוסרה לאו"ם ולצבא לבנון בסוריה בשווי של עשרות מיליוני דולרים. העושר הרב של המדינה הקטנה, שבה חיים כ-2.6 מיליון איש - רובם המוחלט עובדים זרים, המתחזקים את שלטונו בין 160 השנה של בית א-ת'אני, ובשנים האחרונים גם עמלים על ההכנות למונדיאל 2022, שאותו תארח קטאר.

בית המלוכה השכן של משפחת סעוד, לעומת זאת, מתקשה לקבל את העובדה שאחד משכניו לא מתיישר לפי עמדתו. מאז עלייתו של סלמאן במקום אחיו עבדאללה ב-2015, התחזק הקו האנטי-איראני בריאד, שאותו מתדלק סגן יורש העצר והאיש החזק ביותר בממלכה, הנסיך מוחמד.

כך, כל מי שלא רואה באיראן רוע מוחלט שיש למגרו ומוכן לקיים איתה דו-שיח, הופך לאויב בעצמו. קטאר אמנם החזירה את השגריר מטהראן יחד עם מדינות המפרץ בעקבות המתקפה על הנציגויות הסעודיות באיראן בינואר שעבר, אך תומכת בחידוש הדיאלוג עמה. בדוחא מבינים כי בטהראן נמצא אחד המפתחות ליציבות האזור, ואילו בריאד רוצים להוריד את הרפובליקה האסלאמית על ברכיה.

איראן היא מעצמה אסלאמית שיש להתחשב בה, אמר לכאורה אמיר קטאר, מה שהספיק לכלי התקשורת הסעודיים לצאת מכליהם. "קטאר פילגה את השורות והתייצבה לצד אויבי האומה", קבע העיתון הסעודי המוביל עוכאז, לא פחות. ביום חמישי הוא אף הטיל פצצה נוספת, שעשויה להסביר את התגובה הזועמת של ריאד - שר החוץ של קטאר, כך דווח, נפגש בחשאי בבגדאד עם מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, גנרל קאסם סולימאני.

פועלים בהכנות למונדיאל 2022, קטאר. רויטרס
מעצמה אזורית למרות גודלה. עבודות לקראת המונדיאל בקטאר/רויטרס

הפגישה בין שר החוץ מוחמד עבד א-רחמאן א-ת'אני לסולימאני התקיימה לכאורה ביום שני, יום לפני הפסגה האסלאמית-אמריקנית בריאד, ובה הבטיח הדיפלומט הקטארי כי דוחא תתנגד להחלטות הפסגה. בלילה שבין שלישי לרביעי, אחרי הכינוס החגיגי בממלכה, פורסמו הדברים שיוחסו לאמיר קטאר ומשם החריף המשבר.

לא ברור אם בערב הסעודית מתנים את פתרון המשבר בהתנערות פומבית של קטאר מאיראן. שר החוץ של כווית נועד עם אמיר קטאר בניסיון לתווך בין הצדדים, אך ההתעקשות של ריאד להמשיך ולפרסם את התבטאויותיו של א-ת'אני לצד הדיווח על הפגישה בבגדאד, מצביעים על כך שהממלכה משוכנעת שמשהו מתבשל מאחורי גבה - והיא מוכנה לדחוק שוב את שכנתה הקטנה לפינה כדי לשמור על החזית האחידה והתקיפה שהיא מנסה ליצור נגד הרפובליקה האסלאמית.

(עדכון ראשון: 17:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully