וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מח"ש מסרבת למסור פרטים על החקירות נגד אנשי שב"כ: "מידע מסווג"

7.5.2017 / 12:26

וואלה! NEWS פנתה למחלקה בבקשה למסור נתונים על מספר החשודים מהשירות או כמות כתבי האישום שהוגשו בשנים האחרונות, אולם זו סירבה בטענה כי עליה להימנע מכך - על אף שאינם עוסקים בחקירות ספציפיות. גם בשב"כ סירבו למסור נתונים דומים

צילום: יוני ריקנר, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: מח"ש הגישה כתב אישום נגד שוטר מיחידה מובחרת על מסירת מידע מסווג, דצמבר 2016)

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) מסרבת למסור נתונים ומידע על חקירות ותיקים שנפתחו בשנים האחרונות נגד אנשי שב"כ, בטענה כי הדבר עלול לפגוע בחקירות ולחשוף מידע מסווג. בפניית וואלה! NEWS שהוגשה השבוע סירבה המחלקה, הפועלת במשרד המשפטים, למסור נתונים סטטיסטיים על כמות החשודים שנחקרו באזהרה בחמש השנים האחרונות, וכן על כתבי האישום שהוגשו נגד אנשי שב"כ.

במח"ש הסבירו כי "ככל שמתעוררים חשדות המחייבים כי מח"ש תחקור עובד שב"כ, מבוצעת חקירה זו באישור פרקליט המדינה. חקירה, כאמור, מתבצעת תוך הקפדה על מניעת חשיפת מידע מסווג". אולם התשובה ניתנה מבלי שהתבקש מידע העוסק בחקירה ספציפית, אלא רק נתונים מספריים העוסקים בתקופה ארוכה יחסית.

עוד בוואלה! NEWS:
הבית הלבן: טראמפ "הביע חשש" בפני אבו מאזן מתשלום למשפחות מחבלים
לה פן תקפה בעימות הנשיאותי: "הארגונים המוסלמים מפיצים שנאה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בדוח השנתי נחשפים רק נתונים הנוגעים לשוטרים. משרדי מח"ש/מערכת וואלה!, צילום מסך

סמכויות האכיפה של מח"ש חלות על המשטרה ועל השב"כ. כפי ששמה מעיד עליה, עיקר עבודתה של מח"ש, ועיקר המשאבים שהיא מקצה, עוסקת בעיקר בעבירות שבוצעו כלפי שוטרים או על ידי שוטרים. בסעיף העוסק בחקירת אנשי שב"כ נכתב כי "עבירה שעובד שירות הביטחון הכללי חשוד בביצועה במסגרת מילוי תפקידו או בקשר לתפקידו, תחקור בה המחלקה, אם החליט על כך היועץ המשפטי לממשלה, הרשאי לאצול לפרקליט המדינה ולמשנה לפרקליט המדינה".

בתחום סמכותה של מח"ש נמצאות עבירות בעלות אופי אזרחי, כמו מעילות כספים ועבירות מין. במקרה של מעילת כספים, למשל, מח"ש מקבלת לידיה את התיק, והחקירה מתנהלת בחשאיות, משום שדרכה עשויות להיחשף שיטות הפעולה של הארגון. עם זאת, מח"ש לא חוקרת תלונות של נחקרים נגד חוקריהם בשב"כ, שכן הסמכות הזו מוענקת למברר תלונות נבדקים (מבת"ן), גוף הפועל במשרד המשפטים.

רוני אלשיך בישיבת ממשלה. נובמבר 2016. אמיל סלמן, הארץ
הדוח השנתי כולל חקירות כלפי שוטרים בלבד. אלשיך/הארץ, אמיל סלמן

בדוח השנתי של מח"ש מפורטים רק נתונים העוסקים בחקירות ובהליכים שננקטו כלפי שוטרים ולא כלפי עובדי השירות. גם בשב"כ סירבו למסור נתונים דומים ואף נמסרה תגובה כמעט זהה לזו של מח"ש. "ככל שמתעוררים חשדות המחייבים כי מח"ש תחקור עובד שב"כ, מבוצעת חקירה זו באישור פרקליט המדינה, תוך שיתוף פעולה מלא של שב"כ. החקירה מתבצעת תחת פיקוח הדוק של פרקליטות המדינה ובתי המשפט, ותוך הקפדה על מניעת חשיפת מידע מסווג", נמסר מהשירות בתגובה לפניות וואלה! NEWS.

בהסבר לחוק משנת 2003 המסדיר את סמכות מח"ש בנוגע לשב"כ, נכתב: "בשל יחסי שיתוף הפעולה ההדוקים בין עובדי המשטרה לעובדי השב"כ, התעורר הצורך להעביר מהמשטרה לגוף אחר את הסמכות לחקור עבירות שעובדי שב"כ חשודים בביצוען במסגרת מילוי תפקידם".

מהוועד הציבורי נגד עינויים נמסר בתגובה לדברים: "סירובה של מח"ש למסור פרטים על חקירותיהם של אנשי שב"כ הוא חלק ממעטפת החסינות הכוללת שניתנת לשב"כ, שכל הפעילות בו מוסתרת על ידי מסך כבד מעיני הציבור. מעטפת החסינות הזו מונעת כל ביקורת ציבורית. יותר מאלף תלונות על עינויים מצד אנשי שב"כ הוגשו ב-15 השנים האחרונות ואף חקירה לא נפתחה, לכן אין זה מפליא שגם בעבירות אחרות בשב"כ, לא מתקיים כל דיון. העמימות האופפת את השב"כ אינה ערובה לכך שלא מתקיימות בו עבירות פליליות, העבירות האלו חייבות להיחקר ולהגיע לידיעת הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully