וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלפת טראמפ לרוסיה: "מרגל של ישראל בשורות דאעש נמצא בסכנה"

17.5.2017 / 6:45

רשת ABC דיווחה כי המידע שחשף טראמפ בפני לברוב והשגריר מסכן את חיי הסוכן שהעביר מידע מוחשי על הכוונה לפוצץ מטוס באמצעות פצצה המוטמנת במחשב נייד. המידע הוא זה שהוביל לאיסור שהטילה ארה"ב על העלאת מחשבים לטיסות מנמלי תעופה במזה"ת

צילום: רוני כנפו עריכת וידאו: ניר חן

רשת ABC דיווחה הלילה (רביעי) כי חייו של מרגל שמפעילה ישראל בשורות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) מצויים בסכנה בשל המידע שהעביר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישה עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב בשבוע שעבר. על פי הדיווח, שמיוחס לגורם בכיר בממשל וכן לבכיר נוסף לשעבר, המרגל העביר מידע ממוקד על כוונת הארגון להבריח פצצה המוטמנת במחשב נישא לטיסה שיעדה בארצות הברית, שהועבר לבית הלבן - זאת, בתנאי שלא ישותף עם צד שלישי.

לפי CNN, אותו מידע שהעביר המרגל הוביל לאיסור העלאת המכשירים האלקטרוניים שהטילה וושינגטון במרץ על שמונה חברות תעופה ערביות מעשרה נמלים במזרח התיכון. המגבלות עשויות להתרחב בקרוב גם למדינות באירופה.

היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר אמר בריאיון ל-ABC כי יש להבין את ההקשר שבו נערכה השיחה בין הנשיא לבכירים הרוסים. לדבריו, משום שהמידע ממוקד באיום על הפלת מטוס, מעשה שדאעש ביצע בעבר על סיפון מטוס של חברה רוסית, הדבר מוצדק. הוא הוסיף כי לטראמפ הייתה "הצדקה מוחלטת" לשתף עם הבכירים הרוסים עובדות אלה.

עוד בוואלה! NEWS:
יעלון: אם לא יוגשו כתבי אישום בפרשת כלי השיט – אחשוף הכול
התשובה המביכה של דובר הבית הלבן: "הכותל נמצא בירושלים"
אחרי ארבע שנים וחצי בכלא: זוכה מרצח שתועד במצלמות אבטחה

סרגיי לברוב ודונלד טראמפ בפגישתם בוושינגטון 10 במאי 2017. AP
טראמפ בפגישתו עם שר החוץ של רוסיה לברוב, בשבוע שעבר/AP

אמש דיווחו העיתון "ניו יורק טיימס" ורשת NBC, מפי גורמים אמריקניים המעורים בפרטי המקרה, כי ישראל היא מקור המידע המסווג שמסר טראמפ. אתמול, אחרי פרסום הידיעה המקורית ב"וושינגטון פוסט", הייתה סברה שייתכן שהמדינה המדוברת היא ירדן, בין היתר אחרי שנודע כי נקבעה שיחה בין טראמפ למלך עבדאללה. בהודעת הבית הלבן הלילה נמסר כי השניים שוחחו על המאבק בדאעש.

גורמים בקהילת המודיעין אמרו כי חשיפת המידע בפני רוסיה בעייתית וכי טראמפ שגה כשעשה זאת, בשל החשש שמוסקבה תעביר את המידע לבעלות בריתה - איראן, סוריה וחיזבאללה - אויבותיה של ישראל. שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר דן שפירו הגדיר את התנהלותו של טראמפ ואנשיו כ"חסרת אחריות" ואמר כי היא מראה על "הבנה מועטה של שמירה על מידע רגיש".

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, המידע היה כה רגיש עד שארצות הברית לא חלקה אותו עם בעלות בריתה הקרובות ביותר, קבוצת "חמש העיניים", הכוללת את בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. המקור הישראלי הושג עוד בטרם נבחר טראמפ לתפקיד.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"נתניהו רואה בהדלפות אמצעי להפעלת לחץ פוליטי"

הדיווח הגיע שעות ספורות לאחר שאתר "באזפיד" פרסם כי שני בכירים בקהילת המודיעין הישראלית אישרו שישראל העבירה לבית הלבן מידע ממוקד על מזימה של דאעש להבריח חומרי נפץ על גבי מחשבים ניידים לטיסות נכנסות לארצות הברית וכי מסתמן כי מידע זה הועבר לבכירים רוסים. על פי הדיווח, קצין מודיעין בכיר שהתראיין בעילום שם אמר כי "יש לנו הבנה מיוחדת בנושא שיתוף הפעולה הביטחוני" וכי העברת מידע חשאי לצד שלישי מבלי תיאום מראש היא "התגשמות הפחד הגדול ביותר שלנו". בכיר במשרד הביטחון ששוחח אף הוא עם כתבת האתר שירה פרנקל העריך כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מקווה לנצל את המעידות של הנשיא דונלד טראמפ בנושא על מנת להפעיל לחץ ולהשיג יתרון בזירה הפוליטית.

הקצין הבכיר אמר בחודש ינואר האחרון, בטרם השבעתו של טראמפ לנשיא, כי בכירים בישראל הביעו חששות לגבי האפשרות של העברת מידע לבכירים ברוסיה. לדברי הקצין ישראל חולקת באופן קבוע מידע עם מערכת הביטחון האמריקנית הכולל מקורות מידע ושמותיהם של סוכנים - העלול להוות סיכון לביטחונם במקרה של הדלפה. בכיר במשרד הביטחון הוסיף בריאיון לאתר כי ישנם מקרים בהם הכרחי לשתף מידע אך כי הדבר נעשה תמיד תוך תיאום מראש.

בנימין נתניהו בפגישה ראשונה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, פברואר 2017. AP
טראמפ ונתניהו במסיבת העיתונאים בבית הלבן, בפברואר/AP

לדברי קצין מודיעין נוסף, בכירים בקהילת המודיעין הישראלית "זועמים" על הדלפת המידע לרוסיה ו"דורשים תשובות" לגבי המשך שיתוף הפעולה המודיעיני עם ארצות הברית. הבכיר במשרד הביטחון ציין כי ישראל מסתמכת על מקורות מידע אנושיים - המכונים בעגה המקצועית "הומינט" (הלחם של מודיעין אנושי, Human Intelligence) - והביע חשש כי הדלפה עלולה להוות סכנה ממשית לחיי אדם.

"ישנו חשש לגבי שיתוף הפעולה בתחום איסוף המידע בטווח הארוך", הוסיף הבכיר. לדבריו, נתניהו רואה בכך אמצעי להפעלת לחץ פוליטי על טראמפ כדי להטות את הכף לטובתו. "הוא יוכל לומר לטראמפ 'דפקתם אותנו, עכשיו תנו לנו משהו בתמורה'", אמר הבכיר. שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר מסר ל"טיימס" כי "לישראל יש ביטחון מלא במערכת היחסים ובשיתוף המודיעין עם ארצות הברית, ומצפה להעמקת היחסים בשנים הקרובות תחת מנהיגותו של הנשיא טראמפ".

דובר הבית הלבן: "מעריכים את הברית עם ישראל"

דובר הבית הלבן שון ספייסר אמר בתדרוך לעיתונאים כי הוא "לא יכול להגיב" על הדיווחים. לדבריו, "אני שמח לראות את דבריו של השגריר דרמר. אנחנו מעריכים את הברית שיש לנו עם ישראל ועל שיתוף המודיעין איתם. לא נמסור עוד מידע בנושא". הוא עוד טען כי "אין סיכוי" שהנשיא טראמפ חשף את המקור המודיעיני המדובר. "הנשיא לא תודרך על כך, לטעון כי הוא חשף את זה פשוט לא אפשרי", טען.

מוקדם יותר אתמול, התייחס טראמפ לדיווחים, שפורסמו לראשונה בעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט", במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. טראמפ אמר כי "הייתה לנו פגישה מוצלחת עם שר החוץ הרוסי. הייתה לנו פגישה נהדרת. יש לנו קרב משותף נגד דאעש. יהיו לנו הרבה הצלחות, ואנחנו רוצים כמה שיותר עזרה כדי להיאבק יחד בטרור".

(עדכון ראשון: 1:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully