וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בצרפת: הקלפיות מתחילות להיסגר; אחוז ההצבעה נמוך

אורן נהרי, שליח וואלה! NEWS לפריז

7.5.2017 / 20:20

עד אחה"צ נרשמו אחוזי הצבעה נמוכים יותר בהשוואה ל-2012. לפי מדגמים בבלגיה, שעוקפת את החוק בצרפת, מקרון מוביל עם יותר מ-60%. ולמי מצביעים היהודים? "כמו שאר הצרפתים, הם חשים מאוימים"

צילום: CNN, עריכה: שניר דבוש

שיעור ההצבעה בבחירות לנשיאות צרפת היה עד השעה 18:00 65.30%- כך מסר הערב (ראשון) משרד הפנים. זהו שיעור נמוך יותר מזה שנרשם בבחירות לפני חמש שנים, שהיה אז 71.96%. מי שעוקפים את האיסור על פרסום מדגמים הם הבלגים, ולפי רשת RTBF, מועמד המרכז עמנואל מקרון מחזיק ב-62% עד 64% מהקולות, פער ניכר מירביתו מהימין הקיצוני מארין לה פן. הקלפיות החלו להיסגר בשעה 20:00, ויינעלו סופית בשעה 21:00, אז יפורסמו מדגמים ראשונים ואחריהם תוצאות אמת.

שיעורי ההצבעה בבחירות ב-2007 וב-2002 היו 34.1% ו-26.2%. שיעור ההצבעה בסיבוב הראשון, שהעלה את מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן ומועמד המרכז עמנואל מקרון לסיבוב השני, היה 28.54%. שיעורי ההצבעה הסופיים שנרשמו במערכות הבחירות ב-2012, 2007 ו-2002 היו כולם יותר מ-80%.

יותר מעשרת אלפים שוטרים מאבטחים היום את הקלפיות. בצהריים פונתה רחבת מוזיאון הלובר בשל חפץ חשוד, שהיה תיק של עיתונאי שנשכח במקום. באותו המקום אמור לנאום בלילה מקרון, ושם גם נמצא מטה העיתונות שלו. מוזיאון הלובר הוא אחד האתרים המאובטחים במדינה, הנמצאת במצב חירום מאז פיגועי נובמבר 2015.

עוד על הבחירות בצרפת
"לה פן היא בעלת הברית הטובה ביותר של דאעש": דיווח מיוחד מצרפת
צרפת מצביעה על עתיד אירופה: 47 מיליון אזרחים יכריעו בין לה פן למקרון

המועמדים לנשיאות מצביעים , לה טוקה צרפת 7 במאי 2017. רויטרס
אמור לנאום באזור הלובר. מקרון מצביע, היום/רויטרס

המצביעים הצרפתים בוחרים בין מועמדת שמתנגדת לחברות באיחוד האירופי ולהגירה לבין מועמד שתומך בהישארות בגוש בן 28 המדינות. הסקרים צופים כי מקרון ייבחר לנשיא. ניצחון מקרון יסייע לעצור את הזרם הלאומני המתנגד לגלובליזציה, שהביא ל"ברקזיט" ולבחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית.

עם זאת, קיים פער בין הכוח הפוליטי העומד מאחורי לה פן, מפלגתה "החזית הלאומית", לבין תנועות פופוליסטיות כמו מפלגת הימין UKIP בבריטניה, למשל. "ההבדל בין מפלגתה של מארין לה פן לבין שאר המפלגות הפופוליסטיות בעולם הוא שהחזית הלאומית היא מפלגה צרפתית מאוד, מפלגה ותיקה עם היסטוריה ארוכה", אמרה ד"ר סימון רודן בן זקן, ראש הוועד היהודי-אמריקני באירופה בריאיון לוואלה! NEWS.

רבים סבורים כי הבחירות האלה אינן על מקרון, הן על לה פן. "היא נגד השאר". למפלגתה של לה פן שורשים היסטוריים עוד לפני שנוסדה. צרפת היא אמנם מולדת המהפכה, הקומונה, שוויון הזכויות – אבל באותה צרפת היו תמיד הכוחות שנאבקו בקדמה הליברלית, בכוחות השמאל - הימין השמרני הקתולי והאנטישמי. זה שניהל מלחמת חורמה בזמן פרשת דרייפוס גם אחרי שהתברר מעל לכל ספק שאלפרד דרייפוס חף מפשע. הכוחות שמלפני פרשת דרייפוס הדגישו בזמן שערוריית פנמה את המרוויחים מהשחיתות – שני בנקאים יהודים. הכוחות שבזמן משטר וישי שיתפו פעולה עם הנאצים, חלקם בהתלהבות גדולה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
בחירות בצרפת 7 במאי 2017. רויטרס
חלק קטן מהיהודים הצביע ללה פן. מצביע חרדי, היום/רויטרס

ההערכה בצרפת היא שאם ינסה מקרון להעביר את תכניתו הכלכלית ולו חלקים ממנה – הארכת שבוע העבודה, מתן אפשרות למעסיקים לפטר עובדים בלתי רצויים, דבר כמעט בלתי אפשרי בצרפת כיום – באותו רגע יצאו האיגודים המקצועיים לרחובות, מתוגברים באנרכיסטים. מיליוני מפגינים ששיתקו את צרפת בעבר לא פעם ולא פעמיים, יעשו זאת שוב אם ייפגעו תנאי עבודתם, ציפור נפשם.

הימין הפופוליסטי – והשמאל הקיצוני הפופוליסטי – עלו באירופה ובעולם כולו בשנים האחרונות בגלל שתי סיבות מרכזיות: מתן תשובות פשוטות וקלות – יש שיאמרו פשטניות ודמגוגיות – לנושאים מסובכים ואי התעלמות מהפיל שבחדר. הפיל כמובן הוא הפיל של ההגירה, בעיקר ההגירה המוסלמית. המפלגות הממוסדות העמידו פנים שהכול בסדר גם כשהיה ברור לחלוטין שישנה בעיה ושיש להתמודד איתה בין שעל ידי הגברת השילוב או בין שעל ידי הגבלת ההגירה (או כל פתרון אחר). אך הפתרונות לא באו, וכך התוצאה היא שמפלגות הממסד ששלטו בצרפת מאז ומעולם – השמרנים והסוציאליסטים – איבדו 30% מאז הבחירות האחרונות ולמעשה אינן רלוונטיות עוד.

המועמדים לנשיאות מצביעים , לה טוקה צרפת 7 במאי 2017. רויטרס
היא - נגד כל השאר. לה פן מצביעה, היום/רויטרס

בבחירות בשנת 2012 הצביעו 12% מהיהודים עבור לה פן. "אני מבינה עד גבול מסוים את היהודים המצביעים עבור לה פן", אומרת בן זקן. "ראשית, היהודים כמו שאר הצרפתים חשים מאוימים. צרפת נמצאת בחוסר ביטחון תרבותי ושואלת את עצמה מה מקומה, מה יהיה על תרבותה, על זהותה, באיחוד אירופי שמובל על ידי גרמניה, מה יהיה מקומה בעולם שהתרבות השולטת בו היא אמריקנית".

מעבר לכך, ישנו הנושא המוסלמי. "הצרפתים חשים חוסר ביטחון תרבותי, היהודים חשים חוסר ביטחון במדינה שבה הם מהווים 1% מהאוכלוסייה – והמוסלמים פי עשרה מכך. אבל הגישה של 'אויב אויבי הוא ידידי', משום שלה פן מתנגדת להגירה ומתנגדת לאסלאם ועל כן עלינו לתמוך בה, היא מאוד קצרת רואי.

"חשוב לזכור שלה פן לא רק אוסרת לבישת ניקאב ובורקה", מזכירה ד"ר בן זקן, "אלא גם כיפה, שהיא מתנגדת לא רק לשחיטת חלל אלא גם לשחיטה כשרה ואף לייבוא של בשר משחיטה כשרה לצרפת. כמו כן, היא אינה מוכנה שלצרפתי תהיה אזרחות נוספת כמו למרבית יהודי צרפת למשל. ועדיין למרות הכול היא מוקפת באנטישמיים וניאו נאצים במפלגתה כמו פרדריק שטיין". מכל הסיבות האלה מאמינה בן זקן שלא תהיה עלייה בתמיכת יהודי צרפת בלה פן. אף שכל צרפת והעולם מעריכים שהלילה יוכרז על ניצחונו של מקרון בבחירות. אבל גם אם ייבחר, וגם אם יצליח בתפקידו, ברור לחלוטין שהדעות ש"החזית הלאומית" מייצגת, לא ייעלמו מבמת הפוליטיקה הצרפתית והאירופית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully