וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיטה של שב"ס: הגנבת "טורטיות" תמורת שקט תעשייתי

8.5.2017 / 13:48

חטיף השוקולד הפופולרי לא הגיע במקרה לתאו של ברגותי, שבקריצת עין עם השירות יכול לומר שמדובר בהונאה. בשב"ס ירוויחו מכך שמצבו לא ידרדר. גם בשביתת האסירים הקודמת, ב-2004, הצליחו בשב"ס לפתות את מנהיג השביתה

צילום: שירות בתי הסוהר, עריכה: שמרית גולדשטיין

התיעוד שפרסם אתמול (ראשון) שב"ס ובו נראה מנהיג שביתת האסירים מרואן ברגותי אוכל טורטית ועוגיות, הזכיר לרבים בשירות את השביתה הקודמת, ב-2004. אז הבחין אחד הסוהרים שבכל יום בצהריים מחזיר ברגותי את המנה שלו, כשהיא לא שלמה. "פעם היו חסרים כמה תפוחי אדמה, ובמקרים אחרים היו נגיסות בעוף או בשניצל", סיפר הסוהר.

בשב"ס הבינו אז שיש להם אוצר ביד, בשל העובדה שמנהיג שובתי הרעב לא בדיוק שובת, אם כי הם לא הופתעו במיוחד. נציב שב"ס דאז יעקב גנות הנחה את הסוהרים להדליק בכל ערב מנגלים, כדי שריח הבשר יגרה את האסירים. הם העריכו וקיבלו אינדיקציות שהאסירים אוכלים בסתר, והסתירו מבעוד מועד כמויות של מלח שאותו הם מוהלים בכוסות המים, מה שמסייע להם לשרוד.

כיוון שבשב"ס ידעו אז כי כל סרט או תמונה של ברגותי מפר שביתת רעב תביא לפגיעה מוראלית, הוחלט אז בשירות על המבצע שבו הוצא ברגותי מתא הבידוד לשיחה, כשבמקביל צוות של יחידה מיוחדת חדר לתאו והתקין מצלמה זעירה בידית הברז. למחרת תועד ברגותי כשהוא נוגס בעוף.

לקריאה נוספת בנושא
תיעוד שב"ס: ברגותי אוכל בתאו "טורטית" ועוגיות במהלך שביתת הרעב
נערכים להמשך שביתת הפלסטינים: שב"ס ומד"א יקימו מרפאות בבתי הכלא

שביתת האסירים - השר ארדן: "ברגותי עושה ניצול ציני באסירים הפלסטינים". קרדיט, עיבוד תמונה
ברגותי אוכל טורטית בתאו/עיבוד תמונה, קרדיט

בשביתה הנוכחית, שהחלה לפני 22 יום, השתתפו כ-1,300 אסירים, רובם חברי פתח. הם מהווים שליש מכלל אסירי הפתח הכלואים בישראל. באופן רשמי דורשים האסירים שיפור בתנאי הכליאה, כולל הגברת ביקורים ונגישות לטלפון, אך בכירים בשב"ס טוענים כי השביתה נועדה לקדם את מעמדו הפוליטי של ברגותי ברשות הפלסטינית. כך או כך, מבינים בישראל וגם ברשות, כי השביתה זו, כמו הקודמת, יכולה להתסיס את האזור. מות אסירים שובתים עשוי להדליק את השטח ואת מתקני הכליאה, ולהקים את הקהילה הדיפלומטית על ישראל.

בשב"ס מבינים שהם חייבים להכיל את השביתה, כך שלא יאושפזו עשרות או מאות אסירים בבתי חולים כשהם על סף מוות. מצב כזה ייאלץ את מערכת הביטחון לפתוח במשא ומתן עם ברגותי ואנשיו, מהלך שיחזק אותו ברשות ויחליש את אבו מאזן.

לשם כך, בשב"ס פועלים בכמה דרכים – הראשונה והגלויה היא חיזוק מערכי הרפואה. שלוש מחלקות אשפוז נפתחו בבתי כלא ביטחוניים ומד"א מציב באופן קבוע שתי ניידות לטיפול מחוץ לכלא נפחא ולכלא קציעות, וניידות נוספות עשויות להיכנס לבתי כלא אחרים. עשרות פרמדיקים של מד"א ורופאים של צה"ל הוכנסו לבתי הכלא כדי לטפל ולפקח על האסירים לפני שמצבם מדרדר.

במקביל, החלו בשב"ס לנקוט יד קשה כלפי השובתים - בידוד המנהיגים בתאי הפרדה, הצבת שבשי רשת סלולרית כדי למנוע העברת תשדורות והנחיות בין המנהיגים לאסירים, קניסת כל אסיר שובת רעב ב-5,000 שקלים ושלילת כל ההטבות, הכוללות ביקורים, קנייה בקנטינה וצפייה טלוויזיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
סוהרים מיחידת נחשון של שירות בתי הסוהר בכלא צלמון, אפריל 2017. ראובן קסטרו
מצלמה מיוחדת הותקנו בתאו של ברגותי. כוחות מיוחדים של שב"ס בכלא צלמון/ראובן קסטרו

מלבד המאבק הגלוי, מאחורי הקלעים מתנהלת פעילות סמויה. כך היה השבוע בתא 201 בכלא קישון. הטורטית שהגיעה לתאו של ברגותי לא הגיעה לשם במקרה. הוא נתון בבידוד, והיחידים שבאים עמו במגע מאז החל בשביתה הם הסוהרים. סביר להניח שזהו לא המאכל היחיד שמוגנב בידיעה לתאים של מנהיגי שביתת הרעב וראשי ההנהגה הפלסטינית בכלא. למעשה, הטורטית שהוגנבה לתא נוחה לכל הצדדים: ברגותי ימשיך לטעון שמדובר בהונאה אך יהיה שבע, ובשב"ס ימנעו ממצבו להדרדר ושימרו על רגיעה גם בבתי הכלא וגם בגדה המערבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully