וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון הכריז על ראש ממשלה חדש: פוליטיקאי שמרן ממפלגת הימין

אדואר פיליפ, חבר המפלגה הרפובליקנית, כיהן בעבר בממשלתו של אלן ז'ופה וליווה אותו בפריימריז האחרונים. הרכב ממשלת צרפת המלא יוכרז מחר בערב. יום לאחר השבעתו, הנשיא מקרון יגיע לביקור רשמי ראשון בברלין, וייפגש עם מרקל

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

אדואר פיליפ מונה לראש ממשלת צרפת החדש – כך הכריז היום (שני) ראש מטה ארמון האליזה, אלכסיס קוהלר, יום לאחר כניסתו הרשמית לתפקיד של הנשיא עמנואל מקרון. פיליפ, חבר המפלגה הרפובליקנית בן 46, מכהן כיום כראש עיריית לה אברה שבצפון צרפת, ויידרש כעת להרכיב יחד עם מקרון את ממשלתו החדשה.

פיליפ קיבל לידיו את התפקיד מידיו של ברנאר קזנוב באופן רשמי בטקס שנערך ב"אוטל מטיניון", מעון הממשלה הרשמי, בפריז. גורמים בסביבתו של הנשיא מקרון מסרו כי הרכב הממשלה המלא יוכרז מחר "עד לשעות הערב המוקדמות".

עוד בוואלה! NEWS:
מקרון הושבע לנשיא צרפת: "יש לנו תפקיד בשמירה על החירות בעולם"
לוחמת שוורים, מתמטיקאי מחונן וטייס קרב: מועמדי מקרון לפרלמנט
פוטין בירך את מקרון: "צריך להתגבר על חוסר האמון"

טקס חילופי ראש הממשלה, פריז, צרפת, 15 במאי 2017. רויטרס
"סדר העולם הישן חוזר". פיליפ וקנזוב, היום/רויטרס

פיליפ כיהן בעבר כשר זוטר בממשלתו של ראש הממשלה לשעבר אלן ז'ופה, והיה דוברו בפריימריז האחרון של מפלגות הימין. לאחר מכן, הוא היה חבר בצוות הקמפיין של מועמד הימין פרנסואה פיון, אולם פרש ממנו בעקבות חשיפת פרשות שחיתות במעורבותו של המועמד.

ראש הממשלה השמרן החל את דרכו הפוליטית במפלגה הסוציאליסטית, אולם בשנים האחרונות פעל במסגרת מפלגות הימין. הוא אינו נחשב לדמות מוכרת במיוחד בציבוריות הצרפתית, אולם זיהויו של ז'ופה עשוי לסייע בהשגת תמיכה עממית לרפורמות שביקש מקרון ליישם, ואף למשוך קולות מהימין בבחירות לפרלמנט הצפויות להיערך בחודש הבא.

יריבתו של מקרון בסיבוב השני בבחירות לנשיאות, מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן, הכריזה כבר במהלך קמפיין הבחירות המועמד מטעמה לראשות הממשלה. עם זאת, מועמד המרכז מקרון, שזכה לבסוף ברוב גדול, סירב למסור את שמו של ראש הממשלה המיועד, בין היתר משום שביקש שלא להיות מזוהה עם אף אחד מהמפלגות הגדולות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
השבעת הנשיא מקרון ארמון האליזה, צרפת 14 במאי 2017. רויטרס
הבטיח שינוי. מקרון והולנד, אתמול/רויטרס

ז'ופה בירך את פיליפ על מינויו לראשות הממשלה, וכינה אותו "אדם מוכשר מאוד, שמכיר היטב את נבכי הפעילות הפרלמנטרית. אני מאחל לו הצלחה". הוא הוסיף כי "עם זאת, אנחנו במערכה פוליטית נוספת, עם הבחירות לפלרמנט, שם אתמוך במועמדי מפלגות הימין". ראש הממשלה התריע כי "אם הימין והמרכז לא ישיגו רוב באסיפה הלאומית, המדינה תהיה במצב של אופוזיציה שיטתית. חייבים למצוא את הדרך לקדם את צרפת באופן חיובי".

יו"ר הסיעה הסוציאליסטית בפרלמנט, אוליבייה פור, טען כי מינוי פיליפ השמרן מהווה "תחילתה של צעידה אחורה" עבור המדינה, והביע ספק בקשר האמיתי בין המצע שהציג מקרון למדיניות שביקש פיליפ ליישם בקריירה הפוליטית שלו כפעיל, כראש עירייה וכמחוקק. מזכ"ל המפלגה הרפובליקנית ברנאר אקוואייה הבהיר כי מדובר ב"החלטה אישית", וכי "אין שום הסכם פוליטי" בין מפלגתו של מקרון, "קדימה!", לרפובליקנים.

מועמד השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון, שהגיע למקום הרביעי בסיבוב הבחירות הראשון וזכה לכ-20% מקולות הבוחרים, טען כי עם מינויו של פיליפ "סדר העולם הישן חוזר". לטענתו, "הימין סופח, המפלגה הסוציאליסטית כבר שולבה (במפלגתו של מקרון), ומצביעי 'החזית הלאומית' ננטשו". הוא קרא למצביעים בבחירות לפרלמנט: "הצביעו למען אלטרנטיבה".

חתימה על הצהרה משותפת בתום כינוס מנהיגי מדינות האיחוד האירופי, רומא, 25 במרץ 2017. רויטרס
"לשקם את אירופה". מרקל/רויטרס

בתוך כך, בהמשך היום ייפגש מקרון, שחרט על דגלו במהלך קמפיין הבחירות שמירה על האיחוד האירופי, עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בברלין, והשניים צפויים לדון ביחסים בין ברלין לפריז ובעתיד הקהילה האירופית. זאת, על רקע ניצחונה אתמול של מפלגתה של מרקל בבחירות המקומיות במדינת נורדריין-ווסטפאלן, המאוכלסת ביותר בגרמניה, במה שנחשב להישג גדול לקראת הבחירות לנשיאות בחודש ספטמבר.

אתמול אמר מקרון בטקס השבעתו לנשיאות כי "אזרחי צרפת רוצים מדינה חזקה ושווה יותר". לדבריו, "נחזק את הצבא שלנו, צריך לשקם את אירופה ולאחות השברים בצרפת". הנשיא החדש, שהחליף את פרנסואה הולנד, הבטיח "להשיב לצרפת את האמון בעצמה שאותו היא איבדה" והוסיף כי יש "לנו תפקיד בשמירה על החירות בעולם". הוא חתם את דבריו: "תחי הרפובליקה, תחי צרפת".

מקרון, בן 39, הוא הנשיא הצעיר ביותר בתולדותיה של צרפת והוא מעולם לא נבחר לתפקיד רשמי עד לשבוע שעבר, כשגרף 66% מהקולות. מקרון והולנד נועדו בלשכת הנשיאות בטרם החל הטקס, שבסופו עזב הולנד את הארמון שיהיה משכנם בחמש השנים הקרובות של מקרון ורעייתו בריז'יט טרונייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully