וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא הפיליפינים מרחיב את המתקפה נגד האסלאמיסטיים; אלפים נמלטו

27.5.2017 / 12:20

הצבא החל להפציץ מהאוויר את מעוזי המורדים בעיר מרוואי, באי הדרומי שהושם תחת משטר צבאי. 31 חברי הארגונים ו-11 חיילים נהרגו בקרבות עד כה. הנשיא דוטרטה הורה "לטהר" את העיר, ורמז לחיילים כי "אם הם יאנסו" - לא יהיה עונש

צילום: רויטרס

צבא הפיליפינים הרחיב היום (שבת) את המערכה נגד הארגונים האסלאמיסטיים בעיר מרוואי והחל לתקוף מהאוויר את כוחות הארגונים "מאוטה" ו"אבו סיאף", שנשבעו אמונים ל"מדינה האסלאמית" (דאעש). בצל הקרבות החלו אלפי תושבים לעזוב את העיר, שבמהלך השבוע הפכה לזירת לחימה בין הצבא לבין הארגונים המורדים. זאת, לאחר כישלון מבצע לאיתורו של מנהיג אבו סיאף איסנילון הפילון, העומד בראש קואליציית ארגונים חמושים ונמצא ברשימת המבוקשים ביותר של ארצות הברית.

לאחר שהפילון נמלט השתלטו אנשי הארגונים על העיר בת כ-200 אלף התושבים. בעקבות זאת הכריז הנשיא רודריגו דוטרטה ביום שלישי השבוע על משטר צבאי ברחבי האי מינדנאו שבדרום המדינה – ביתם של כ-20 מיליון אזרחים. דוטרטה הודיע כי מצב החירום ייערך 60 יום, אך איים להרחיב את המשטר הצבאי לחלקים אחרים במדינה במקרה הצורך. ביום רביעי השבוע אף לקחו החמושים 14 בני ערובה מכנסייה במרוואי, בהם גם כומר, ואיימו להוציאם להורג.

לקריאה נוספת:
הפיליפינים: הנשיא הטיל משטר צבאי בדרום בשל מתקפה נרחבת של דאעש
מצב חירום בפיליפינים: חמושים מדאעש לקחו בני ערובה בכנסייה

אזרחים עוזבים שכונת מגורים במרוואי שבפיליפינים, בצל הקרבות במקום 27 במאי 2017. רויטרס
טרם התברר אם ישנם אזרחים בין ההרוגים. תושבים נמלטים מהקרבות במרוואי, היום/רויטרס

אלכסנדר מאנגונדאטו, תושב מרוואי העובד כמאבטח, סיפר כי ראה שני מטוסים שביצעו גיחות תקיפה אל עבר עמדות של המורדים. "אני מרחם על האזרחים שגרים בקרבת מקום", הוסיף. "הם לכודים בסכסוך הזה שאני מקווה שיגיע בקרוב אל סיומו". דובר הצבא רסטיטוטו פדילה אמר כי המשטר פועל "לנקות את העיר משאריות הלוחמים". לדבריו, ישנם תושבים שסירבו להתפנות מחשש לביזה והדבר מאט את קצב הלחימה, אך כל עוד האזרחים לא נפגעים בעצמם הדבר אינו מהווה בעיה.

הנשיא דוטרטה נפגש אתמול עם חיילים והורה להם "למחוץ" את הארגונים הלוחמים העלולים "לזהם" את המדינה. "אתם יכולים לעצור כל אדם ולחפש בכל בית ללא צורך בצו מבית משפט", הוסיף דוטרטה, שספג בשנה האחרונה מאז נכנס לתפקיד ביקורת על מדיניות הלוחמה בפשע שלו.

דוטרטה, שידוע באמירותיו השנויות במחלוקת, הבהיר כי "אני ורק אני אחראי להשלכות של מה שקורה תחת המשטר הצבאי. תעשו את העבודה שלכם, ואני אדאג לשאר". הוא הוסיף, כביכול בבדיחה, "אם תאנסו שלוש נשים, זה עליי".

עד כה נהרגו במרוואי 11 חיילים ו-31 חמושים בקרבות שהחלו באמצע השבוע. לפי שעה לא ברור כמה אזרחים נפגעו בלחימה, מכיוון שלא ניתן להגיע לחלקים רבים בעיר ואווירה של בלבול שוררת באזור. כך למשל הודיע דוטרטה מוקדם יותר השבוע כי מפקד משטרה מקומי נהרג וראשו נערף – אך הדבר התברר כשגוי כעבור יומיים, כשאותו קצין שוחח עם כלי התקשורת ואמר כי מצבו בסדר וכי הוא לא נפגע כלל.

עוד באותו נושא

עריפות ראשים וירי צלפים: דאעש זורע הרס בעיר שכבש בפיליפינים

לכתבה המלאה
תקיפות של חיל האוויר הפיליפיני במרוואי נגד כוחות אסלאמיסטיים, 27 במאי 2017. רויטרס
11 חיילים ו-31 חמושים נהרגו עד כה. מטוס של חיל האוויר הפיליפיני מגיח לתקיפה במרוואי, היום/רויטרס
נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה בשיחה עם חיילים, 26 במאי 2017. רויטרס
השאיר פתח לדיאלוג עם מי שלא משתתפים בקרבות. דוטרטה בפגישה עם חיילים, אתמול/רויטרס

דוטרטה אמנם הפגין יד קשה וקרא להילחם באנשי המורדים, אך השאיר פתח לדיאלוג עם חמושים שטרם יצאו לרחובות להשתתף בקרבות. "אנחנו עדיין יכולים לדבר איתם", אמר דוטרטה בשיחה עם חיילים בעיר איליגן הסמוכה. "אבל מי שלוחמים במופגן נגדנו ולא ניתן לשכנע אותם, בהם נילחם", הוסיף. ראשי הצבא מעריכים כי מנהיג החמושים הפילון עדיין נמצא בתחומיה של מרוואי וכי המבצע בעיר יימשך כשבוע נוסף לכל הפחות.

"אנחנו לא מצליחים לאתר את מקומו המדויק", אמר מפקד הצבא, גנרל אדוארדו אנו. "נהפוך את העיר לבית הקברות שלהם", הוסיף כשהוא מתייחס למורדים המוסלמים. "אנחנו חייבים לסיים את זה". אתמול הודיע התובע הכללי במדינה חוזה קלידה כי אזרחים זרים ממלזיה ומאינדונזיה לוקחים חלק בלחימה נגד הצבא במרוואי. אנו אישר אף הוא כי הצבא בוחן דיווחים דומים.

עשן מיתמר מבתים שהוצתו במרוואי שבפיליפינים, בצל הלחימה בין ארגון מאוטה לבין הצבא, 27 במאי 2017. רויטרס
עשן מיתמר מבתים שהופצצו במרוואי, היום/רויטרס
אזרחים עוזבים שכונת מגורים במרוואי שבפיליפינים, בצל הקרבות במקום 27 במאי 2017. רויטרס
אזרחים נמלטים מבתיהם במרוואי, היום/רויטרס
אזרחים עוזבים שכונת מגורים במרוואי שבפיליפינים, בצל הקרבות במקום 27 במאי 2017. רויטרס
חייל שומר על אזרחים הצועדים ברחובות מרוואי, היום/רויטרס
רכב של הצלב האדום שמפנה אזרחים במרוואי שבפיליפינים עובר במחסום צבאי, 27 במאי 2017. רויטרס
רכב של הצלב האדום עובר במחסום צבאי במרוואי, היום/רויטרס
תקיפות של חיל האוויר הפיליפיני במרוואי נגד כוחות אסלאמיסטיים, 27 במאי 2017. רויטרס
מסוק צבאי בשמי מרוואי, היום/רויטרס
נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה מצדיע לארונו של חייל שנהרג בלחימה במרוואי, 26 במאי 2017. רויטרס
דוטרטה מצדיע לארונו של חייל שנהרג בקרבות במרוואי, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully