וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צופים מלמעלה ומצילים חיי אדם": הצצה לטייסת המודיעין של חיל האוויר

31.5.2017 / 13:43

יוצאים לגיחות מעבר לקווי האויב, ממריאים למשימות מבצעיות סודיות בהגנה על גבולות ישראל ואוספים מידע על האויב. וואלה! NEWS קיבלה הצצה נדירה אל טייסת המודיעין של חייל אוויר - טייסת ה"גמל המעופף"

צילום: ניב אהרונסון ודו"צ, עריכה: שניר דבוש ושמרית גולדשטיין

טייסת המודיעין של חיל האוויר, הנקראת טייסת "הגמל המעופף", פועלת עוד מימי קום מדינת ישראל. באמצעות שני סוגים של מטוסי תובלה קלה, מטוסי ה"צופית" וה"חופית", עוזרת הטייסת לכוחות השונים ליצור תמונת מודיעין אווירי רחבה ומלאה. "תפקידה העיקרי של הטייסת הוא מתן מענה לצורכי המודיעין של מדינת ישראל" הסביר סגן-אלוף ח', מפקד הטייסת, לצוות וואלה! NEWS, שהצטרף לטיסת הכנה לקראת תרגיל חטיבת הצנחנים שבו תשתתף הטייסת. "הטייסת מורכבת מאנשי חיל האוויר ואנשי אמ"ן. הפעילות שלנו נקבעת מהיום למחר, מה שאומר שרוב הפעילות שלנו היא פעילות מבצעית שמתוכננת ונקבעת בזמנים קרובים ובהתארגנות קצרה".

בהתייחסו לתפקידי הטייסת, הסביר סא"ל ח' גם על החשיבות הרבה בשיתופי הפעולה עם הכוחות הקרקעיים. "החשיבות של עוד זוג עיניים שמלווה את הכוחות מגדילה מאוד את האפקטיביות של התמרון המבצעי", אמר. "מדובר בתחום שצובר תאוצה יותר ויותר בזמן האחרון, אם זה במעצרים שאנחנו נותנים גב לכוחות הקרקעיים ואם זה באימונים ותרגילים רחבים". הוא מסמן את מבצע "צוק איתן" כנקודת מפנה בתחום שיתופי הפעולה בין הטייסת ליחידות הקרקע. "מבצע 'צוק איתן' היה המבצע הראשון שבו לא נפגעו כוחות קרקעיים מאש באוויר, ובנוסף ליוותה הטייסת את היחידות הלוחמות בתוך שטח אל מקורות האש".

בנוסף לשיתופי הפעולה, לטייסת כמה תפקידים חשובים נוספים. "אנו עמלים רבות על הרחבת בנק המטרות של צה"ל ועסוקים בהגנה השוטפת על גבולות ישראל, נושא שעולה לא מעט לכותרות בתקופה האחרונה. ישנם לא מעט ארגוני טרור שמחפשים את הדרך לפגוע במדינת ישראל ותפקדנו הוא למנוע זאת תוך הגנה על הגבולות", הוסיף ח'.

עוד בוואלה! NEWS
קומנדו בחולות: המאבק למנוע את הפיגוע הגדול הבא מתחולל במדבר
מתנתק מעזה, נכנס בחמאס ורצוי בבית הלבן: אבו מאזן, מודל 2017
"אהפוך את צה"ל ליעיל יותר": אלוף כוכבי נכנס לתפקיד סגן הרמטכ"ל

ND צוות וואלה!NEWS הצטרף לאימון של טייסת המודיעין של חיל אוויר. ניב אהרונסון
"עמלים רבות על הרחבת בנק המטרות". טייסת "הגמל המעופף"/ניב אהרונסון

ה"צופית" הוא מטוס דו-מנועי שיכול להגיע לגבהים שנעים בין 20 ל-30 אלף רגל בממוצע. תפקידו העיקרי של כלי הטיס הוא לתעד מהאוויר, בעזרת חיישנים ומערכת צילום מתקדמות. שני טייסים מפעילים את כלי הטיס בחלקו הקדמי, ובחלקו האחורי יושבים שני סיירי אוויר ומפקד משימה שעושים עבודת מודיעין ורואים באופן מידי על צגי מחשב את התמונה שמתקבלת מהשטח. באפשרות הכלי והמכשור המתקדם לשדר חומרים אל הקרקע בזמן אמת. בשונה מ"הצופית", ה"חופית" הוא מטוס חד-מנועי שמשמש לתיעוד סטילס. את המטוס הקטן מפעיל טייס בודד שאליו מצטרפים סיירי אוויר, שאמונים על הפעלת מצלמות מתקדמות המצוידות בעדשות בעלות יכולות גבוהות ורזולוציה מדויקת.

בין אנשי הצוות שלוקחים חלק בטיסות סיירי האוויר הם אנשי חיל המודיעין, הממונים על איסוף המודיעין ופענוחו. "תפקידנו לספק לכוחות הקרקעיים זווית אחרת של שטח הלחימה", אומר סגן ק'. "בעת מבצע אנו צופים מלמעלה על האיומים והצירים הרלוונטיים. זה בעצם סוגר לאנשי השטח את התמונה המודיעינית המלאה לפני הקרב שהם יוצאים אליו". צוות הסיירים מספק את המידע על מנת להכווין בזמן אמת כוחות בשטח בעת לחימה. "מה שטוב בשיתוף הפעולה הזה, זה שבתרגילים המשותפים של הטייסת עם יחידות הקרקע אנחנו לומדים להכיר טוב יותר אחד את השני, מה שמשפיע ומסייע רבות להצלחה במשימות בעת לחימה. היחידות הקרקעיות משתפות את אנשי הטייסת בתכניות המבצעיות ואנחנו יכולים לתת להם תמונה מודיעינית הרבה יותר טובה ורחבה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חיילי צה"ל מסיירים על חוף הים סמוך לגבול הרצועה, מבצע צוק איתן, 9 ביולי 2014. AP
"כתף לכנף - כשנוצרת שפה משותפת אפשר להגיע לתוצרים טובים". חיילים ברצועת עזה/AP

זווית העל שמעניקה הטייסת לכוחות הקרקעיים מאפשרת תכנון אסטרטגי חכם של הפעילות המבצעית. כדי ליצור שיתוף פעולה מיטבי בעת הצורך, נוצרים קשרי עבודה קרובים בין אנשי הטייסת ללוחמים בחטיבות הקרקעיות. הקשר נוצר עוד לפני היציאה לשטח בזמנים שבהם מתרגלת הטייסת באופן שוטף את חילות היבשה כדי להדק את הקשר ולייעל אותו. "כתף לכנף, ברגע שנוצרת השפה המשותפת, כך אפשר להגיע לתוצרים טובים יותר. מאחר שלעיתים מדובר באירועים רגישים, ממש כמו בני זוג, נבנית כאן מערכת יחסית שמושתתת על יחסי אימון, אחרת מה יגרום לי להקשיב למי שלא איתי בשטח", הסביר סגן-אלוף תלם חזן, מפקד חטיבת הצנחנים.

"התחזיות המודיעיניות שבונה הטייסת חשובות מאוד להצלחת מבצעי הלחימה של היחידה", המשיך חזן. "הטייסת מסייעת ליחידות הקרקעיות בשלב התמרון והביצוע. יש נקודות שנסתרות מעין הלוחמים בשטח, כאן נכנסת הטייסת שמאירה לנו את הנקודות החשוכות. מדובר במידע קריטי וחשוב מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully