וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום דיון של שעות: הכנסת אישרה את פיצול תאגיד השידור

11.5.2017 / 3:18

הצעת החוק שהושגה כפשרה בין ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון עברה ברוב של 43 תומכים מול 33 מתנגדים. ח"כ כבל אמר בדיון כי הליך החקיקה "היה מבזה. המשבר לא יסתיים פה"

צילום: עקיבא נוביק, ערוץ 10, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: הדיון בחוק פיצול התאגיד, השבוע)

אחרי דיון שנמשך יותר מחמש שעות, מליאת הכנסת אישרה הלילה (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק השידור הציבורי הישראלי שהושגה כפשרה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. ההצעה נועדה לפצל את תאגיד השידור הציבורי כך שיוקם תאגיד חדש לשידורי חדשות ואקטואליה. הליך החקיקה נוהל במתכונת בזק, במטרה להשלימו לפני ה-15 במאי, המועד שבו התאגיד "כאן" יחל את שידוריו. נתניהו, ראשי סיעות הקואליציה, השר גלעד ארדן, ח"כ יאיר לפיד ורוב שרי הממשלה לא נכחו בהצבעה. הצעת החוק אושרה ברוב של 43 תומכים מול 33 מתנגדים.

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן הציג את הצעת החוק במליאה, אחרי שבמשך ארבעה ימים הוועדה המשותפת לוועדות הכנסת והכלכלה הכינו את החוק. ח"כ אילן גילאון (מרצ) ניצל את זמן הדיבור שלו בכדי להקריא את רשימת מאות המפוטרים מרשות השידור, ובסיום ההקראה ביקש מהם סליחה. ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) התייחס לכספי הציבור "שנשפכו לשווא" והאשים בכך את ראש הממשלה והקואליציה. "לבזבז עשרות מיליוני שקלים מכיסם של אזרחי ישראל. ובשביל מה? בשביל האינטרסים האישיים והפוליטיים שלכם".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) אמר כי הליך החקיקה "היה אולי המבזה ביותר שחווינו בשנים האחרונות. הצעת חוק רדודה, לא אפויה, שבאה רק כדי לרצות את ראש הממשלה. היינו כולנו שחקנים בתיאטרון שלו, פיונים קטנים". כבל אמר כי המשבר סביב התאגיד "לא יסתיים פה, יהיה גם תיקון 9 ותיקון 10, אם הכול לא יקרוס קודם".

עוד בנושא:
"אתה תשלם ביוקר": מאחורי הדיון הלילי הסוער על התאגיד
הצעת החוק לפיצול התאגיד אושרה בקריאה ראשונה; האופוזיציה החרימה
הממשלה אישרה את הליך החקיקה להקמת תאגיד החדשות החדש

שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר במשרדי ראש הממשלה, 19 בפברואר 2017. אוליבייה פיטוסי, הארץ
נעדרו מההצבעה. נתניהו וכחלון/הארץ, אוליבייה פיטוסי

לפי החוק, תאגיד "כאן" לא יתעסק בחדשות ואקטואליה, וחטיבת החדשות שלו תבוטל. מרבית עובדי חטיבת החדשות בתאגיד ישמרו על עבודתם ויעברו לעבוד בתאגיד החדשות החדש שיוקם, יחד עם עובדים נוספים מרשות השידור, אך הוא יעבוד תחת הנהלה חדשה, שתמונה על ידי הדרג הפוליטי ולא תהיה כפופה להנהלה הנוכחית של התאגיד.

לראשי תאגיד "כאן" – אלדד קובלנץ וגיל עומר - לא תהיה כל נגיעה לגוף החדשות החדש, ומנהל חטיבת החדשות בתאגיד "כאן" – העיתונאי ברוך שי, יישאר בתפקידו אך רק כעורך ראשי. מעליו, ימונה מנהל כללי לתאגיד החדשות, שירכז בידיו את כל הסמכויות הנוגעות לתקציבים, הניהול השוטף וקבלת עובדים ועיתונאים לתאגיד.

אם שי לא ירצה להמשיך בתפקיד, המנהל הכללי הזמני יקבל גם את סמכויות העורך. בכל מקרה, לא ניתן יהיה לבצע שינויים ארגוניים בתאגיד החדשות הייעודי, ותפקידי כל העובדים יישארו כפי שנקבע בחטיבת החדשות. במשך שלושת החודשים תמנה מועצת תאגיד החדשות מנהל כללי שלא יהיו בידיו סמכויות עיתונאיות. מנגנון מינוי העורך הראשי הקבוע – לקדנציה של ארבע שנים, שיהיה אפשר והאריכה לכהונה אחת נוספת - יהיה באמצעות ועדת איתור בראשות המנהל הכללי הקבוע ושני נושאי משרה אחרים בתאגיד החדשות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוועדה המשותפת פעלה במשך ארבעה ימים להכין את החוק. ביטן/מערכת וואלה!, צילום מסך

שני עמודים בחוק מוקדשים לאפשרות שבה תתעורר מחלוקת בין תאגיד החדשות לתאגיד "כאן" ולפיה "יכריעו בעניין יו"ר המועצה ויו"ר מועצת תאגיד החדשות". אם לא יגיעו להסכמה ביניהם, ימנו מומחה שיכריע במחלוקת, והאחרון יהיה נציג ציבור בלתי תלוי בעל ניסיון מעשי משמעותי בתחום שידורי הטלוויזיה.

במקרה שלא הגיעו להסכמה בדבר מינוי מומחה או שהמומחה לא קיבל החלטה בתוך ארבעה ימים מאז שמונה, יוכל כל אחד מיושבי הראש של המועצות לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה למינוי מומחה שיכריע במחלוקת; המומחה שימנה היועץ המשפטי לממשלה יהיה שופט בדימוס של בית המשפט העליון או של בית משפט מחוזי, והוא ייתן את החלטתו בעניין בהקדם האפשרי לאחר מינויו. מדובר במחלוקות למעט עניינים המחייבים הכרעה מיידית או פריצה לשידור.

הפגנת מחאה נגד מתווה התאגיד מול קריית הממשלה בתל אביב, 1 באפריל 2017. ראובן קסטרו
עובדי התאגיד בהפגנה מול קריית הממשלה בתל אביב, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

התקציב השנתי של תאגיד החדשות יהיה בסכום של 2.137 מיליון שקלים שיועבר לו ממשרד התחבורה. המשרד ינכה מתוך סך סכומי אגרת הרישיון שהוא גובה, בכל חודש, סכום בסך של 4.11 מיליון שקלים ויעבירו אל תאגיד החדשות.

לפי דרישת ש"ס, בחוק נקבע גם כי תוקם בתוך התאגיד החדשות תחנת רדיו חרדית שהעורך הראשי ככל הנראה יהיה מזוהה עם המפלגה. לפי דרישת ישראל ביתנו, רדיו רק"ע, תחנה המשודרת כיום בכמה שפות, בהן ברוסית, ונתפסת כאחת שמעניקה לחברי המפלגה סיקור אוהד מאוד, תהיה חלק מתאגיד החדשות החדש ותשדר ברוב שעות היממה בשפה הרוסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully