וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאים זועמים על הזנה בכפייה של אסירים שובתי רעב: "כשל מוסרי"

קבוצת רופאים דורשת להימנע מטיפול כפוי באסירים הביטחוניים, ברקע פרסום היוזמה להביא רופאים מחו"ל שיבצעו את ההליך השנוי במחלוקת. לדבריהם, מדובר ב"הפרה של כללי האתיקה הרפואית, ועיוות של הכללים הנוגעים לטיפול בשובתי רעב"

צילום: שירות בתי הסוהר

(בווידאו: תיעוד שהפיץ אתמול שב"ס של ברגותי אוכל בתאו)

רופאים ישראלים מארגון "רופאים לזכויות אדם" פנו השבוע במכתב לראשי מערכת הבריאות ולארגון הבריאות העולמי, הכפוף לאו"ם, בבקשה להימנע מהזנה בכפייה של אסירים ביטחוניים השובתים רעב. זאת, בעקבות הנחיית משרד הבריאות על היערכות בתי החולים לטיפול בשובתים, על ידי רופאים מחו"ל.

"ההנחייה מהווה הפרה של כללי האתיקה הרפואית ומאיימת לפורר את הקהילה הרפואית בארץ", כתבו הרופאים, בהם פרופ' דני פילק, פרופ' נדב דוידוביץ', פרופ' יואל דונחין, ד"ר רוחמה מרטון, ד"ר בלה קאופמן, ד"ר רפיק מסאלחה, ד"ר גלית ארטום, ד"ר ראא'ד חאג' יחיא וד"ר מושירה אבו-דיא. פרופ' פילק הבהיר כי "לא מטפלים במישהו נגד רצונו, מה גם שהזנה בכפייה עלולה לפגועה בבריאות המטופלים". לטענתו, "מדובר בכשל מוסרי ואתי ממדרגה ראשונה".

לקריאה נוספת:
תיעוד שב"ס: ברגותי אוכל בתאו "טורטית" ועוגיות במהלך שביתת הרעב
נערכים להמשך שביתת הפלסטינים: שב"ס ומד"א יקימו מרפאות בבתי הכלא
תיעוד שב"ס: ברגותי אוכל בתאו "טורטית" ועוגיות במהלך שביתת הרעב

הפגנת תמיכה בשביתת הרעב של האסירים הפלסטיניים, שכם, 17 באפריל 2017. רויטרס
"ערבוב בין שיקולים ביטחוניים לצרכים רפואיים". הפגנות תמיכה באסירים שובתי הרעב, בחודש שעבר/רויטרס

על פי הרופאים, "קיים חשש כי מערכת הבריאות הישראלית תהפוך למוציאה לפועל של מדיניות שב"ס, בניגוד למטרותיה ותוך ערבוב בין שיקולים ביטחוניים לצרכים רפואיים וטובת המטופלים". זאת, על רקע ההנחיה של משרד הבריאות להחליף רופא שיסרב לטפל בכפייה באסירים.

את הנחיה זו כינו הרופאים החתומים על המכתב "עיוות של הכללים הנוגעים לטיפול בשובתי רעב". לדבריהם, "הדבר יערער את יחסי מטפל-מטופל בישראל, גם עבור מי שאנו מוחזק בבתי הכלא. השובתים יטופלו על ידי רופאים המצויים בנאמנות כפולה – למערכת ואליהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"סיכון להפרת כללי האתיקה הרפואית". כלא קציעות/מערכת וואלה!, צילום מסך

באשר לכוונה להקים בית חולים שדה בכלא קציעות, כתבו הרופאים כי "טיפול בשובתי רעב במסגרת המערכת הכולאת, במתקני שב"ס ובבית חולים שדה שמופעל בשיתוף הצבא, אשר יפעל במתכונת של מחנה צבאי סגור, ללא שקיפות וללא פיקוח חיצוני, מגביר את הסיכון להפרת כללי האתיקה הרפואית ואיבוד האמון של השובת במלווה". עוד צוין כי "אלה יכולים להוביל להערכה לא נכונה של המצב על ידי המלווים וחשיפת השובתים לסיכונים מיותרים ואף להגברת הסיכוי לאובדן חיים".

שביתת הרעב, שכוללת את רובם המוחלט של אסירי פתח בישראל ומובלת על ידי בכיר הארגון מרואן ברגותי, החלה ב"יום האסיר" הפלסטיני ב-17 באפריל. בשיאה היא כללה כ-1,300 אסירים, אולם בשבועות האחרונים הצטמק מספרם. אתמול פרסם שב"ס תיעוד של ברגותי אוכל בתאו ושובר את שביתת הרעב, אולם גורמים בסביבתו טוענים כי מדובר בסרטון מזויף.

על פי ההנחיות החדשות, היערכות בתי החולים תיעשה במספר שלבים. כצעד ראשון, כל בית חולים יפעיל צוות שישכנע את השובתים לקבל טיפול. לאחר מכן, ניתן יהיה לבצע התערבות במקרים בהם האסיר אינו מסרב לטיפול, אינו יכול לבטא הסכמה או התנגדות, או אם נשקפת סכנה מיידית לחייו או נכות בלתי הפיכה. לשם כך יידרש אישור של האסיר או של ועדת האתיקה.

תיעוד של מרוואן ברגותי אוכל בתאו בזמן שביתת האסירים, מאי 2017. שב"ס, מערכת וואלה! NEWS
שבר את שביתת הרעב? ברגותי, בתיעוד שהפיץ שב"ס/מערכת וואלה! NEWS, שב"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully