וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת מצביעה על עתיד אירופה: 47 מיליון אזרחים יכריעו בין לה פן למקרון

אורן נהרי, שליח וואלה! NEWS לפריז

7.5.2017 / 9:00

תחת אבטחה כבדה וברקע הפריצה למחשבי המטה של מועמד המרכז המוביל בסקרים נפתחו הקלפיות בבחירות לנשיאות צרפת. שני המועמדים הבטיחו להיאבק בטרור, אך בעוד מקרון תומך באיחוד האירופי לה פן מאיימת לנתק קשרים

צילום: רויטרס

(לה פן בריאיון לאחר העימות: "חשפתי את האמת על מקרון")

אחרי קמפיין רווי יצרים ודרמות, אזרחי צרפת יכריעו היום (ראשון) את עתידה של המדינה בשנים הקרובות, וייתכן שאף את עתיד אירופה כולה. 47 מיליון בעלי זכות הצבעה יצטרכו להכריע בין מועמד המרכז עמנואל מקרון הפרו-אירופי, המוביל בסקרים, לבין מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן, שמאיימת לפרוש מהאיחוד ומגוש האירו. הקלפיות נפתחו בשעה 9:00, וייסגרו סופית כעבור 12 שעות, אז יפורסמו המדגמים הראשונים תוך כדי תחילת פרסום תוצאות האמת. בחלק מהטריטוריות של צרפת מעבר לים ההצבעה החלה כבר אתמול.

לפי הסקרים האחרונים, שפורסמו לפני שישי בחצות - המועד האחרון לקמפיין הבחירות, מקרון בן ה-39 מוביל על לה פן בת ה-48 ביותר מ-20%, אך כרבע מבעלי זכות הבחירה צפויים שלא לממש את זכותם. מי מהם שלא ינצח, יחליף בתפקיד את הנשיא פרנסואה הולנד מהמפלגה הסוציאליסטית, שהיה לראשון בהיסטוריה המודרנית של צרפת שלא מנסה להתמודד על כהונה שנייה. הולנד סבל משפל חסר תקדים בפופולריות שלו, בין היתר בשל מתקפות הטרור שפקדו את המדינה בשנתיים וחצי האחרונות, והקיפאון שממנו סובלת הכלכלה. הוא קרא להצביע למקרון, שהיה שר האוצר בממשלתו, והזהיר מפני ניצחונה של לה פן.

לאחר הבחירות לנשיאות, למי מהמועמדים שלא ינצח מצפה אתגר נוסף וקרוב – הבחירות לפרלמנט, שיקבעו כיצד תוכל לתפקד הממשלה הבאה. הבחירות לפרלמנט יתקיימו גם כן בשני סיבובים – ב-11 וב-18 ביוני – ובמהלכם ייבחרו 577 נציגים מתוך 577 מחוזות בחירה.

הבחירות לנשיאות צרפת | כל הכתבות:
הולנד מבטיח: "נגיב על ההדלפה מהקמפיין של מקרון"
לה פן מתכוננת לרגעי ההכרעה: "גם אם אפסיד - זה ניצחון אידיאולוגי"
רגע האמת: רבע מבעלי זכות הבחירה בצרפת יימנעו מהצבעה

בחירות בצרפת 7 במאי 2017. רויטרס
הקלפיות נפתחו. פריז, הבוקר/רויטרס

מקרון יתחיל מאפס, מאחר שהוא עומד בראש מפלגה חדשה – "קדימה", אולם לפי הסקרים הוא צפוי לגרוף את רוב המושבים, תוך שהוא מנצל את חולשתן של המפלגות המסורתיות, הסוציאליסטים משמאל, והרפובליקנים השמרנים מימין, שנציגיהם הפסידו בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות. ל"חזית הלאומית" של לה פן, המחזיקה כיום בשני מושבים בלבד, מצפה משימה קשה עוד יותר, כשבדומה לבחירות לנשיאות, גם בבחירות לפרלמנט צפויים יריביה להתאחד נגדה בסיבוב השני, וכך להקשות עליה לזכות במושבים.

בשל החשש המתמיד מפני מתקפות טרור, האבטחה תהיה בשיאה. יותר מ-50 אלף שוטרים וכ-7,000 חיילים ייפרסו ברחבי המדינה מחר, כשיותר מ-12 אלף אנשי ביטחון יכסו את אזור פריז. צרפת נמצאת תחת מצב חירום מאז נובמבר 2015, אז התרחשה מתקפת הטרור של דאעש בפריז, שבה נהרגו 130 בני אדם. שני המועמדים הבטיחו יד קשה נגד האסלאם הקיצוני, אבל בדרכים שונות.

בחירות בצרפת 7 במאי 2017. רויטרס
הסיבוב השני בבחירות. קלפי בצרפת/רויטרס

מקרון הבטיח לגייס עשרת אלפים שוטרים נוספים, לבנות 15 אלף תאים נוספים בבתי הכלא ולהדק את שיתוף הפעולה הביטחוני בין מדינות האיחוד. מנגד, לה פן הבטיחה לגייס 15 אלף שוטרים נוספים, לבנות 40 אלף תאים נוספים, לגייס 50 אלף איש נוספים לצבא ולהוציא את צרפת מהפיקוד של נאט"ו. היא אף קוראת לסגור באופן מידי את הגבולות ולגרש חשודים בטרור המחזיקים באזרחות כפולה.

במוקד הבחירות: הקשר עם האיחוד ומעמד האירו

פרט לסוגיות המאבק בטרור והיחס לרוסיה, מקרון ולה פן חלוקים גם בשורת נושאים נוספים, במיוחד בתחום הכלכלי והחברות באיחוד. מקרון אמנם תומך ברפורמה באיחוד ובגוש האירו, אולם לה פן מעוניינת להשיב סמכויות רבות מבריסל לפריז ולהעמיד למשאל עם את החברות באיחוד. היא מעוניינת לפרוש מאמנת שנגן, המאפשרת תנועה חופשית של אנשים, ולמנות אלפי פקחי מכס לביקורת הגבולות המחודשת.

בתחום הכלכלה, מקרון קורא לקיצוצים חדים בתקציב, להשקעה של 50 מיליארד אירו בפרויקטים ציבוריים על פני חמש שנים ולהפחתת מס החברות, מ-33.3% ל-25%. לה פן רוצה "פרוטקציוניזם אינטילגנטי", שיכלול העדפה לחברות מקומיות במרכזים ציבוריים. כמו כן, היא מעוניינת להשיב את הפרנק לשימוש פנימי, ולהותיר את האירו עבור סחר בינלאומי.

עמנואל מקרון ומארין לה פן בעימות נשיאותי, פריז, צרפת, 3 במאי 2017. רויטרס
מקרון ולה פן בפתח העימות הנשיאותי בשבוע שעבר/רויטרס

למרות היתרון המוצק של מקרון, מועמד המרכז הצעיר נקלע לסקנדל ברגע האחרון, כאשר בליל שבת הודלפה כמות עצומה של מיילים ממטה הקמפיין שלו. לפי החשד, מדובר באותם האקרים רוסים שפרצו למחשבי המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית ותרמו להפסדה של הילרי קלינטון לדונלד טראמפ.

עם זאת, ועדת הבחירות המרכזית הזהירה מפני פרסום תכני המיילים, מאחר שמדובר בהפרה של החוקים האוסרים על עיסוק בבחירות עם סיום הקמפיין ביום שישי בחצות. כלי התקשורת המובילים בצרפת הודיעו כי ישחררו את המידע הרלוונטי רק לאחר סינון קפדני, במטרה שלא "להיכנע לתכתיבים של גורמים אנוניימים".

על אף שמוסקבה מכחישה כי היא מתערבת בבחירות במדינות זרות, שרתי הקמפיין של מקרון כבר הותקפו בפברואר האחרון והופלו לכמה דקות, כתוצאה ממתקפה שמקורה לפי החשד באוקראינה. בחודש שעבר הזהירו מומחי אבטחה כי האקרים רוסים שמו לעצמם למטרה את קמפיין הבחירות של מקרון, שסבור כי בקרמלין מקדמים את יריבתו לה פן בשל עמדותיה הפרו-רוסיות. מועמדת הימין הקיצוני קוראת להסרת הסנקציות מעל מוסקבה, והיא אף נפגשה עם ולדימיר פוטין במהלך קמפיין הבחירות.

לא רק אזרחי צרפת יעקבו מקרוב אחרי התוצאות, אלא גם ברחבי אירופה ובארצות הברית. אחרי התחזקות הלאומנות והפופוליזם במערב, וניצחונות הברקזיט וטראמפ, ההכרעה הערב בין המחנה הפרו-אירופי למחנה הבדלני והלאומני עשויה להשפיע גם על הבחירות החשובות בשנה הקרובה בבריטניה, בגרמניה ובאיטליה.

(עדכון ראשון: 6:30)

בחירות בצרפת 7 במאי 2017. רויטרס
בצל מתקפת הסייבר נגד מקרון. קלפי, הבוקר/רויטרס
המועמד לנשיאות צרפת עמנואל מקרון בעצרת תמיכה בעיר אלבי שבדרום צרפת. 4 במאי 2017. AP
מקרון בעצרת תמיכה בעיר אלבי שבדרום צרפת, ביום חמישי/AP
המועמדת לנשיאות צרפת מארין לה פן מודה לתומכיה בעצרת בניס. 27 באפריל 2017. GettyImages
לה פן בעצרת תמיכה בעיר ניס, לפני שבועיים/GettyImages
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully