וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עריפות ראשים וירי צלפים: דאעש זורע הרס בעיר שכבש בפיליפינים

25.5.2017 / 19:27

כוחות מיוחדים ומסוקי קרב מנסים לשחרר את העיר מרוואי, ונתקלים בהתנגדות מצד חמושים המסונפים ל"מדינה האסלאמית". לחימה באי אחר באזור חושפת את קושי הנשיא דוטרטה למחוץ את הקיצוניים ועשויה לשמש תירוץ להרחבת המשטר הצבאי

צלמים זמניים מורשים

יומיים אחרי ההכרזה על משטר צבאי באזור, הקרבות בין תומכי דאעש לבין צבא הפיליפינים בעיר מרוואי שבאי הדרומי מינדנאו נמשכים היום (חמישי) ביתר שאת. כוחות מיוחדים, בגיבוי מסוקי רב, מנהלים חילופי אש בעיר הנטושה, שחלקים ממנה נמצאים בידי ארגונים קיצוניים ששורפים מבנים ותולים דגלים שחורים ברחובות.

חיילים התחבאו מאחורי קירות וכלי רכב משוריינים וניהלו חילופי אש עם לוחמי ארגון "מאוט", שנשבע אמונים ל"מדינה האסלאמית". המסוקים, שחגים בשמי העיר שבה התגוררו כ-200 אלף איש, רובם מוסלמים, ריססו את העמדות של הלוחמים במכונות ירייה. כמה בני ערובה עדיין מוחזקים על ידי החמושים, שערפו את ראשו של מפקד המשטרה המקומית.

הצבא טוען כי נותרו לא יותר מ-30 עד 40 חמושים בעיר, אך למרות היתרון המספרי והאיכותי, הוא מתקשה להכריע את הקרב שהחל בעקבות ניסיון לתפוס מנהיג של ארגון אבו סיאף, שנשבע גם הוא אמונים לדאעש. מאז, שרפו החמושים כנסיה, בית כלא ומבנים אחרים, ופרסו צלפים ברחובות המקשים על התקדמות הצבא.

לוחמי דאעש בעיר מרוואי, הפיליפינים, מאי 2017. טוויטר, צילום מסך
קרבות עזים בעיר. לוחמי דאעש במרוואי/צילום מסך, טוויטר

על אף שלא ברורה מידת הקשר בין הארגון המרכזי בעיראק ובסוריה ללוחמים בפיליפינים, סוכנות הידיעות של דאעש אמעאק מפרסמת תמונות רבות מהלחימה במרוואי, ברקע ההפסדים שהארגון נוחל במזרח התיכון.

מוקד אחר של קרבות היום היה באי סולו, גם הוא חלק ממחוז מינדנאו. לפי הצבא, חייל אחד נהרג ועוד עשרה נפצעו בקרבות עם אבו סיאף. לפי הודעה שפורסמה באעמאק, עשרה חיילים נהרגו, בהם ארבעה קצינים.

הלחימה במרוואי הובילה את הנשיא רודריגו דוטרטה, שזה זמן רב מזהיר מפני התפשטות דאעש בקרב האוכלוסייה המוסלמית במדינה, להכירז על משטר צבאי באי מינדנאו, שבו חיים כ-20 מיליון בני אדם. ההחלטה עוררה שדים מהעבר הלא רחוק, אז הדיקטטור פרדיננד מרקוס הטיל משטר צבאי במשך שנים.

עשן מיתמר מהעיר מרוואי, הפיליפינים, במהלך קרבות עם דאעש, מאי 2017. טוויטר, צילום מסך
עשן מיתמר מהקרבות בעיר/צילום מסך, טוויטר
עשן מיתמר מהעיר מרוואי, הפיליפינים, במהלך קרבות עם דאעש, מאי 2017. טוויטר, צילום מסך
עשן מיתמר מהעיר מרוואי, הפיליפינים, במהלך קרבות עם דאעש, מאי 2017/צילום מסך, טוויטר

דוטרטה, שכבר נתון לביקורת נוקבת מצד ארגוני זכויות אדם בשל מלחמתו חסרת הרחמים בסוחרי סמים ובמשתמשים, שיבח את המשטר שכונן מרקוס והזהיר כי הוא עשוי להרחיב את המשטר הצבאי לכל רחבי המדינה. מבקריו טוענים כי הוא עשוי לנצל את הלחימה בארגונים האסלאמיים הקיצוניים כדי לבסס את שלטונו ולהפוך אותו לדיקטטורי.

הוא כינס ישיבת חירום בעיר הולדתו דבאו, ששוכנת במינדנאו, ושבה שימש ראש עיר במשך כ-20 שנה. הוא זוכה להערצה במקום, ולקראת הגעתו תוגברה האבטחה בעיר. חיילים נפרסו ברחביה ומחסומים הוצבו בכניסה אליה.

הנשיא שב למדינה אתמול אחרי ביקור קצר ברוסיה, שנקטע בשל ההתפחויות מבית. הוא הספיק להיפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין, והביע תקווה שמוסקבה תמכור לו ציוד צבאי ברקע המשבר ביחסים עם ארצות הברית והאיחוד האירופי. דוטרטה, שעשוי להגיע לישראל בקרוב, התרחק מהמערב וניסה להתקרב במקום לרוסיה ולסין, אך הוא מוצא גישה מפויסת יותר בבית הלבן של דונלד טראמפ.

טראמפ הזמין אותו לאחרונה להיפגש עמו בוושינגטון, אולם בשלב זה דוטרטה טרם נענה להצעה. לפי דיווח בניו יורק טיימס, בשיחה שקיים עם טראמפ בחודש שעבר הוא זכה לשבחים על לחימתו בסוחרי הסמים, שגבתה את חייהם של אלפי בני אדם מאז הושבע לתפקיד ביוני שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully