וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא רואה דרך אחרת": המח"טית הראשונה בצה"ל מתכוננת לאתגר הבא

2.5.2017 / 18:22

סא"ל לירון דונל תוביל את מחוז דן בפיקוד העורף, שלפי תרחישים קיצוניים יידרש למוכנות שיא לספוג אלפי טילים. בריאיון לוואלה! NEWS סיפרה על דרכה כמפקדת בצה"ל ומחוצה לו, מהאחריות העצומה ב"צוק איתן" ועד אבדן ארבעה פקודים בפיגוע בירושלים

צילום: שי מכלוף, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: הצוערים שנפצעו בפיגוע בטיילת ארמון הנציב מסיימים את הקורס בבה"ד 1, ינואר)

בקרוב תמונה סגן-אלוף לירון דונל, שבתחילת שירותה הצבאי שאפה להיות רק מפקדת טירונים, למפקדת החטיבה הראשונה בצה"ל. הקצינה הבכירה, שתפקד על מחוז דן בפיקוד העורף, סיפרה בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS על שורת התפקידים שמילאה ועל האירועים שעיצבו את הקריירה הצבאית הארוכה שלה.

המטרה הראשונה שהציבה לעצמה דונל הייתה להיות מפקדת מחלקת טירונים, ובעקבות זאת סיימה בהצלחה את קורס הקצינים. "רק בגיל 27 הבנתי שמה שאני עושה זו מי שאני. אני לא רואה דרך אחרת. לכן החלטתי להישאר בצבא", סיפרה. עד שנת 2012 מילאה תפקידי פיקוד שונים בבסיס הטירונים ג'וליס ובבית הספר לקצינים. כמו כן, בשנים 2011 עד 2014 שירתה בשני תפקידים רגישים – ראש ענף אימונים בזרוע היבשה וראש ענף תעסוקה מבצעית בחטיבת המבצעים.

בקיץ 2014 הייתה אחראית דונל להקצאת סדר הכוחות והמשאבים במבצע "צוק איתן", שנמשך 51 ימים. "יישמנו לקחים רבים ממבצע 'עמוד ענן' במהלך המבצע. הרגשתי שהשפעתי באופן מאוד ישיר על המלצות המפקדים, סדר הכוחות, המשאבים והלוחמים בלחימה עצמה", סיפרה על ימי המבצע הסוערים. "בסוף זה בא לידי ביטוי במי יגויס ראשון, מי ראשון בתנועה למרחב הלחימה, הקצאת תחמושת באוויר, בים וביבשה. זה משהו שתכננתי בכל יום לחימה".

עוד בוואלה! NEWS:
קדימה הסתער: הצטרפו לפעילות של לוחמי צה"ל
הקרובים ניתקו קשר: המוסלמי שהתגייס לצה"ל והפך למצטיין הנשיא
מעטה השתיקה המסתורי סביב נפילת שמונה חיילים בהפגזת ראש פינה

מג"דית ארז , סא"ל לירון דונל 30 באפריל 2017. דובר צה"ל
"אחרי 'צוק איתן' לא ראיתי את עצמי בתפקיד שאינו פיקודי". דונל/דובר צה"ל

לדבריה, במבצע שגבה את חייהם של עשרות חיילים עברה דונל גם התמודדות אישית. "התחלתי את המבצע כשהייתי בסוף חודש שישי, סיימתי אותו בחודש התשיעי", אמרה. "לא הייתי בבית בתקופה הזו ואחרי התפקיד הזה הרגשתי שאני לא יכולה לעשות שום תפקיד אחר, אם הוא לא תפקיד פיקודי". אז מונתה דונל למפקדת גדוד ארז, מהלך שמבחינתה היווה סגירת מעגל.

"האתגר, לצד היופי בתפקיד, היה שהייתי רגילה לעבוד עם רמ"דיות בנות גילי או יותר בוגרות, בנות 36 ומעלה, נשואות עם ילדים. ופתאום אני מגעה לתפקיד עם חבורת מפקדים צעירים בגילאי 20-25", סיפרה דונל, ששימשה גם מפקדת צוות בבה"ד 1 ולאחר מכן גם כמפקדת פלוגה וכסגנית מפקד הגדוד. "השיח הוא אחר, הם הרבה יותר רלוונטיים וקרובים לצוערים. אני כבר חיילת מבוגרת עבורם, גדלתי בכל שרשרת התפקידים בגדוד ולכן היה לי קל להכין את עצמי".

סא"ל לירון דונל שהועלה לדרגת אל"ם בתפקיד מפקדת גדוד ארז בבה"ד 1. דובר צה"ל
הכישורים והניסיון סייעו לה להתקדם במעלה סולם הדרגות. דונל בבה"ד 1/דובר צה"ל

דונל מספרת כי כישוריה והניסיון שלה סייעו לה להתקדם בתפקידיה השונים בקריירה הצבאית. "מה שאני שלמדתי, והוא נכון עבור כל קצין, גם במטה, זה המקצועיות שלך", אמרה. "אני הייתי סמכות מקצועית בתחומי עבור המפקדים שלי. אפשרתי להם לקבל החלטות מקצועיות וטובות. זה, בשילוב עם קור הרוח שלי, מאפשר לי להתמודד עם מצבי הלחץ והעומס. זה, וגם הרבה מאוד אמונה בצדקת הדרך".

פיגוע הדריסה שבו איבדה ארבעה פקודים - והפך למבחן מנהיגות

"הייתי במרחק 10 דקות מהפיגוע - 10 הדקות הארוכות בחיי"

בתחילת חודש ינואר השנה יצאו 350 צוערים בפיקודה לסדרת חינוך בירושלים והתחלקו למספר מוקדים. פיגוע דריסה שהתרחש בטיילת ארמון הנציב גבה את חייהם של שלושה צוערים וקצינה. 27 נוספים נפגעו. "הייתי במרחק עשר דקות מהמקום. עשר הדקות הארוכות ביותר בחיי", שחזרה. "הדיווח הראשוני היה של מפקדת הצוות שלי. היא התקשרה ואמרה לי 'היה פיגוע, דרסו צוערים, יש פה פצועים, אולי גם הרוגים, אנחנו לא יודעים'. זה היה כמה שניות אחרי שקרה הפיגוע. משם נותקה השיחה. הייתה נפילת רשת טלפונים כנראה בכל ירושלים. אחרי דקה תפסו אותי דרך הנהג שלי ובאותו הרגע התחלתי לתת הנחיות".

עם הגעתה למקום, פיקדה דונל על סוף תהליך העברת הפצועים לבתי החולים. "האירוע התחיל ונגמר, מבחינה מבצעית, פחות מחצי דקה מרקע שהמחבל החליט לפגוע בנו, עד שהמפקדים והצוערים שלי חתרו למגע ופגעו במחבל, נטרלו אותו", הסבירה. "המעגל הראשון זה הפלוגה שנפגעה וירתה. הגדוד פעל בצורה טובה וראויה, ובהיבט מנהיגותי זה היה עבורי מבחן - לייצר יציבות בתוך התופת הזו. ללוות לאחר מכן את המשפחות והפצועים ולהחזיר כמה שיותר מהר את הגדוד לשגרה".

זירת פיגוע הדריסה בארמון הנציב, ירושלים. ינואר 2017. אריק אבולוף, כבאות והצלה ירושלים, דוברות כב"ה
"היו רגעים בזירה ששום תפקיד לא מכשיר אותך אליהם". הפיגוע בטיילת ארמו הנציב, ינואר/דוברות כב"ה, אריק אבולוף, כבאות והצלה ירושלים

בפיגוע נרצחו, כאמור, ארבעה – שלושה צוערים וקצינת חינוך שהייתה אחראית על סדרת החינוך. "היו רגעים בזירת האירוע ששום תפקיד לא מכשיר אותך אלייך", שחזרה מפקדת הגדוד. "כל טלפון שהיה בזירה הגיע לידיים שלי. כל צלצול של טלפון והלב קופץ, כי אתה יודע שהמשפחה מחפשת אותו. ואתה לא עונה כי אתה רוצה שיודיעו לו כמו שצריך. זה אחד הרגעים המורכבים שהיו לי תוך כדי ניהול האירוע".

"בסוף איבדתי שלושה צוערים וקצינה. מטובי בנינו ובנותינו", סיפרה דונל על ארבעת ההרוגים בפיגוע. "שיר חג'אג', שלא הספיקה לקצור את הפירות שלה ומשפחתה קיבלה עכשיו בשמה את התואר מהנדסת חומרים. היא סיימה בהצטיינות יתרה, זה רק מהמעט שניתן להבין ולהכיר בשיר שמה שהוביל אותה, לצד החכמה שלה, זו הנתינה שלה והעזרה לזולת. ארז אורבך, שלא נתן למגבלה הרפואית שלו לעצור את דרכו. כל חייו ראה את הטוב שבאדם, בכל דבר. תמיד פעל בהתאם. ביחד למען הטוב והמצוין בדרך חיים. עבורנו הוא היה דמות מאוד משמעותית לא רק ברמת הפלוגה, אלא גם ברמת הגדוד".

"שירה צור הייתה צוערת מבריקה ומלאה בחכמה וכישרון", המשיכה. "אני מתנחמת שבחייה היא זכתה לכל כך הרבה אהבה והערכה. ההצטיינות עבורה הייתה דרך חיים, היו לה יכולות רטוריות גבוהות והיא סחפה את כולם אחריה. יעל יקותיאל אמנם לא הייתה צוערת או פקודה שלי, אבל מבחינתי אימצנו אותה לגדוד כקצינה מוכשרת ומסורה. היא תכננה לי את סדרת החינוך הטובה ביותר שהייתה לי לאורך כל התפקיד. היו לה כישרון, חריצות וכושר שכנוע, היא השיגה לי את כל המרצים שרק חלמתי עליהם. היא פעלה מתוך תחושת שליחות ואמונה אמיתית בצדקת הדרך".

תרגיל פיקוד העורף בזיכרון יעקב: חילוץ פצועים מבניים קורס, יוני 2015. שלומי גבאי
התפקיד המתקרב יחזק את מוכנות העורף לתרחישי קיצון. תרגיל של פיקוד העורף בזכרון יעקב/שלומי גבאי

דונל מסבירה כי בראייתה, תפקידה הוא להמשיך וללמוד את סיפורי החיים של הנרצחים, להנחיל את המורשת שלהם ולהנכיח את זיכרונם בתהליך הקצונה בפרט ובחיים בכלל. "יש לנו עדיין פצועים בגדוד שמתמודדים עם תהליכי החלמה ושיקום ועוברים דרך ארוכה. המפקדים והצוערים שהפכו לקצינים מלווים אותם, אני מלאה גאווה גדולה בהם", אמרה.

"הרוח היום בצבא היא שהאיכות קובעת, לא המגדר"

"תמיד כשיש פריצת דרך זה סימן לבאות. אני אולי הראשונה, אבל ממש לא האחרונה"

כבר שנים שסא"ל דונל מסומנת כשמי שתגיע רחוק בצה"ל. הניסיון הפיקודי, האופן שבו מילאה את תפקידי המטה שלה, קור הרוח והרמה המקצועית הגבוהה סייעו לה גם בקבלת התפקיד הנוכחי. במהלך אוגוסט הקרוב תסיים את תפקידה בבה"ד 1, תועלה לדרגת אלוף-משנה ותמונה למפקדת מחוז דן בפיקוד העורף. בשגרה תפקד על אימוני גדודי החילוץ וההצלה של פיקוד העורף, תכשיר אותם למלחמה רחבה ותחזק את מוכנות העורף האזרחי לאפשרות שיפלו בישראל, בתרחיש קיצוני, יותר מאלף טילים ורקטות ביום.

"שום דבר בהחלטת הרמטכ"ל למנות אותי לתפקיד המח"טית הראשונה בצה"ל לא מובן מאליו", אמרה דונל. "זו זכות גדולה. הלחימה הבאה תהיה מאתגרת. מחוז דן יהיה בפירוש מחוז מאוים. האתגר המבצעי למאמץ החיים יהיה מאוד גדול. אני כרגע נמצאת בתהליכי למידה מתקדמים של התפקיד. אני מנסה לבוא ממקום צנוע. התפקיד שלי הוא להכין את המחוז בכשירות שלו כדי שנוכל לעמוד באתגר הזה. אני אביא את מה שאני מסוגלת לתפקיד ומקווה לנצח".

במסגרת ההכנות לתפקיד סיימה לאחרונה סא"ל דונל את קורס מפקדי החטיבות של צה"ל - עוד צעד בדרך לתפקיד פורץ הדרך. "לא הייתי בת יחידה. הייתה איתי קצינת הרפואה הבאה של פיקוד העורף. בקורס הזה משולבים גם קציני מטה וגם מפקדים, אני הייתי בציר המפקדים והיא הייתה בציר המטה. מדובר בקורס מאוד משמעותי ומלמד, שנותן הרבה כלים פרקטיים ומפגיש אותך עם הרבה מאוד מפקדים".

מג"דית ארז , סא"ל לירון דונל 30 באפריל 2017. דובר צה"ל
הקצינים תחת פיקודה כבר הכינו לה דרגות לתפקיד הבא, דונל/דובר צה"ל

"הפקטור הוא האיכות של האנשים ולא המגדר. זה אמנם לא במספרים מאוד גדולים, אבל אני חושבת שאנחנו נמצאים שם - הרוח היום בצבא היא שהאיכות קובעת ולא המגדר", אמרה על התחושות המלוות אותה כאישה בשרשרת הפיקוד. "בגלל זה רואים יותר נשים במקומות כאלה. תמיד שיש פריצת דרך זה הסימן לבאות, אני אולי הראשונה אבל אני ממש לא האחרונה". לדבריה, הקצינים שתחת פיקודה כבר הכינו לה קופסה עם דרגות תת-אלוף לשבור, לקראת הדרגה הבאה: "אני שומרת את זה ליעד הבא".

על שילוב האימהות לשלושה ילדים בתוך הקריירה הצבאית העמוסה, סיפרה דונל כי ההצלחה טמונה בבן זוגה. "בעלי, רם, האיש שלצדי, הכיר אותי בשירות הצבאי אז הוא ידע עם מי הוא מתחתן. ללא ספק, הוא תומך תמיכה מלאה ומאפשר את זה אחרת זה לא היה מצליח".

לדבריה, משפחתה בסך הכול מתפקדת כמשפחה רגילה, אבל גם קצת אחרת. "דרור, עופרי ומעיין קשורים אליי מאוד ומקבלים אותי במנות קטנות, אבל איכותיות. אני מתאמצת לקחת חלק משמעותי בבית, זה משתנה מתפקיד לתפקיד. אני חושבת שאני שלמה עד כמה שקשה עם המחירים, כי אני חושבת שאני אימא טובה יותר. אם לא הייתי מגשימה את עצמי, אני חושבת שהייתי אימא פחות טובה. אני גם מגשימה את עצמי וגם מנסה להיות האימא הטובה ביותר לילדים שלי, אז בסוף הם מקבלים משהו טוב יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully