וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומנדו בחולות: המאבק למנוע את הפיגוע הגדול הבא מתחולל במדבר

13.5.2017 / 8:25

חומה בגובה ארבעה מטרים הולכת ונשלמת בדרום הר חברון. המבריחים נדחקים למרחב מדברי, אותו ניצלו גם המחבלים משרונה כנקודת חדירה לישראל. כעת מחכים להם שם לוחמי יחידת רימון, יחידת הקומנדו המדברית שאורבת לסוחרי הנשק והמחבלים

צילום: בני בן סימון, עריכה: שמרית גולדשטיין

טיילת. זו המילה הכי טובה להגדיר את מה שהתחולל יותר מעשור בגבול דרום הר-חברון. עשרות אלפי פלסטינים דילגו בקלילות מעל גדר, במקומות שבהם היא הייתה קיימת, וחצו מדי חודש את הגבול לעורף מדינת ישראל. הרוב הכמעט מוחלט היה נכנס בבוקר לעבוד בישראל וחוזר בערב לשטחים הפלסטינים. ככה בחצי קריצה של המערכת הביטחונית והמדינית, מתנהל ענף הסעות מצד לצד של מתווכים, מסיעים, מלינים ומעסיקים משני צדי הגבול.

מעת לעת מתקיימים מבצעים נגד שוהים בלתי חוקיים במיוחד כשעולה חשד למחבל שיצא מהאזור או בעקבות פיגוע בעורף המדינה. לאחר מספר ימים היו חוזרים השב"חים והענף כולו לסורם.

יחידת רימון, 10 במאי  2017. ראובן קסטרו
לוחמי יחידת רימון בפעולה/ראובן קסטרו

כל זאת עד הפיגוע במתחם שרונה ביוני 2016, בו נרצחו ארבעה ישראלים. שני מחבלים מהעיר יטא בדרום הר חברון, פתחו באש לכל עבר באמצעות נשקים מאולתרים. חקירת הפיגוע על ידי השב"כ חשפה את מסלול החדירה של המחבלים. הם יצאו מהכפר יטא, נסעו מזרחה בספר המדבר ללא הפרעה מיוחדת והגיעו למרחב העיר ערד. משם המשיכו לכיוון כללי באר-שבע ואז נסעו ללב תל אביב. הפיגוע שהתרחש מרחק קצר מאוד מבסיס הקריה טלטל מדינה שלמה אך בעיקר הפיל את האסימון בממשלה כי גבול דרום הר חברון צריך לקבל טיפול מיוחד.

ההחלטה הראשונה כללה העברת תקציב לבניית חומה גבוהה במיוחד ממעבר מיתר ועד מעבר תרקומיא לאורך 42 ק"מ. חומה משולבת באמצעי תצפית שתחליף את הגדר אותה רמסו השב"חים מדי חודש. נכון לכתיבת שורות אלו קצב הבנייה עומד בתכנון. עד כה הוקמה חומה לאורך 30 ק"מ ובחודשי הקיץ תבלום חומה את תופעת השב"חים בדרום הר-חברון. קצינים בכירים בפיקוד מרכז התריעו בפני הדרג המדיני כי הקמת החומה תביא להתפתחות תופעות חדשות כמו העתקת ענף הסעות השב"חים שמגלגל כסף רב לאזור ספר המדבר. על אותו נתיב בו נעו המחבלים שיצאו מיטא וביצעו את הפיגוע במתחם שרונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

הפיגוע הבא הוא עניין של זמן

לאחר חשיבה מחודשת באגף המבצעים של המטה הכללי הוחלט להעביר את יחידת רימון מפעילות בגבול מצרים אל ספר המדבר באוגדת יהודה ושומרון כדי להוות כוח יירוט במרחבים הפתוחים במסגרת המערכה נגד ציר הפח"ע שעשוי להתפתח ככל שתסתיים בניית החומה. כאמור, באזור ספר המדבר אין בשלב זה גדר מערכת לפי החלטת הדרג המדיני. כן יש תצפיות, אמצעים טכנולוגיים ופעילות מודיעינית שמתרחבת בחודשים האחרונים, כי הפיגוע הבא הוא עניין של זמן.

יחידת רימון, 10 במאי  2017. ראובן קסטרו
אפרוחים מוברחים שנתפסו על ידי יחידת רימון/ראובן קסטרו

יחידת רימון הוקמה בשנת 2010 כדי לשפר את המענה של צה"ל לאפשרות שארגוני הג'יהאד העולמי בסיני ינסו שוב להכות בגבול ואף לחדור לשטח מדינת ישראל. בשנים שחלפו מאז ההקמה לא רשמה היחידה הישגים גדולים עד שהגיע מבצע צוק איתן. היחידה מילאה תפקיד משמעותי בעומק השטח הפלסטיני, ניהלה קרבות מטווחים קרובים והרגה מחבלים בודדים. על פועלה במבצע עוטרה בצל"ש.

החזרה לפעילות בגזרת עוצבת אדום רווית הפעילות הפלילית הכוללת הברחות סמים לא העלתה את קרנה את רימון, למרות שהפכה למוקד ידע בלוחמת המדבר. בשנת 2015 החליט הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט על הקמת חטיבת הקומנדו שתאגד את היחידות המיוחדות: מגלן, דובדבן, אגוז ורימון. בתחילה עוד אפשר היה לחשוב כי יש חשיבות בלוחמת המדבר אך ככל שחלף בזמן הבינו באוגדה 98 כי ההון האנושי של יחידת רימון מבוזבז ויש לפתח רמת כשירות וייעוד אחרת כדי למצות את הפוטנציאל שטמון בה. על כן הוחלט להפוך אותה ליחידת פשיטה בעל יכולות תמרון עם כלי ניוד קלים וממוגנים .

לאחר ניתוח מעמיק של ספר המדבר בגזרת חטיבת יהודה הוחלט לשלוף את רימון ולהטיל את היחידה בניסיון להוות כוח חלוץ ליחידות מובחרות שיבואו לאחר מכן להתמודד עם צירי ההברחות שכיום עוסקות בעיקר בהברחות סיגריות, בעלי חיים, בשר, שוהים בלתי חוקיים ואמצעי לחימה אך כפי שכבר צוין גם מחבלים.

יחידת רימון באימון מדברי. ראובן קסטרו
אימון מדברי בתנאי שטח. יחידת רימון/ראובן קסטרו

מפקד יחידת רימון רס"ן יונתן (31), גדל בחטיבת גבעתי ומילא שורה של תפקידים ביניהם מפקד פלוגת החוד של גדוד שקד ומפקד פלוגת החבלה של גדוד הסיור בגבעתי. בתשעת החודשים האחרונים הוא מפקד על היחידה. "הפעולה במרחבים של מאות קילומטרים רבועים במדבר לא זרה לנו. היא הייתה רגילה לפעול במרחב הגבול המצרי כשמולנו עומק של שטח בסיני", מסביר רס"ן יונתן ומנסה להראות על מפה דיגיטלית את מרחב הפעולה של היחידה בשלושת החודשים האחרונים, "אנחנו מביאים אתנו לגזרה את היכולת לפעול במדבר בצורה חשאית, מארבים איכותיים, ותצפיות".

"אנחנו מפתחים כעת את רימון כיחידת פשיטה. שזו תהיה צורת הקרב העיקרית שלנו בטווחי פעולה קרובים ורחוקים. מאחר וזו יחידה קטנה ביחס ליחידות האחרות בחטיבת הקומנדו אנחנו יותר גמישים. נמשיך להוות מוקד ללוחמת מדבר אבל בעיקר נחשוב כל הזמן על משימות פשיטה. משהו כמו מבצע חד וחלק" (במהלך מלחמת לבנון השנייה פשטו לוחמי סיירת מטכ"ל ויחידת שלדג על מבנים של חיזבאללה בבעל-בק - א.ב).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחילת הפעילות בגזרת חטיבת יהודה החלה בניתוח קרקע ובחירה של גזרות פעולה. גם המודיעין במרחב השתפר והחל למקד תשומת לב למעברים הכרחיים עבור המבריחים ואיתור דמויות מרכזיות. הטכנולוגיה עבור התצפיות שודרגה אך התהליך רק בראשיתו.

"הנחת העבודה שלנו היא שככל שיחלוף הזמן הגבול בדרום הר חברון ייסגר וכאן יתחיל הלחץ. הענף הזה שנקרא הסעות שבח"ים יועתק לכאן ואנחנו צריכים להיות מוכנים כי על ציר השב"ח שהוא בהגדרה ציר פלילי תמיד רוכב מתישהו ציר פח"ע. העובדות מדברות בעד עצמן", הסביר מפקד יחידת רימון כשלפתע נכנס לוחם אל לשכתו ומדווח כי כוח שביצע מארב דיווח על מעצר מבריחים.

מפקד היחידה נכנס אל החמ"ל לעדכון והנחה את החפ"ק לצאת אל השטח. בדרך הוא סיפר כי יש הברחות מדי שבוע אבל עד שלא בודקים לעומק מי החשודים מתייחסים אל כל אחד מהם כאל חשוד בפח"ע. הערכה היא שבשלב זה המטרה של החשודים היא לא להתנפץ על כוחות צה"ל או היישובים בגזרה אלא לנצל את העובדה שהאזור לא היה במרכז תשומת הלב של צה"ל למעבר מאזור לאזור כשהחשש ברקע הוא מפיגוע 'שרונה 2'.

יחידת רימון, 10 במאי  2017. ראובן קסטרו
" אנחנו מבינים שככל שהחיכוך יתגבר הם יגיבו באלימות. אנחנו ערוכים לכל תרחיש". אימון מדברי של יחידת רימון/ראובן קסטרו

עם ההגעה לנקודת המעצר, ניתן לזהות רכב מפואר בעל לוחית זיהוי צהובה עמוס באפרוחים בתא המטען ונהג הרכב יושב בצד הדרך ממתין להנחיות החיילים. מתברר כי כלי רכב נוסף היה מעורב באירוע אך הצליח להימלט ובחישוב קל של סיכון הכוח הוחלט שלא לבצע מרדף.

"במקרה הזה מדובר בהברחת בעלי חיים. אנחנו מערבים עכשיו את יחידת הפיקוח שתטפל בו בהתאם לחוק. לנו יש סמכות לעכב אותו עד שש שעות. אבל זו דוגמה טובה למה שקורה כאן באזור", הסביר רס"ן יונתן והוסיף, "המחבלים של הפיגוע במתחם שרונה ידעו בדיוק מי מעביר אותם את הגבול ובאיזה ציר הם נוסעים. אם היה מודיעין עליהם ואנחנו היינו בשטח יכולנו לעצור אותם כאן. אנחנו מפעילים כאן לא מעט פעילות סמויה ששוכבת בשטח ומפתיעה את המבריחים לאט לאט הם מבינים שהמציאות כאן משתנה מבחינתם והם לא יכולים לפעול בחופשיות. אנחנו מבינים שככל שהחיכוך יתגבר הם יגיבו באלימות. אנחנו ערוכים לכל תרחיש. אנחנו מייצרים להם לא מעט דילמות גם בזמן הקצר שאנחנו כאן".

מתחילת התעסוקה בחטיבת יהודה השתתפה יחידת רימון במספר מבצעים במרחב מהלכם נעצרו 60 חשודים בטרור, אותרו חמישה נשקים ונחשף בית מלאכה לייצור נשק שהכיל שבע מחרטות. "אנחנו מביאים לידי ביטוי את היכולות שלנו שהולכות ומשתפרות", מסביר מפקד היחידה.

יחידת רימון בצל התפתחות חטיבת הקומנדו, עוברת שינוי מהותי. לא רק שינוי בתכניות האופרטיביות ומעבר לפעילות בכלל הגזרות אלא שדרוג אמצעי הלחימה כמו רובי צלפים ומקלעים, חידוד היכולת המקצועית לניווט רכוב באמצעות כלי רכב מיוחדים-קלים וממוגנים. "הדי.אנ.איי של רימון משתנה. זה תהליך", סיכם מפקד היחידה שהמבחן האמיתי עוד לפניו.

(עדכון ראשון: 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully