וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון חוששים: מצרים תאפשר להנייה מעבר חופשי מעזה

10.5.2017 / 13:30

אחרי מינויו לראש הלשכה המדינית של חמאס, בישראל העבירו מסרים למצרים המביעים דאגה מהאפשרות שהנייה ינוע בחופשיות ויעצים את כוחו. "אם יקבל היתרי יציאה - הארגון יעשה בכך שימוש לצרכיו"

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

(בוידאו: חאלד משעל מתראיין לרשת CNN, בשבוע שעבר)

בעקבות בחירתו של איסמעיל הנייה ליו"ר הלשכה המדינית של ארגון חמאס במקומו של חאלד משעל, עשוי הנייה לקבל אישור תנועה חופשית ממצרים דרך מעבר רפיח - כך מעריכים גורמים במערכת הביטחון. זאת, על מנת לצאת לנסיעות ברחבי העולם ולהעצים את כוחו המדיני והצבאי של הארגון. לטענת הגורמים, בחירתו של הנייה לתפקיד הייתה תסריט צפוי ומסרים שביטאו את החשש למתן האישור אף הועברו למצרים, לאור ההתקרבות בין רצועת עזה לקהיר.

קודמו של הנייה בתפקיד, חאלד משעל, נמנע לאורך השנים מלפעול מתוך שטחי רצועת עזה, בשל התנגדות מסורתית בישראל. משעל הקים את לשכתו בחו"ל, למעט ביקור חריג בתיאום המשטר המצרי בתקופת הנשיא המודח מוחמד מורסי, שתמך באופן מובהק בחמאס. באם אכן תיאסר יציאתו של הנייה מעזה, יעמדו בפניו שתי אפשרויות: פעילות מרצועת עזה או יציאה לגלות.

עוד בוואלה! NEWS:
מנהיג חדש לחמאס: הניה נבחר לראשות הלשכה המדינית במקום משעל
הדילמה של ישראל: חשמל לראשי חמאס - או סכנת מלחמה בדרום
פרסום ראשון: בתי החולים הונחו להיערך להזנה בכפייה של אסירים שובתי רעב

מנהיג חמאס אסמעיל הניה ויחיא סנוואר בעזה, 1 במאי 2017. רויטרס
"הנייה הוא מינוי נוח לסינוואר". הנייה וסינוואר, החודש./רויטרס

יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ אבי דיכטר אמר אתמול לוואלה! NEWS כי "הנייה נבחר בין היתר בלחץ יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה. סינוואר רואה בהנייה מינוי שיהיה לו קל להסתדר עמו". לטענתו, "אם הנייה יקבל היתרים ליציאה ממצרים מתי שירצה, סביר שסינוואר יעשה בכך שימוש לצורכי חמאס בעזה. אם ייתקע בעזה, הוא לא יוכל להפריע לפעילות החמאס כפי שיקבע סינוואר".

ברוח דברים אלו התבטא לפני יום העצמאות גם קצין בכיר בצה"ל, שאמר כי עם כניסתו של סינוואר לתפקיד הוא פועל לחלק את המשאבים הכספיים של הארגון בצורה מובהקת לטובת הזרוע הצבאית על חשבון הדאגה לאזרחים, למרות המשבר הכלכלי ברצועת עזה.

גורמים במערכת הביטחון טוענים כי לנוכחות של הנייה ברצועה ישנם יתרונות וחסרונות. לדבריהם, כוחו של סינוואר יעלה משמעותית יקטין את כוחו של תפקיד ראש הלשכה המדינית, אך מנגד ישחק לטובת ישראל בתקופות הסלמה. לטענת הגורמים, החלטות בחמאס מתקבלות בקונצנזוס ובאישור ההנהגה. מאחר שחאלד משעל פעל מחו"ל בתמיכה של מדינות ערביות, נטען בישראל כי בזמן שהגוף נמצא בעזה, המוח הלא מאוים נמצא בחו"ל.

מנהיג חמאס חאלד משעל במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, אחרי סיום "צוק איתן". 28 באוגוסט 2014. AP
סיים את תפקידו כיו"ר הלשכה המדינית. משעל/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully